Na webových stránkách Protihluku.cz se od pondělního večera, kdy byla petice zveřejněna, shromáždilo několik desítek podpisů. "Čekáme, že bychom mohli nashromáždit řádově tisíce podpisů. Až se nám podaří shromáždit množství s nějakou vypovídací hodnotou, předáme výsledek petice ministryni zdravotnictví Juráskové. Uvidíme, jak se k tomu postaví," sdělil iDNES.cz Robert Drda za občanské sdružení.
Podle sdružení by si měl hlavní hygienik uvědomit, že hluk je pro společnost velmi škodlivý. "To, že hlavní hygienik navrhuje zvýšení hlukových limitů, je věc velmi špatná. My si ho platíme ze svých daní, ten člověk by, při vší úctě k němu, měl především hájit zájmy občana a zájem občana z hlediska jeho zdraví," míní Drda.
Co se má změnitNa některých úsecích silnic by se daly výjimečně zvýšit limity hluku. Nové nařízení vlády by mohlo přinést úsporu peněz, za které jsou budována protihluková opatření. Prodloužil by se provoz na starých komunikacích a rozběhly by se také některé zablokované projekty, které kvůli předpokládané hlučnosti nesplňují podmínky. |
Reakci hlavního hygienika se iDNES.cz nepodařilo získat, protože je na dovolené v zahraničí.
"Ministerstvo zdravotnictví žádnou obdobnou petici neobdrželo. Pokud mohu soudit z internetových stránek, organizátoři petice nejsou se současným návrhem a celkovou situací evidentně seznámeni," reagoval pro iDNES.cz mluvčí ministerstva zdravotnictví Vlastimil Sršeň.
Schválit zvýšení hluku nestihneme
Vládní nařízení, které zvyšuje limity hluku o pět až deset decibelů, nyní prošlo vnitřním připomínkovým řízením. Podle Sršně se ukázalo, že problematika je poměrně komplikovaná. Před vnějším připomínkovým řízením bude třeba vyjasnit ještě řadu aspektů, mimo jiné přímo s dotčenými ministerstvy.
"Toto projednávání bohužel prodlouží celý proces a je pravděpodobné, že jej již tato vláda nestihne schválit," připustil Sršeň s tím, že materiál bude připraven pro následující vládu.
Podle Sršně je důležité, že naše současná norma je značně odlišná od norem EU. "V podstatě blokuje stavbu jak obchvatů měst a menších obcí, ale v řadě případů také výstavbu ekologické dopravy, jako je například železniční a tramvajová doprava. Současná situace v ČR je dále neudržitelná," konstatoval ministerský mluvčí s tím, že touto problematikou se bude muset zabývat každá další vláda.