Reforma veřejných financí musí být v zákonech zakotvena do září, jinak nebude možné sestavit rozpočet. Dohoda v koalici však bude obtížná a pár týdnů, které zbývají do druhého čtení, je pro nalezení dost bolestivého kompromisu hodně krátká doba.
ODS se snaží splnit svůj slib voličům, že sníží daně lidem i firmám, a to dosavadní návrh plnil poměrně skromně. Ministr financí to zdůvodňuje celkem právem nárazem na realitu.
Stav veřejných financí je katastrofální a razantní snižování daňové kvóty hrozí nárůstem deficitu, pokud nedojde k odpovídajícímu pokrácení výdajů.
Splnění požadavků klubu ODS však není úplně nemožné. Nejsnazší je vyhovět Tlustého frakci v případě daně z příjmu právnických osob, tedy podniků. Okamžité snížení sazby daně z 24 procent na 19 procent, jak nyní požaduje celý poslanecký klub ODS, je možné, pokud dojde k masivnímu škrtání daňových výjimek.
I kritik Tlustého návrhů ministr financí Miroslav Kalousek připouští, že vedle racionálních a účelných úlev je těch čistě lobbistických výdobytků příliš mnoho, škrtat se dají a na nedávném setkání s podnikateli organizovaném týdeníkem Euro prohlásil, že ministerstvo financí chce připravit zcela nový zákon o dani z příjmu, který by tyto výjimky drasticky omezil. Leč až někdy od roku 2009 či 2010.
Lze však pochybovat, že to lze udělat během několika dnů. Zvláště při vládním reformním odhodlání, pro něž je charakteristické opuštění záměru zrušit režijní jízdenky hned poté, co před Strakovou akademií zadupal železniční odborář Dušek.
Navíc snižování daní podnikům není zas tak politicky atraktivní. Proto se zřejmě úsilí ODS v nadcházejícím vyjednávání soustředí na snížení daní pro fyzické osoby, zejména pro zaměstnance. Je jistě možné zvýšit základní odečitatelné položky, a snížit tak skutečné zdanění mezd. To by pomohlo především domácnostem se středními příjmy, na rozdíl od snížení sazby, které by bylo výhodnější pro vysokopříjmové kategorie.
Rozhodně to však bude něco stát. A to něco obnáší patnáct až dvacet miliard korun. Bude hodně obtížné najít politickou shodu nad tak rozsáhlými škrty.
Schůdnou cestou by bylo místo škrtání větší zvýšení DPH. Místo z pěti na devět procent by mohla skočit od ledna třeba na jedenáct. To však ODS narazí na lidovce a nejspíše i na zelené, kteří se vyšším daním na potraviny, léky a ubytovací služby, respektive na ekologicky úsporné výrobky budou bránit zuby nehty.
To, že se Topolánek pouští do nové a velmi riskantní diskuse v koalici, je hra vabank. Pokud by se Tlustému podařilo vyjednat kompromis, který by byl pro veřejnost nakloněnou volit ODS atraktivnější, výrazně by se oslabila pozice současného předsedy strany. A to je zjevně i cíl celé akce.
Politický matador Kalousek na veřejnosti dost často říká, že současný konflikt v ODS je totožný s konfliktem v ČSSD v roce 2003, kdy také někteří sociální demokraté hlasitě křičeli, že Sobotkova reforma je zradou programu sociální demokracie. A přitom nešlo ani zdaleka o program, ale o to, že nechtěli Špidlu v čele strany.
Dnes podle něj část ODS prostě a jednoduše nechce Topolánka. Když Kalousek ví, o co jde, ví to nepochybně i Topolánek. Pokud se Tlustý s koaličními partnery nedohodne, bude předseda sedět pevně v sedle a Tlustého vliv ve straně prudce poklesne. Pokud pak předseda vlády původní vládní koncept protlačí Sněmovnou i přes Tlustého nesouhlas, bude na dlouho neporazitelný.