„Cílem bylo zjistit, jak dopady společného vzdělávání vnímají ředitelé a učitelé základních škol, jejichž hlas často není slyšet. Ukázalo se, že společné vzdělávání je pro většinu škol běžnou realitou – většina ředitelů uvedla, že má zkušenosti s dětmi se speciálními potřebami už mnoho let,“ uvedla Lucie Plešková z nadace OSF, která usiluje o rozvoj otevřené společnosti.
Nové podmínky společného vzdělávání byly zavedeny v září roku 2016. Ředitelé škol se potýkali s nedostatkem peněz na podpůrná opatření, která mají dětem pomoci začlenit se do kolektivu. Před schválením vyhlášky o inkluzi v roce 2015 se 68 procent ředitelů škol domnívalo, že na společné vzdělávání chybějí peníze.
Od 1. září 2016 se změnil systém financování, ředitelé od té doby dostávají peníze na inkluzi podle potřeb konkrétní školy formou jednorázové částky. V aktuálním průzkumu z konce minulého roku, kterého se účastnilo 507 učitelů a 126 ředitelů základních škol z celé republiky, se většina z nich domnívá, že se financování podpůrných opatření posunulo lepším směrem.
„Více než sedmdesát procent ředitelů za bariéru inkluze nevnímá téma nedostatečných finančních prostředků. Navýšené finanční krytí podpůrných opatření vnímají jako dobrý trend,“ uvedla Klára Laurenčíková z České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání.
Nedostatek asistentů i špatná podpora
Naopak inkluzi podle pedagogů nejvíc brzdí velká administrativní zátěž a nedostatek kvalitních asistentů pedagoga, kteří jsou ve třídě s žáky, kteří mají nějaký handicap, velice potřební.
Dále také uvedli, že by chtěli lepší metodickou podporu škol ze strany poradenských zařízení. Zároveň by si přáli, aby v často přeplněných třídách měli méně dětí, což uvedlo 66 procent dotázaných.
Nadace poskytne průzkum ministru školství Robertu Plagovi (ANO), který po nástupu do funkce uvedl, že je potřeba udělat věcnou i finanční revizi inkluze, která je podle něj moc drahá. V loňském roce stála téměř dvě miliardy korun, využití asistentů pedagoga přišlo na 1,35 miliardy korun. „V tuto chvíli ministerstvo školství připravuje revizi inkluze, je to v jednání a žádná případná opatření v tuto chvíli nejsou jasná,“ dodala Plešková.