iDNES.cz

Hostem iDNES.cz bude bývalý ministr Milan Šimonovský

Milan Šimonovský
velikost textu:
vydáno 19.6.2007 12:55
Před rokem začal platit nový silniční zákon. Za jeho otce lze pokládat tehdejšího ministra dopravy Milana Šimonovského. Na to, jak je s ním po roce účinnosti spokojen, odpovádal čtenářům iDNES.cz.
OTÁZKA: Už máte nějaké body? Bivoj
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Žádné body jsem zatím nedostal, ani předvolání k projednání. 19.6.2007 12:57
OTÁZKA: Ministerstvo vnitra zveřejnilo oficiální statistiku dopravních nehod za období od ledna do května 2007. V porovnání s loňským rokem (tedy před bodovým systémem) STOUPL počet mrtvých o 35, počet těžce zraněných přitom klesl pouze o dva, zatímco počet lehce zraněných STOUPL o 296. Počet nehod zaviněných pod vlivem alkoholu STOUPL o 193. Kontrolní otázka: STOUPLA zavedením Šizáka bezpečnost na českých silnicích? Pompo
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Roční srovnání po zavedení nového zákona ukazuje výrazné snížení počtu nehod i úmrtí na následky nehod. Doufám, že tento trend se udrží i v letošním roce. 19.6.2007 12:59
OTÁZKA: Dobrý den, zajímá (asi nejen mne) zda si pamatujete na svůj výrok, že bodového systému se nemusíme bát, protože v Německu se za rok vybodovalo jen 5 řidičů. Při pohledu na statistiky stovek vybodovaných u nás po roce fungování "bodů" mi připadá trochu zcestný, nemyslíte ? Počítali jste při zavádění systému s množstvím přestupků, které nyní úřady ani nestačí evidovat, natož udělovat "výchovné" body ? Zvláště když si řidiči cím dále častěji přepisují auta na manželky a dědečky bez řidičáků aby zkomplikovali jejich vyřízení a přežili prekluzní lhůtu. Josef Augusta
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Ten můj výrok se týkal Irska, kde se za rok vybodovalo pouze pět řidičů. Situace na našich silnicích je asi podstatně horší než v Irsku. 19.6.2007 13:00
OTÁZKA: Předchozí zákon nebyl nedostatečný, pouze policie nedokázala vymoct jeho dodržování, protože zkrátka byla velmi malá pravděpodobnost, že bude řidič přistižen. Tato pravděpodobnost se přijetím nového zákona pochopitelně zvýšit nemohla. To se mohlo stát jedině zvýšením počtu policistů v terénu, což nemá s novým zákonem nic společného. Měl tedy Šizák situaci na silnicích skutečně řešit, nebo jen populisticky vytvořit dojem, že se pro řešení situace něco dělá? A jestliže jí skutečně řešit měl, a přitom zjevně neřeší, nejednalo se o neuvěřitelnou politickou naivitu, za kterou byste měl nést osobní odpovědnost? strýček
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Předchozí zákon byl prakticky nevymahatelný, což předvedl náměstek policejního prezidia Antl. Současný zákon dává policii vyšší pravomoci a správním úřadům umožňuje účinnější projednávání přestupků. Samotný zákon je pouze nástrojem, musí být doprovázen vyšším počtem policistů na silnicích i větším počtem úředníků na správních úřadech, kteří projednávají přestupky. Stejný zákon platí i v sousedních zemích a nejsou s ním žádné problémy. 19.6.2007 13:04
OTÁZKA: Dobrý den bývalý pane ministře, minulý rok hlásaly palcové novinové titulky: Bodový systém zachránil 40 životů za 2 měsíce a podobně. Podle statistik mvcr za leden až květen 2007 zahynulo o 10 procent více lidí, než za stejné období v předchozím roce, kdy ještě neplatil nový silniční zákon a zvrátil se tak pozitivní trend nastartovaný v předchozích letech. Svedete to na počasí, sváteční řidiče, nebo na větší agresivitu řidičů, kterou mohl vyvolat neodborně napsaný silniční zákon, který vůbec nezohledňuje závažnost spáchaného přestupku, řidiče nevychovává, pouze trestá? Sledujete tyto statistiky a jaké jsou vaše pocity nyní? Michal Vašíček
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Sleduji statistiky. Statistika za uplynulý rok platnosti nového zákona dokládá, že na silnicích zahynulo o 300 lidí méně než byl stav v uplynulých letech. Letošní rok je skutečně mimořádně tragický, doufám, že dojde ke zvratu. Očekávám, že policie si uvědomuje, že bez nich nelze situaci na silnicích zlepšit. 19.6.2007 13:06
OTÁZKA: Bodový systém mi nevadí, a snad alespoň někdo kvůli němu zpomalil. Co mi ale vadí jsou kamiony. Vy sám byste omezil jejich provoz nebo jim zakázal předjíždění? Karel Procházka
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Podal jsem novelu zákona, která omezuje jízdu kamionů o víkendu. Věřím, že se projeví také vyšší zpoplatnění silnic, které motivuje přepravovat náklady po železnici. Předjíždění kamionů by neměl vymezovat zákon, ale místní značení na příslušné komunikaci, které je v kompetenci správců komunikace. Jsem zastánce většího omezení předjíždění kamionů. 19.6.2007 13:09
OTÁZKA: Myslíte si že se něco zlepšilo?? Já myslim že jde pouze o "buzeraci" řidičů - možná to bylo dobře myšleno, ale dopadlo to jako dycky všechno - špatně! Díky fraze
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Zákon je jen nástrojem, který umožňuje policii postihovat bezohledné řidiče. Bez její denní přítomnosti na silnicích je nový zákon neúčinný. Otázkou je, proč stejní řidiči jezdí v Rakousku a Německu ohleduplně, zatímco u nás se navzájem vraždí. 19.6.2007 13:11
OTÁZKA: Dobrý den, nemáte poslední dobou ten dojem, že zákon schválený poslanci, kteří ani nevědí, o čem hlasují a rozhodují pouze na základě počtů koalice – opozice, bez jakýchkoli odborných hledisek, je právě váš nový silniční zákon? M. Michna
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Tento zákon byl projednáván velmi podrobně a bylo k němu podáno přes 800 pozměňovacích návrhů. Ne každý byl naštěstí přijat, ale debaty se zúčastnila prakticky celá Sněmovna bez ohledu na politické kluby. 19.6.2007 13:13
OTÁZKA: na jaké úrovni podle Vás je politická kultura v této zemi taksijaksi
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Politická kultura v této zemi je na nízké úrovni. 19.6.2007 13:14
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, proč byl přijat zákon v této vyloženě perzekuční podobě bez motivačních prvků, které obsahuje např. zákon platící v Německu a jestli stále trpíte pocitem, že pouze Váš názor na problematiku silničního provozu je ten jediný správný? pepan
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Zákon ve stávající podobě je velkým kompromisem, který byl ve Sněmovně přijat. Základem zákona jsou obdobné předpisy z Německa, Rakouska a Velké Británie, kde zákon funguje bez problémů. Motivační prvek v zákoně je odečítání 4 bodů za 12 měsíců bez přestupků. Připojuji se k názoru, že bychom měli zavést ještě další motivaci v podobě školení bezpečné a defenzivní jízdy. Příslušná novela zákona již je v hospodářském výboru Sněmovny. 19.6.2007 13:16
OTÁZKA: Zdravim vas, vite o tom, ze mnohe mestske policie si z prestupku udelali dobrou zivnost a cele dny cihaji s radarem na vypadovkach za znackou zacatek obce ? I statni policie se soustredi jenom na snadno dokazatelne (nejlepe od stolu v kancelari) prestupky a ty nejhorsi (agresivni predjizdeni...) neresi nikdo, protoze by to bylo mnohem vic prace a penize stejne. Cely bodovy system se tak, dle meho nazoru, omezil jen na mereni 50ky ve mestech a vybirani pokut. Vychovny efekt nevidim a statistiky to i potvrzuji. Frantisek
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Statistiky zjištěných přestupků ukazují, že škála přestupků je podstatně větší než jen přestoupení povolené rychlosti. Práce obou policií se podle mého názoru musí změnit, aby policie jen neměřila rychlost na místech, která jsou jinak bezpečná. Policie musí být denně přítomna v provozu a svou přítomností odrazovat nás řidiče od přestupování zákona. V současné době vidíme policii jen u vyšetřování nehod nebo při bezpečnostních velkoakcích. To je velký rozdíl proti práci policie v sousedních zemích. 19.6.2007 13:19
OTÁZKA: Myslíte si, že někdo dokáže vyřešit problém s chováním řidičů na silnicích a kdy? Pořád je dost pirátů silnic, policie s tím nic nedělá, body evidentně nepomohly. Je nějaké řešení jak dosáhnout bezpečných silnic? Jan
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Práci policie pokládám za zásadní pro zlepšení bezpečnosti na našich silnicích. Sebelepší zákon sám o sobě nic nevyřeší. Bodový systém působí v dlouhodobějším horizontu, věřím, že se situace bude postupně zlepšovat, aspoň tak jako za loňský rok, kdy bylo o 300 mrtvých na silnicích méně. 19.6.2007 13:22
OTÁZKA: Řídíte nebo se necháváte vozit? ridic
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Řídím si sám. 19.6.2007 13:23
OTÁZKA: Přimlouvám se za zmírnění bodového systému. Např. při překročení rychlosti o méně 20 km/hod by nemusely být udělovány body, ale stačila by peněžitá pokuta. Výrazně by se tak snížilo zatížení úřadů a bezpečnost na silnicích by to výrazně neovlivnilo. Připadá mi nesmyslné, že za současného stavu můžeme přijít o body, když na "padesátce" jedeme 51km/hod, silnice je suchá a prázdná, nikoho neohrožujeme ani neomezujeme. Erika
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Tam, kde je bezpečná vyšší rychlost, by měli správci komunikací vyznačit vyšší povolenou rychlost dopravním značením. Rychlost musí být stanovena jednoznačně tak, aby všichni řidiči věděli, jaká je nejvyšší povolená rychlost. 19.6.2007 13:26
OTÁZKA: Dobrý den, není vám líto, že celý systém je zcela nefunkční? Ty největší piráty nepostihuje, ale postihuje (spíše buzeruje) normální lidi, kteří kvůli překročení rychlosti na nesmyslných omezeních. Houmr Simsn
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Sankce a bodové ocenění mohou dostat jen ti, kteří překročí zákon, ať se jedná o piráty nebo "normální lidi". Zvlášť bezohlední řidiči sčítáním bodů směřují k odebrání oprávnění řídit vozidlo. 19.6.2007 13:28
OTÁZKA: Pros se domnivate ze rozumite dopravni problematice ? Ridite sam ? Jake auto ? Je podmotorizovane ? Chodite pesky ? Rozhlizite se na prechodu nebo jenom davate najevo ze chcete prejit ? Vladimir
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Nový silniční zákon není jen mým dílem. Vytvořili ho odborníci z ministerstva dopravy a ministerstva vnitra. Podílela se na něm i odborná veřejnost. Jeho konečná podoba je výsledkem debat ve Sněmovně a v Senátu. Dopravou a dopravními systémy se zabývám celý život, už více než třicet let. 19.6.2007 13:30
OTÁZKA: Jak je možné, že legislativním procesem přípravy zákona pod vaším vedením prošly takové perly jako 1 bod za nedovolené užití dálnice nebo silnice pro motorová vozidla nemotorovým vozidlem (...), jehož konstrukce nebo technický stav neumožňuje dosažení rychlosti nejméně 80 km.h-1. Řidiči nemotorových vozidel řidičské průkazy nepotřebují :-) RS
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Tyto chyby odstraňuje novela, která bude projednávána dnes odpoledne v Poslanecké sněmovně, a měla by během tří měsíců být účinná. Jsem jedním z autorů této novely. 19.6.2007 13:33
OTÁZKA: Jak porovnáváte počty nehod, když se zmšnila definice nehody? Pavel
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Máte pravdu, že do sníženého počtu nehod ve statistice se změna metodiky promítá. Pro mě jsou hlavním kritériem snižující se počet úmrtí a těžkých zranění po dopravních nehodách. Letošní statistika byla horší i v sousedním Rakousku, motoristická sezona začala už po novém roce. Doufám, že se to v celoročním srovnání zlepší. 19.6.2007 13:36
OTÁZKA: Dobrý den.Kde se mohu informovat o svém bodovém stavu.Chtěl bych se dale zeptat jestli je možné svůj bodový stav sledovat přes intenrt? Daniel Š.
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Sledování přes internet bylo mým záměrem. Narazili jsme na problém s ochranou osobních údajů. Proto je možné v současné době se o počtu bodů informovat na dopravním úřadě obcí s rozšířenou působností. To je většinou tam, kde vám vydávali řidičský průkaz. 19.6.2007 13:38
OTÁZKA: Proč máme nejtvrdší bodový systém na světě (počet bodů, sazebník, doba odebrání řidičského oprávnění") bez ohledu na předchozí dobu bez přestupku a možnosti získat body zpět řidičským tréninkem a doškolováním. RS
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Nejtvrdší systém v žádném případě nemáme, rozsah skutkových podstat obodovaných přestupků je spíše průměrný. V Německu je obodován každý přestupek, i ten nejmenší. V některých evropských zemích hrozí za opakovaný přestupek vězení. 19.6.2007 13:40
OTÁZKA: Preji krasny den, chtel bych se zeptat zda heuvazujete o zvyseni rychlostniho limitu na nocni hodiny. dekuji za odpoved Marian Apeltauer
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Správci komunikací mohou dopravním značením rychlostní limit upravit i v nočních hodinách. Příkladem je Jižní spojka v Praze. 19.6.2007 13:42
OTÁZKA: Jak se podle vas porovnaji pokuty odstupnovane podle prijmu ridice, ktere prosazujete, a dva tisice let stara zasada rovnostipred zakonem ? Vladimir
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Pokuty nejsou odstupňované podle příjmů řidiče. Tento princip platí jen v některých zemích a v našem právním řádu není uplatňován. Já ho nepropaguji. 19.6.2007 13:45
OTÁZKA: Pane ministre, hodne me prekvapila lhuta, jaka muze byt mezi prestupkem a dnem, kdy se ridic dozvi, ze prestupk spachal. Prijde mi, ze bodovy system touto trhlinou znacne trpi a nerku-li postrada zakladni ideal. Myslim, ze jsem ohleduplny ridic, avsak nebudu asi sam, kdyz reknu, ze se obavam zda-li jsem nespachal nejaky prestupek. Kde se nejsnaze mohu dozvedet, jak na tom s bodu jsem? Lukas
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Projednávání přestupků se řídí přestupkovým zákonem a správním řádem jako všechny ostatní přestupky. Zákon o silničním provozu nemá žádnou speciální úpravu. Všechny přestupky se projednávají buď v blokovém, nebo správním řízení, které musí být zahájeno do 60 dnů po oznámení přespku policií. V každém případě se řidič při projednání přestupku dozví skutkovou podstatu. Bez projednání ať v blokovém, nebo správní řízení nemůže úřad žádné body přidělit. Projednání přestupku musí být ukončeno do jednoho roku od spáchání, do této lhůty se počítají všechna odvolací řízení. Stav bodů v registru řidičů vám na osobní požádní sdělí dopravní úřad obce s pověřenou působností,kam podle místa bydliště příslušíte. 19.6.2007 13:58
OTÁZKA: Kdo z vás vymyslel tu nesmyslnost, že každá dopravní nehoda se škodu nad 50.000,-Kč bude projednávána na úřadu, nikoli policisty v blokovém řízení? Neúměrně tím vznikla administrativa. Mluvím o konkrétně nárazu zezadu, kdy, když totálně zničím Favorita, vzniklá škoda nepřevýší nikdy 50.000 a narazím do Jaguára a půjdu na úřad fakt. V obou případech nepůjde o nehodu se zraněním. Co uděláte s tím zraněním, vždyť to je absurdní za odřený malíček dát řidič "min. odměnu 25.000,-Kč a rok zákaz". Nemluvím o zlomeninách to je trestný čin nikoli přestupek. Konkrétně pasáž dopravních nehod se vám v novém zákoně vůbec nevyvedla. Evžen Pokorný
Milan Šimonovský ODPOVĚĎ: Zákon změnil hranici hmotné škody, ke které se musí volat policie, z 20 tisíc na 50 tisíc. I nehodu se škodou nad padesát tisíc lze projednat v blokovém řízení, pokud nedošlo ke zranění. Novela zákona, která bude dnes odpoledne projednávána ve Sněmovně, problematickou formulaci zranění u nehody, kterou oprávněně kritizujete, mění. Na příště by zvýšená pokuta byla pouze u případu, když zraníte jinou osobu než sám sebe. 19.6.2007 14:03
zpět na osobnost