V reklamě se objevila muslimská rodina, která se rozhodla pro svou hinduistickou snachu uspořádat oslavu na počest narození dítěte. „Reklamu jsme stáhli kvůli našim zaměstnancům, partnerům a prodavačům,“ uvedla firma s tím, že její personál čelil hrozbám.
„Provdala se do rodiny, která ji miluje jako své vlastní dítě. Jen kvůli ní připravili oslavu na počest výjimečné události. Překrásné spojení dvou různých náboženství, tradic a kultur,“ zněl popisek u reklamního videa.
Kritici na sociálních sítích nicméně společnost obvinili z propagace takzvaného „džihádu láskou“, konspirační teorie vytvořené pravicovými hinduistickými skupinami, které věří, že se muslimští muži snaží nalákat hinduistické ženy a oženit se s nimi, aby je donutili konvertovat k islámu.
Kritici společnost rovněž obvinili, že reklama je zaměřená proti hinduistům. Na indickém Twitteru okamžitě stoupla popularita hashtagu #BoycottTanishq, pomocí kterého lidé útočili na firmu a její zaměstnance.
„Myšlenkou naší kampaně je oslavit setkání lidí z různých společenských vrstev, komunit a rodin v této náročné době a oslavit jednotu. Velmi nás mrzí, že jsme neúmyslně vyvolali takové emoce,“ uvedl Tanishq.
Premium Začíná Indie válčit sama se sebou? Módího vláda probouzí staré démony |
Kemchand Šarma z vládní nacionalistické Indické lidové strany (BJP) premiéra Naréndry Módího prohlásil, že reklama oslavuje mezináboženské manželství.
„Proč ve svých reklamách neukážete hinduistickou rodinu s muslimskou snachou. Vypadá to, že upřednostňujete pouze určitou víru,“ napsal podle Deutsche Welle.
Hlavní opoziční Strana kongresu v kontrastu s představiteli BJP uvedla, že se značka vzepřela fanatismu a udělala dobře.
Akcie společnosti Titan Company Ltd., holdingové společnosti značky Tanishq, se v souvislosti s reklamou na konci úterního obchodního dne snížily na indické národní burze o 2,5 procenta.
Nebylo to žádné politické prohlášení
„Pokud se podíváte na sociálních sítích na profily těch, které reklama pobouřila, pokaždé jsou nějakým způsobem spojení s BJP,“ uvedl pro The Independent aktivista Saket Gochale. „Fakt že reklamu stáhli je zklamáním. Nebylo to žádné politické prohlášení,“ dodal.
Bitevní pole Dillí. V Indii zuří náboženské nepokoje. A může být hůř |
Debata o kontroverzní reklamě zastihla Indii v době, kdy země čelí obvinění ze špatného zacházení s náboženskými menšinami a z porušování práv občanů.
Organizace na obranu lidských práv Amnesty International v září pozastavila svou činnost v Indii. Organizace tvrdí, že vystavena „neustálému pronásledování ze strany indických úřadů“ kvůli kritice tamní vlády a policie z porušování lidských práv.