Hvězdáři mají další meteorit z Morávky

- Vědci, kteří už nevěřili, že je možné nalézt nějaký další pozůstatek velmi jasného meteoru - bolidu z 6. května, minulý čtvrtek prožili příjemný šok. Tehdy stejně jako začátkem května našel jeden chatař v severomoravské vesnici Morávka v Beskydech pozůstatek meteoritu na své zahradě.
Vědci z Astronomického ústavu v Ondřejově chtějí vyzvat obyvatele Morávky, aby dál po meteoritech pátrali.
Slovníček:
Meteor - světelný úkaz, který způsobuje nebeské těleso prolétávající zemskou atmosférou
Meteorit - zbytek nebeského tělesa, který dopadl na zemský povrch
Bolid - velmi jasný meteor
(ker)

"Chceme přímo na místě zaměřit let prvního meteoritu, který nyní zkoumají Italové, a pohovořit osobně s některými dalšími svědky" řekl vědecký pracovník Astronomického ústavu Akademie věd v Ondřejově Jiří Borovička. "Chceme vyzvat vyvěšenými plakátky lidi z Morávky, aby dál po meteoritech pátrali."

"Určitě tam může být dalších pár kousků. Myslím si, že je možné, aby někdo další pozůstatek meteoru našel. Pochybujeme sice, že je možno je nalézt systematickým hledáním, ale náhoda v těchto případech hraje podstatnou roli. Třeba je možno meteorit nalézt na cestě nebo když bude někdo sekat na zahradě trávu," řekl astronom Borovička.

Právě druhý nálezce objevil meteorit až poté, co média zveřejnila, že lidé mohou další zbytky bolidu nalézt. "Vzpomněl si na svištivý zvuk, který šestého května odpoledne slyšel u svého domu a prohledal zahradu. Úspěšně," řekl zaměstnanec ostravské hvězdárny a planetária Tomáš Havlík.

Pozůstatek velmi jasného meteoru - bolidu z 6. května a na mapě vyznačená severomoravská obec Morávka, kam meteor dopadl, 29. 5. 2000

Druhá část velmi jasného meteoru - bolidu, který spadl 6. května do beskydské vesnice Morávka, 29. 5. 2000

Druhá část velmi jasného meteoru - bolidu, který dopadl začátkem května do beskytské obce Morávka, 29. 5. 2000

Maďarský premiér Viktor Orbán řeční při příležitosti 61. výročí budapešťského...
Chtějí z nás udělat „homo brusselicus“, tepal Orbán jednotnou Evropu

Globalizace představuje pro maďarskou kulturu a historii stejné riziko jako komunismus. Během vzpomínky na protikomunistické povstání v Budapešti v roce 1956...  celý článek

Astroláb, který archeologové objevili ve vraku portugalské lodi u pobřeží Ománu.
Archeologové objevili unikátní astroláb, navigoval s ním i Vasco da Gama