Na první pohled to na stránkách ms2019.ticketportal.sk, kde se oficiálně prodávají lístky na šampionát, vypadá celkem povzbudivě. Ze zápasů ve skupině, ve kterých se představí česká hokejová elita, jsou vyprodané jen dva, proti Rusku a proti Švédsku. U dalších pěti svítí, že lístky jsou ještě k dispozici a že cena začíná na šedesáti eurech.
Jágr poletí se Zemanem do Číny, tamnímu hokeji chce pomoci před olympiádou |
Realita je ale jiná. Nejlevnější vstupenky už jsou dávno pryč a poslední zhruba dvě stovky lístků, které se dají ještě oficiální cestou koupit už jsou pouze v sektoru C29, tedy v zóně pro VIP.
Tomu odpovídá také cena. Aktuálně se dají koupit lístky ve dvou cenových kategoriích. Za atraktivnější zápasy s Norskem a Švýcarskem fanoušek zaplatí 399 eur, tedy zhruba deset tisíc korun. Méně zajímavé zápasy proti Rakousku, Lotyšsku a Itálii stojí o sto eur méně, tedy sedm a půl tisíce korun. Situace tak nahrává překupníkům.
Zatímco oficiálních lístků je na prodej málo, na stránkách, které zprostředkovávají přeprodej, se dají koupit vstupenky i na vyprodané zápasy. Samozřejmě za vyšší cenu. Na serveru Viagogo je možné kupit třeba i lístky na zápas s ruským výběrem. Ceny jsou ale několikanásobně vyšší.
Lístek za 22 tisíc
Vůbec nejlevnější lístky stály původně 60 eur, dnes se prodávají za cenu okolo čtyř tisíc korun. Fanoušek tak překupníkovi zaplatí víc jak dvojnásobek. Rozdíly jsou ale i extrémnější. Třeba vstupenky do sektoru A1, které původně stály 75 eur, jsou na stejném serveru nabízeny za 9 tisíc korun. Rozdíl je tak téměř pětinásobný.
Podobně vysoké ceny jsou i na dalších stránkách, které propojují překupníky a zákazníky. Lístky na druhý vyprodaný zápas Česko-Švédsko na stránce teeckit.cz začínají aktuálně v horších sektorech na osmi tisících, dá se zde ale koupit i vstupenka do VIP sektoru za víc jak 22 tisíc korun.
Program MS 2019 v hokeji: V Bratislavě proti Rusku či Švédsku |
„Pokud někdo koupí lístek a je jeho právoplatným držitelem, tak si s ním může dělat co chce, včetně toho, že ho může přeprodávat,“ popsal situaci tiskový mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. To je také princip, na kterém weby, kde se lístky dají neoficiální cestou koupit, fungují. Jde vlastně o formu bursy, na které mezi sebou obchodují dva spotřebitelé, web samotný funguje jenom jako zprostředkovatel obchodu.
Česká obchodní inspekce doporučuje nakupovat lístky jen u oficiálních prodejců. Před praktikami Viagogo varovala spotřebitele minulý rok na konci listopadu. Inspektorům vadilo především to, že stránka cenu lístku dodatečně navyšuje, aniž by o tom zákazníka dostatečně informovala. Společnost dostala šedesátitisícovou pokutu, kterou už podle Fröhlicha zaplatila.
Prodej první vlny lístků začal ve středu 19. září. Fanoušci si stěžovali, že systém prodeje nebyl dobře zvládnutý a kolaboval. Druhá fáze prodeje, ve které byly nabízeny lístky na čtvrtfinále, semifinále a finále, odstartovala v prosinci letošního roku. V únoru 2019 spustili pořadatelé prodej posledních volných lístků na konkrétní zápasy.