Z mapy přístupné na stránkách policie jde například poznat, že během posledního půl roku v Kladně porazilo osobní auto čtrnáctkrát chodce. Z toho pětkrát na tahu z centra přes Rozdělov na Kamenné Žehrovice.
U každé nehody jsou navíc doplněny podrobné informace, kdo ji zavinil, kdy se nehoda stala, zda právě pršelo, byla tma nebo kdo byl zraněn. Prostě vše, co policisté zaznamenávají do protokolu o nehodě.
"Je to úplná novinka pro mě i ředitele naší městské policie, ale rozhodně ji využijeme," reagoval na sdělené informace mluvčí kladenského magistrátu Libor Kasík.
Podívejte se na mapu nehod |
Zájemce o informace může místo každé nehody vidět jak na klasické mapě, tak i z výšky pomocí leteckých záběrů. Místo nehody totiž už nyní policisté přesně zaznamenávají prostřednictvím satelitní navigace GPS.
Pozor na jeleny na Pardubicku
Pomocí různě kombinovaných dotazů zadávaných do tabulky na internetu zájemce zjistí informace i o kuriózních nehodách. Například od začátku loňského roku policisté zaznamenali jednu srážku mopedu s lesní zvěří. Stala se loni v září v Mostku na Pardubicku a řidič mopedu při ní byl těžce zraněn. Naopak jezdci na koních havarovali pětačtyřicetkrát.
Policie už systém využívá rok a díky dokonalému přehledu o okolnostech nehody tak může velitel policie i v té nejmenší obci vysílat hlídku na rizikové místo například právě v době, kdy se tam stává nejvíce nehod.
Systém zatím obsahuje údaje o nehodách od začátku roku 2007.
Vedení policie se nyní navíc rozhodlo, že upravenou verzi zpřístupní na internetu.
"Je určen především starostům měst a obcí. Starosta si tak nyní může po večerech bádat, kde se nehody stávají, proč a co zlepšit," řekl náměstek policejního prezidenta Ivan Bílek. Podle něj totiž právě obce rozhodují, kde postaví semafor, zřídí přechod nebo vybudují zpomalovací pruhy.
Policie má pouze poradní hlas a úpravy platí samospráva. Jediná dopravní značka stojí nejméně 5 000 korun. "Nedávno jsme systém úspěšně využili v Olomouci při jednání, jak přestavět jednu rizikovou křižovatku. Přesný a plastický pohled na místo je mnohem lepší než pouhá čísla o nehodách," popsal praktické využití systému Josef Tesařík z policejního prezidia.