Noční tramvaj, ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

I přes smrt musí řidičům zatím stačit tlačítko. Dopravní podnik vyčkává

  • 18
Každým rokem stoupá počet agresivních cestujících, kteří napadnou řidiče městské hromadné dopravy. Včera po konfliktu s opilým cestujícím jeden řidič zemřel. Podle řidičů jim nouzové tlačítko a uzavřená kabina v autobuse bezpečnost nezajistí. Dopravní podnik zatím ale nová opatření nechystá, čeká na výsledky vyšetřování.

Otázka, zda jsou řidiči před nočními "agresory" a opilci dobře chránění, se stala znovu aktuální po pondělním případu, kdy po napadení zemřel čtyřiapadesátiletý řidič autobusu v pražské Písnici. - čtěte o pondělním konfliktu řidiče s opilým cestujícím

Například v Ústí nad Labem chtějí do konce roku do nočních linek zavést kamery a řidiče vybavit pagery. Praha se však zatím stále spoléhá jen na tlačítko a policii. Dopravní podnik hlavního města Prahy se snaží chránit řidiče především tak, že je straní od konfliktů.

"Snažíme se, aby řidiči při jakémkoliv konfliktu zůstali stranou těchto incidentů. Proto konflikty předáváme bezpečnostním složkám - strážníkům a policii, které mají potřebný výcvik i prostředky k řešení těchto nebezpečných situací," uvedl mluvčí pražského dopravního podniku Ondřej Pečený.

Kromě takzvaných nouzových tlačítek, kterými se po stisknutí řidič dovolá na dispečink a přivolá si pomoc, a uzavřených kabin spoléhá dopravní podnik především na spolupráci s policií a strážníky.

Statistika napadení řidičů

První číslo vyjadřuje počet napadení bez pracovní neschopnosti, druhé potom s pracovní neschopností řidičů.
2003   60   21
2004   34   16
2005   30   23
2006   36   20
2007   22   25
2008   47   23

"Členové útvaru pravidelně hlídkují v nočních linkách tramvají a kontrolují konečné stanice tramvají i autobusů. Na podporu bezpečnosti v autobusech jsou nasazeny hlídkové vozy," řekl Pečený s tím, že strážníci z tohoto útvaru vykázali kvůli nepřizpůsobivosti od ledna do září tohoto roku z vozů hromadné přepravy 2 337 lidí.

"Od roku 2007 mají strážníci projekt Noční linka. Jezdí ve vybraných nočních tramvajových a nově i autobusových linkách. Bohužel v pondělním případě, kdy řidič po konfliktu zemřel, o noční linku nešlo," dodal ředitel pražské městské policie Vladimír Kotrouš.

Doplnil, že řidiči mají k dispozici i takzvané nouzové tlačítko. "V případě nouze jej mohou stisknout a spojit se okamžitě s dispečinkem. Ten může pak na místo zavolat policisty," řekl ředitel pražských strážníků s tím, že řidič je tentokrát nepoužil.

Řidiči: situace se pomalu lepší

Počet napadení řidiče či revizora ve vozech městské hromadné dopravy podle statistik stále stoupá. Jen za polovinu tohoto roku došlo k dvaadvaceti útokům na řidiče autobusu. V mnoha případech také dispečink nepřivolal policii hned, ale situaci si ověřoval pomocí jiných řidičů.

Přesto se podle řidičů situace postupně zlepšuje. "Situace se lepší. Bezpečnostní ředitel pražského dopravního podniku jedná pravidelně s odbory, a tak ví, co nám hrozí za nebezpečí," řekl Josef Buriánek, předseda sdružení, které v podniku zastupuje řidiče autobusů.

Podle něj se nyní jedná o tom, že by nově dodávané autobusy do Prahy měly mít více "bytelné" kabiny. Řidiči by rádi zrušili i prodej jízdenek přímo v autobusech či tramvajích.

Před časem odbory uvažovaly, že vybaví řidiče alespoň pepřovým sprejem. Ten ale dobrou službu neudělá. Autobusy i tramvaje jsou špatně větratelné, řidič by sprejem ohrozil cestující i sebe.

Největší nebezpečí v dlouhých a nočních linkách

Řidiči autobusů se shodují, že nejhorší jsou noční linky a linky, které mají dlouhé trasy. "Opilý cestující usne ve voze, a když se probudí je na druhé straně Prahy, naštve se a začne si zlost vybíjet na řidiči. To se stává často," míní Buriánek.

Pokud se s takovým člověkem Buriánek setká, snaží se s ním jednat v klidu. "Snažím se s agresory nejdřív slušně domluvit, když to nezabere, couvnu. Nebo se musíte dát na útěk. Potíž je, když vás někdo napadne přímo za volantem. Nemůžete vstát a bránit se. Hlavní je hned zastavit autobus. Když je útočníků víc, mám opravdu strach, to přiznávám."

Zavedení webových kamer v nočních linkách požaduje i opoziční zastupitel Petr Hulinský (ČSSD). Monitorování situace ve vozech hromadné dopravy ochrání podle něj ochranu řidiče i cestující.

"Budu prosazovat zavedení webových kamer do vozů MHD, které budou napojené na pult centrální ochrany městské policie, jako je tomu například v Londýně. Cestující jsou při jízdě upozorněni, že je prostor vozu monitorován," uvedl Hulinský s tím, že připojení autobusu či jiného prostředku MHD přes internet na centrální pult městské policie přijde na sto padesát korun měsíčně.

VÁŽNÁ NAPADENÍ ŘIDIČŮ

V dubnu 2005 se do konfliktu s agresivním cestujícím dostal řidič tramvaje, jemuž útočník zlomil obě ruce. Mladík napadl řidiče po výzvě, aby uvolnil dveře soupravy.
V září 2005 policie zadržela tři mladíky, kteří údajně zbili řidiče tramvaje a způsobili mu těžké zranění páteře.
V březnu 2006 čtyři mladí lidé napadli v noci řidiče tramvaje v Revoluční ulici. Řidiče při potyčce někdo ze skupiny bodl do hrudníku.
V říjnu 2007 v centru Prahy napadli dva cestující řidiče tramvaje. Muž zranili, ten skončil v nemocnici.
Letos v červnu byl napaden řidič autobusu na Jižním Městě. Agresivní mladík začal kopat do dveří a pak ho bodl šroubovákem do levého předloktí.

, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video