Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nové pásové obrněnce musí obstát v první linii, hájí zadání zkušený velitel

  14:00
Stará "bévépéčka" se hodí spíše do muzea a ne na bojiště, říká v rozhovoru zástupce náčelníka Generálního štábu Miroslav Hlaváč. Nové pásové obrněnce, které ministerstvo obrany vybírá v největší zakázce historie za 53 miliard, musí podle něj obstát v boji v první linii v přímém kontaktu s nepřítelem.

Jde o největší armádní tendr v historii. Proč Česká republika potřebuje pásová bojová vozidla?
Armáda má ze zákona povinnost zajistit obranu země a má také závazky k NATO. Z toho bezprostředně vyplývá úkol mít do roku 2026 plně vyzbrojenou a vycvičenou brigádu těžkého typu. Modernizace a přezbrojení 7. mechanizované brigády je tedy nezbytností, už jen proto, že je vybavena technicky i morálně zastaralými vozidly BVP-2, které nesplňují požadavky na vedení boje a hodí se spíše do muzea než na bojiště.

Miroslav Hlaváč

Miroslav Hlaváč

Vojenskou kariéru začal v osmdesátých letech u dělostřelectva. Počátkem devadesátých let absolvoval Vysokou vojenskou školu pozemního vojska ve Vyškově, aby pak velel dělostřeleckým jednotkám.

V mezidobí v zahraničí absolvoval speciální kurzy ve Fire Support Training Centre v Nozozemsku a vystudoval Command and General Staff College ve Fort Leavenworth v americkém Kansasu a Royal College of Defence v Londýně.

V letech 2007 až 2010 byl náčelníkem odboru bojové přípravy pozemních sil poté až do roku 2016 velel žatecké 4. brigádě rychlého nasazení. Na ministerstvu obrany řídil poté odbor rozvoje pozemních sil a byl zástupcem šéfa sekce rozvoje sil.

Má za sebou zahraniční mise v Bosně a Hercegovině, Kosovu a v Afghánistánu.

Do soutěže se nakonec letos v květnu přihlásili čtyři výrobci, ale prakticky hned se objevily spekulace, že některé parametry, které armáda chce, jsou nesmyslné. Podobná kritika se před časem objevila i v souvislosti s nákupem vrtulníků.
Vytrhávat a zpochybňovat jednotlivá kritéria je asi stejně přínosné jako radit od televize trenérovi fotbalové reprezentace po půlroční přípravě, koho má postavit do útoku.

Nejvíce probíranou a kritiky zpochybňovanou volbou je asi zadání na „osádkovou“ věž obrněnce, tedy s živou obsluhou namísto „bezosádkové“ – dálkově ovládané.
Česká armáda a její vojáci už mají desetiletou zkušenost s dálkově ovládaných věžemi u lehké techniky nebo u obrněných transportérů Pandur. Máme zkušenosti i s osádkovými věžemi doma i v zahraničí. Vzhledem k tomu, jaké úkoly dnes naši vojáci plní a budou plnit, byla jako vhodnější řešení vybrána věž s osádkou.

Proč? Pro jaké úkoly tedy armáda nové pásové obrněnce chce?
Po zkušenostech, které čeští vojáci nasbírali doma i v zahraničních operacích, jsme chtěli preferovat vozidlo pro boj a podporu v první linii v přímém kontaktu s nepřítelem. V takové situaci je zásadní, aby střelec a velitel měli z věže přehled o bojišti. Přímý oční kontakt osádky věže je kritický pro plnění takových typů činností.

Dálkově ovládané věže pro to nejsou vhodné?
Armáda samozřejmě využívá i věže bez osádky, tato technika je ovšem určena k jiným úkolům. Nespornou výhodou osádkové věže je její obvyklejší, jednodušší a bezpečnější dobíjení munice zevnitř korby. To zvyšuje ochranu vojáků a bojeschopnost vozidla, které může i za boje přebíjet nebo odstranit závadu na systému a není třeba se stahovat do týlu mimo palbu nepřítele.

Osádková věž je konstrukčně jednodušší než bezosádková, což zvyšuje bojové použití vozidla ve zhoršených klimatických podmínkách, jako je vlhko či prašno. V případě osádkové věže odpadají také problémy s případy poruch na elektronických systémech způsobené výpadkem napájení.

Myslel jsem, že právě bezosádková věž by měla být pro vojáky pohodlnější.
Zdánlivě banální problém, jako je například rozbitý stěrač nebo zarosené senzory, může být pro bezosádkovou věž v kritickém okamžiku naprosto fatální, protože vojáci ztratí přehled v prostoru. Senzoricky jsou přitom obě věže vybaveny stejně. Dali jsme také přednost tomu, že osádková varianta umožní vojákům v případě potřeby další možnost úniku z vozidla.

Dalším zpochybňovaným argumentem je velikost osádky, tedy kolik vozidlo uveze vojáků.
Protože středem pozornosti u české armády je voják a nikoli technika, rozhodly se expertní týmy pro jedenáctičlennou osádku. Hlavním důvodem bylo to, aby osádka byla modulární, tedy aby armáda mohla využívat různé sestavy.

To tedy znamená tříčlennou osádku a osm bojovníků vzadu?
Ano, v této modifikaci lze využít prostor pro roj o osmi lidech, který je schopen se po sesednutí rozvinout do dvou čtyřčlenných týmů. Další variantou využití osádky je šestičlenný roj, který je doplněný o dva specialisty. Při dnešním bojovém nasazení jsou jednotky standardně doplňovány leteckými nebo dělostřeleckými návodčími, kteří jsou využívání pro vyžádání letecké či dělostřelecké palebné podpory, specialisty C4ISTAR (Command, Control, Communication, Computer, Intelligence, Surveillance, Target Acquisition, Recconnaissance), kteří přispívají k digitalizaci bojiště a ucelenému přehledu o situaci na všech stupních velení, dále psovody nebo operátory dronů.

Bez těchto nových schopností se už dnešní bojové jednotky jednoduše neobejdou. Mechanizované jednotky dnes vyžadují vysokou flexibilitu, autonomii a on-line připojení do míst velení a řízení. Působí často samostatně v malých uskupeních namísto v obrovských celcích známých z dob minulých, kdy převažovaly konflikty konvenčního charakteru.

Základní specifikace na BVP

  • počet: 210 vozidel
  • osádka: 3 osoby + 6 vojáků mech. družstva + 2 specialisté
  • 7 variant: bojová, velitelská, průzkumná, ženijní, zdravotnická, dělostřelecký průzkum, vyprošťovací
  • životnost: 30 let (minimálně 10 000 kilometrů do generální opravy)
  • programovatelná munice pro kanon ráže 30 mm
  • spřažený kulomet ráže 7,62 mm
  • protitankové rakety (2 v kontejneru, 1 ve vozidle)
  • výmetné zadýmovací granáty pro vytvoření clony 360 stupňů kolem vozidla
  • zaměřovací systém s dosahem minimálně 4 000 metrů ve dne a 3 500 m v noci
  • balistická ochrana (základní na úrovni minimálně K2 + přídavná minimálně K5)
  • ochrana proti improvizovaným výbušným systémům (rušící subsystém)
  • pozorovací a dálkové systémy: denní CCD kamera, noční IR kamera, laserový dálkoměr
  • min. rychlost na silnici 65 km/h, v terénu 40 km/h
  • dojezd minimálně 500 km
  • přepravitelnost letecky
  • spojovací a informační systémy: systém vnitřní komunikace + VKV/UKV radiostanice pro hlasové a datové spojení (GPS, TACSAT a utajované spojení)

Zdroj: AČR

Ministerstvo obrany ale čelí kritice, že požadavků pro výrobce, kteří se chtějí o zakázku ucházet, zadalo poměrně málo?
Parametrů, definujících nepřekročitelné požadavky pro nové pásové vozidlo pěchoty, bylo pro potencionálního dodavatele definováno mnohem více. Například požadavek na balistickou ochranu osádky úrovně K5, tedy ten nejvyšší, obsahuje aktivní prvky ochrany, které se ovšem neslučují se schopností obojživelnosti. Těžké vozidlo by se jednoduše utopilo. Vzhledem k tomu, že Pandur je obojživelný a armáda má v programu výstavby ženijního vojska pořízení nových pontonových mostů, rozhodli jsme se u těžké brigády pro nejvyšší možnou balistickou ochranu osádky nového vozidla.

Kdo parametry sestavoval?
Už v roce 2015 vznikl pracovní tým náčelníka Generálního štábu, který měl za úkol určit jasnou specifikaci na pořízení nového pásového bojového vozidla pěchoty. Byl sestaven z odborníků a vojáků, kteří prošli reálnými bojovými situacemi. Tým renomovaných odborníků z oblasti vědy, výzkumu a inovací zpracoval Studii proveditelnosti, která poskytla armádním specialistům přehled o situaci na trhu a shrnula světové trendy. Proběhlo také srovnání základních požadavků uživatele s reálnými schopnostmi a možnostmi potenciálních dodavatelů.

V žádném oboru na světě neexistuje ideální řešení. Každé specifické řešení má své klady i zápory. Oba pracovní týmy, generálního štábu a projektový, který vznikl na Sekci pro vyzbrojování a akvizice ministerstva obrany, sestavily specifikaci s parametry ušitými na míru současným a budoucím schopnostem a potřebám armády. Výsledkem pak byla v roce 2018 finální specifikace.

A ta se už neměnila?
Tato specifikace se nezabývá jednotlivými výrobci nebo značkami, ale jednoznačně určuje nutné parametry nově pořizovaného vozidla. Jsou to kritéria, která musí být bezpodmínečně splněna. Vojenští experti museli pečlivě zvážit, čemu dají přednost a jasně to zdůvodnit. Armáda na svých požadavcích dlouze pracovala, zvažovala pouze parametry bez ohledu na výrobce, všechny kroky společně s ministerstvem obrany vždy zveřejňovala, stojí si za nimi a nikdy je nezměnila.

Obrněnce od čtyř výrobců si však armáda testovala už v létě 2017?
Ano, průmyslové dny se uskutečnily v roce 2017 a zúčastnili se pozvaní výrobci techniky, ovšem nedorazili všichni oslovení. Armáda nemá a nemůže zkoumat, jaké byly jejich důvody. Akce se tehdy zúčastnily čtyři firmy, které následně podaly i své návrhy do soutěže. 

Autor: , natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Poslanci projednají korespondenční volbu pro české občany v zahraničí

9. května 2024  5:15

Na mimořádné schůzi se poslanci vrátí k návrhu vládní koalice na zavedení možnosti korespondenční...

Výkonný výbor TOP 09 schvaluje nominaci Ženíška na post ministra pro vědu

9. května 2024

Širší vedení vládní TOP 09, výkonný výbor, se schází už v 7 hodin ráno, aby schválilo nominaci...

Z uprchlíka agentem. Šapošnikov sehrál při výbuchu ve Vrběticích klíčovou roli

9. května 2024

Premium Jakou roli hrál ve výbuchu muničního skladu ve Vrběticích bývalý ruský voják Nikolaj Šapošnikov? O...

Rusko bombarduje civilní cíle a chlubí se tím. Nechutné, říkají Ukrajinci

9. května 2024

Premium Záporoží (od zpravodajů iDNES.cz) Areál stavební firmy v Záporoží nacházející se jen dva kilometry od centra města zasáhla raketa...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...