Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jaderná chlouba britského námořnictva je pomalá, reziví a zatéká do ní

  7:00aktualizováno  7:00
Měla být chloubou námořnictva Jejího Veličenstva. Zatím mu ale spíše dělá ostudu. Supermoderní "neviditelná" ponorka HMS Astute už v minulosti uvázla na mělčině a střílelo se v ní. Teď list The Guardian přišel na to, že je příliš pomalá, jednou už do ní zateklo a některé její části reziví.

HMS Astute u západních břehů Skotska (20. listopadu 2009) | foto: Profimedia.cz

Útočná ponorka HMS Astute je první ze sedmi nových supermoderních ponorek, za které britské královské námořnictvo zaplatilo skoro deset miliard liber. Když ji v červnu 2007 vévodkyně z Cornwallu slavnostně křtila, o plavidlu se hovořilo jako o chloubě britských námořních sil.

Jenže od té doby kolem ponorky uplynulo hodně vody. HMS Astute už stihla najet na skaliska u skotských břehů (více zde) a zažila také střelbu na palubě, při níž zahynul jeden důstojník (více čtěte zde). K tomu všemu teď přišel britský list The Guardian s nelichotivou zprávou o jejím technickém stavu.

HMS Astute

  • Jedna z nejnovějších britských ponorek se chlubí kromě útočných schopností také možností pohybovat se v pobřežních vodách, aniž by byla zachycena. Přitom z ní lze odposlouchávat hovory z mobilních telefonů, popsala už dříve televize BBC.
  • Její povrch pokrývá 39 tisíc akustických panelů, díky nimž ji nepřátelské lodi ani ponorky prakticky nemohou zachytit. HMS Astute pojme až 38 torpéd a raket, které jsou schopny zasáhnout kromě ponorek a lodí i cíle na zemi.

V současné době plavidlo, které je označováno za vůbec nejvyspělejší ponorku v historii britského námořnictva, nemůže přispěchat na pomoc v případě nouze nebo bleskurychle zmizet během útoku, což je nezbytný požadavek na útočnou ponorku, píše deník na svém webu.

Stroj není schopen plout ani tak rychle jako nové letadlové lodě, jež má přitom chránit. Ty jsou schopny vyvinout rychlost až 30 uzlů, zhruba 55 kilometrů za hodinu. Deník neudává příčiny, nicméně odborník na jadernou bezpečnost John Large za problém označil nesprávné propojení mezi reaktorem a turbínami.

Na ponorce se ale v minulých měsících objevily i další problémy. Tak například během jednoho z rutinních ponorů začalo do ponorky zatékat a plavidlo muselo urychleně opět na hladinu. Během cvičení u východního pobřeží USA začal téct uzávěr na jedné z trubek, které přivádějí mořskou vodu k reaktoru.

Později se ukázalo, že uzávěr byl vyroben ze špatného kovu, přestože v inženýrských záznamech společnosti BAE Systems, která loď vyrobila, je uveden správný materiál. Objevily se také obavy o kvalitu materiálu na dalších zařízeních a na některých částech se už také objevila rez, byť je ponorka relativně nová.

Problémy s reaktorem

A problémy jsou hlášeny i od samotného reaktoru - konkrétně detektory, které měří energii z něj vycházející, by mohly selhat, protože se nacházejí v obalu z nedostatečně kvalitního materiálu.

Fotogalerie

Britské ministerstvo obrany přiznalo, že HMS Astute měla nějaké "počáteční obtíže" během zkoušek na moři. "Je normální, že zkoušky u prvního (plavidla) své třídy ukáží na oblasti, kde jsou třeba úpravy, a ty jsou pak už obsaženy v dalších plavidlech stejné třídy," nechal se slyšet mluvčí ministerstva obrany.

Mluvčí potvrdil i některé konkrétní nedostatky nebo incidenty, třeba ten s tekoucím uzávěrem nebo použití nesprávného materiálu pro obal kolem detektorů. Zároveň ale tvrdí, že informace o energii vycházející z reaktoru jsou navzdory tomu zcela přesné.

"Skutečné obavy jsou takové, že tyto nebo podobné nesrovnalosti vystaví posádku a veřejnost riziku z hlediska jaderné bezpečnosti," upozornil John Large. Výrobce ponorky firma BAE Systems ale tvrdí, že bezpečnost je u ní na prvním místě. A každá ponorka před uvedením do služby musí projít testy, které mají na podobné nesrovnalosti a chyby poukázat. Faktem je, že námořnictvo HMS Astute stále ještě testuje a moderní stroj si tak na ostré nasazení ještě počká.

Autor:



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Všichni z thajské jeskyně jsou už venku, jako poslední vyšel trenér

Záchranáři přenáší na nosítkách jednoho z chlapců, zachráněných z jeskynního...

Ze zatopené jeskyně v Thajsku potápěči vyvedli všechny zbývající chlapce. Jako poslední jeskyni opustil trenér Ekkapol...

Osmý thajský fotbalista je venku, na záchranu čekají čtyři chlapci a trenér

Do záchrany chlapců se zapojili i australští potápěči (3. července 2018)

V pondělí odpoledne vyvedli záchranáři z jeskyně čtyři další chlapce. Na pomoc dál čekají čtyři malí fotbalisté a...



Babiš desítky minut hájil vládu. Podpořil ji Zeman, ale ztratila hlas

Premiér Andrej Babiš hovoří k poslancům před hlasováním Sněmovny o důvěře...

Ztrátou jednoho hlasu začal pro menšinovou vládu ANO a ČSSD podporovanou komunisty den, kdy nejspíš získá důvěru...

Babiš získal důvěru Sněmovny. Chtěl mluvit s demonstranty, létaly lahve

Premiér Andrej Babiš na výzvu opozice vyšel mezi demonstranty.

Vláda ANO a ČSSD podporovaná komunisty získala důvěru Poslanecké sněmovny 105 hlasy poslanců těchto stran. Česko má...

Češi si utahují ze sedícího Zemana. Na oficiálním snímku státníků však stojí

Zástupci členských zemí NATO na summitu v Bruselu. Zcela vpravo prezident Miloš...

České sociální sítě ve středu obletěly snímky ze společného focení státníků na summitu NATO, kde si unavený prezident...



Další z rubriky

Katolický řád Matky Terezy čelí obvinění, že prodával děti k adopci

Matka Tereza.

Indické úřady nařídily inspekci všech institucí provozovaných katolickým řádem založeným Matkou Terezou. Reagují tak na...

Genetický zásah do embrya dostal zelenou, odpůrci se bojí superlidí

DNA

Britští experti z Nuffieldské komise pro bioetiku usoudili, že měnit DNA lidského embrya bude „morálně přijatelné“ v...

Lovci vraků našli ruský křižník, který Japonci potopili v bitvě u Cušimy

Pancéřovaný křižník ruského carského námořnictva Dmitrij Donský na archivním...

Dlouhých 113 let odpočíval vrak pancéřového křižníku Dmitrij Donský v hlubinách Japonského moře. V neděli plavidlo...



Najdete na iDNES.cz