Tradiční Ježíšek v letošním adventu odrazil reklamní útok amerického Santa Clause. Když marketingový manažer a pedagog Tomáš Zdechovský před třemi lety zakládal se studenty iniciativu "Zachraňte Ježíška" a demonstroval před vládou, ještě netušil, jaký bude mít úspěch. Dnes už má facebooková skupina "Zachraňte Ježíška" 36 tisíc členů.
Stovky lidí jezdí v autech se samolepkou "Zde naděluje Ježíšek". Tento týden vyšly i výsledky výzkumu agentury Sanep, podle kterého tři pětiny lidí uvedly, že u nich doma naděluje Ježíšek. Většina dalších přiznala prozaicky, že naděluje rodina, a pouhé procento se přihlásilo k Santa Clausovi.
Kdo u vás doma naděluje dárky?
Nový trend se už opatrně prosazuje také v reklamách. Používá ho například internetový obchod Alza (slogan "Ježíšek doporučuje tablety") a Pepsi Cola na stránce www.pepsi.cz zveřejnila i animovanou pohádku, jak "zvířátka vyhánějí Santu z lesa" (Santa Claus je symbolem hlavního konkurenta "pepsi", Coca–Coly).
Iniciativa chystá i knihu o Ježíškovi
"Dokonce letos jeden nejmenovaný velký obchodní řetězec uvažoval, že zařadí do reklamy Ježíška, ale nakonec od toho upustil, protože se na tom nedohodl právě s Coca-Colou," říká Zdechovský. Ten původně celou iniciativu založil proto, aby nemusel dětem doma vysvětlovat, že Ježíšek nevypadá jako vousatý děda na saních.
Zdechovského spolupracovníci chodí také na přednášky mezi děti i dospělé diskutovat o ježíškovské tradici. "Navštívila jsem třeba seniory v žatecké nemocnici a bavili jsme se o Ježíškovi. Mám navíc pocit, že se mění výzdoba měst. Častěji potkám ježíškovské schránky na dopisy dětí, méně Santa Clausů," říká studentka politologie Masarykovy univerzity Gabriela Vaňková, která se Zdechovským spolupracuje.
A konečně pro Vánoce 2014 hodlá Zdechovský spolu se zlínským historikem Markem Tomaštíkem sepsat knihu o dějinách českého Ježíška. "Této tradici hodně pomohlo české baroko, doba kantorské hudby a počátek lidových betlémů. Co se nepodařilo komunistům s dědou Mrázem, to se podařilo marketingovým pracovníkům z Ameriky," spílá Santa Clausovi Tomaštík. Ten se jinak primárně věnuje historii rodiny Baťových a připomíná, že už za první republiky měl obchodní dům Baťa Ježíška jako poutač ve výkladní skříni.
Iniciativa se chystá i na Mikuláše
Zdechovský připouští, že většímu prosazení Ježíška pořád brání jeho nejasná podoba v lidové fantazii. Před časem pořádal i soutěž dětských obrázků na téma "jak vypadá Ježíšek", ale ne úplně se povedla. Chodily i obrázky dítěte se sobím spřežením. "Mně je třeba blízká podoba Ježíška v českém filmu Anděl Páně. Rozhodně si ho představuji jako větší dítě – ne Pražské Jezulátko s pytlem," míní Zdechovský.
Sebevědomí členové iniciativy "Zachraňte Ježíška" už chtějí obrátit pozornost i na Mikuláše. Tomaštík ve čtvrtek přednášel v Polsku, kde místo Ježíška nosí dárky svatý Mikuláš. "Stále častěji ho tam zobrazují jako Santu, a nikoli jako biskupa v mitře s berlí. I Poláci se proto bouří," dodal Tomaštík.
Obdarovávání o Vánocích se původně pojilo se svatým Mikulášem, štědrým biskupem, který žil ve 3. století v dnešním Turecku. "Tvůrcem" Ježíška je náboženský reformátor Martin Luther, který byl proti svatým a raději připustil, že dárky roznáší Ježíšek, a ne Mikuláš. Proto se ježíškovská tradice udržuje ve střední Evropě, jmenovitě v Česku, na Slovensku, v Rakousku a Německu – tam se Ježíškovi říká Christkindl.