Oba muži byli odsouzeni za napomáhání ilegální migraci, Málik navíc za mnohonásobné zabití, uvedla agentura ANSA.
Sedmadvacetiletý Málik svou vinu popíral, jeho obhájce tvrdil, že si cestu do Evropy zaplatil stejně jako ostatní uprchlíci. Málik soudu řekl, že znal členy posádky, kteří na rozdíl od něho byli odpovědní za řízení lodi, žádný z nich však nebyl mezi přeživšími. Soud však této verzi neuvěřil.
Svou vinu nepřiznal ani Syřan Mahmúd Bichit, jehož soud na základě výpovědí svědků uznal za spoluviníka a vyměřil mu pětiletý trest. Žalobci pro něj původně požadovali ještě o rok více.
Katastrofa se stala loni v dubnu asi 200 kilometrů od ostrova Lampedusa mezi Libyí a Maltou (více čtěte zde). Život si zachránilo jen 28 lidí.
Rybářská loď vyplula z Libye a byli na ní lidé z Alžírska, Somálska, Egypta, Senegalu, Zambie, Mali, Bangladéše a Ghany. Řada běženců zahynula proto, že je pašeráci zamkli v podpalubí. „Pašeráci zamkli dveře a bránili, abychom vyšli ven,“ popsal krátce po nehodě muž původem z Bangladéše.
Podle žalobců bylo plavidlo přetížené, Málík navíc nezabránil střetu s portugalskou obchodní lodí King Jacob, která jim připlula na pomoc. Pasažéři se po srážce seběhli na jednu stranu, což způsobilo velmi rychlé potopení. Krátce po nehodě se navíc ukázalo, že kapitán nezvládl přibližovací manévr proto, že byl při plavbě pod vlivem hašiše a alkoholu (psali jsme zde).
Pašeráci, či oběti? Italové řeší záhadu kapitánů bárek s migranty |
Přeživší uvedli, že se pašeráci snažili na rybářskou loď vměstnat až 1 200 lidí. „Mlátili nás, aby nás dostali na loď co nejvíc. Nakonec se nás tam vešlo asi 800. Většina byla zavřená v nákladovém prostoru. Po srážce jsem spadl do vody, kde jsem čekal asi půl hodiny, než mi někdo hodil lano,“ popsal 16letý Somálec Saíd.
Italskému námořnictvu se podařilo dostat z moře více než stovku utonulých, další těla se nenašla, kvůli čemuž je počet mrtvých stále předmětem dohadů. Různé zdroje informují o 700 až 900 mrtvých.