iDNES.cz

Historik Jiří Rajlich on-line

velikost textu:
vydáno 8.3.2002 12:35
Jiří Rajlich z Historického ústavu armády české republiky se specializuje na dějiny československého letectva a vojenských leteckých operací v Evropě. Jeho nejnovější práce odhalila okolnosti úmrtí 150 dosud pohřešovaných československých letců, kteří za druhé světové války sloužili v Royal Air Force.
OTÁZKA: Co vás přivedlo k této profesi? Že by otec nebo děda pilot? Jiří Troník
ODPOVĚĎ: K mé profesi mne dovedlo několik okolností. Budu se snažit je vyjmenovat bez nároku na přesnost pořadí: rozsáhlá rodinná knihovna, letecké modelářství, zájem o dějiny obecně a studium na FF UK, které je nezbytné k tomu, aby se z koníčku stala profese. 8.3.2002 12:47
OTÁZKA: Dobrý den, jak jste se dostal k dějinám letectví? Připravujete další knihu? tečka
ODPOVĚĎ: Na první Vaši otázku jsem již odpovídal Vašemu předchůdci (27866) Pokud jde o druhou otázku: knih připravuji hned několik. V první řadě je to další díl rozsáhlého projektu Na nebi hrdého Albionu (co díl to rok, v červnu 2002 vyjde rok 1943). Vydavatelem je, nyní již tradičně, nakladatelství Svět křídel v Chebu. V dubnu 2002 by měla vyjít knížka Tatranští orli nad Kubání, t.j. o slovenském letectvu na východní frontě. Vydává to nakladatelství Ares v Praze. Třetí prací, která vyjde v nejbližší době je knížka Jediný československý maršál (nakl. Jota, Brno). 8.3.2002 12:52
OTÁZKA: Co říkáte filmu Tmavomodrý svět? čárka
ODPOVĚĎ: Od Tmavomodrého světa jsem očekával podstatně více, ale to pravděpodobně každý. Obávám se, že to nezpůsobily jenom filmařské lapsy, ale také bombastická reklamní kampaň. 8.3.2002 12:53
OTÁZKA: Upřímně: má cenu, abychom měli letectvo? Není současná výzbroj spíš pro vaše - tedy historické - zkoumání? Bílý
ODPOVĚĎ: Mít letectvo cenu má, protože nová letadla se jednou stanou starými a mi jimi pak obohatíme sbírky našeho Leteckého muzea ve Kbelích. 8.3.2002 12:55
OTÁZKA: hrajete valecne simulatory? nebo jste cele dny zalezlej v archivech a s pocitacema nedelate? sum
ODPOVĚĎ: Simulátory jsem hrával, ale je to hrozný žrout času, takže už nehraji. Radši jsem, jak říkáte, zalezlej v archivu, a to s počítačem. 8.3.2002 12:56
OTÁZKA: O Historickym ustavu se rika, ze je plnej zapsklejch dedku. Jste jednim z nich? Nebo to tak nevidite? Jaka je u vas v praci atmosfera? Karel von Zizkov
ODPOVĚĎ: HÚ AČR není, jak říkáte plnej zapšklech dědků (já jsem ročník 1964). Obávám se však, že atmosféra by mohla být dělnější nežli je tomu doposud. 8.3.2002 12:58
OTÁZKA: Byli piloti RAF lepší než Rusové? gary
ODPOVĚĎ: Na to nelze odpovědět jednou větou. V zásadě však lze soudit, že standard britských letců byl vyšší, neboť z výcviku k jednotkám chodili s podstatně vyšším počtem nalétaných hodin, nežli tomu bylo u letců sovětských. Podle toho také válka na východní frontě vypadala. 8.3.2002 13:00
OTÁZKA: Doporučte mi, prosím, nějaké muzeum, kdy bych mohl vidět stroje, na kterých ti hoši létali (může být u nás i v zahr.) majk
ODPOVĚĎ: Navštivte Letecké muzeum v Praze-Kbelích. Funguje už 33 let, najdete tam m.j. Spitfire, Tiger Moth, Harvard, MS-230, Auster, Šturmovik, Lavočkin La-7, Kukuruznik etc. To vše jsou typy, na nichž čs. letci za války létali. Otevíráme 1. 5. 2002. Úplně nejlepší je však návštěva RAF Musea v Hendonu u Londýna. Osobně bych tam vydržel v kuse několik dní. 8.3.2002 13:02
OTÁZKA: Co si myslíte o filmu Tmavomodrý svět? Je to dobrá rekonstrukce těch událostí? Marťan
ODPOVĚĎ: Tmavomodrý svět není dobrá rekonstrukce, ale hraný film, který je vyfabulovaný. Čekal jsem od něj daleko více - už jen kvůli předchozímu kreditu tvůrců. 8.3.2002 13:03
OTÁZKA: Když se jako historik díváte na historický filmy, nejímá vás vztek? Cikorka
ODPOVĚĎ: Vztek mne nejímá, neboť jsem za ta léta velice otrlý a asertivní. Jsou to jen pohyblivé obrázky. 8.3.2002 13:03
OTÁZKA: Zahrajme si na kdyby: kdyby byla válka delší, prosadily by se v bojích proudové stroje, s nimiz se uz v te dobe obstojne experimentovalo? dsh
ODPOVĚĎ: Jsem historik a kdyby nepatří do mého oboru. Sorry. 8.3.2002 13:04
OTÁZKA: Prý jste odhalil, jak zemřelo na 150 našich letců... Tak tedy jak? Max
ODPOVĚĎ: Jak zahynul ten který letec? Tak to bychom tu byli dlouho. Všechno se můžete dozvědět v mých knihách, které se tomu věnují. Mohu-li, doporučuji Vám tedy knižní řadu Na nebi sladké Francie (2 díly) a Na nebi hrdého Albionu (4 díly), kde se tímto problémem zaobírám v chronologické formě. 8.3.2002 13:06
OTÁZKA: Proč bylo Polských pilotů RAF o tolik více, než Českých? Jak by vypadalo alespoň přibližné srovnání jejich úspěšnosti? Gosudar
ODPOVĚĎ: Poláků bylo více, a to z logického důvodu. Polsko bylo ve válce s Německem nejen fakticky, ale i formálně. Protektorát vznikl - jako autonomní součást Třetí říše - ještě před válkou, takže se mohlo počítat pouze s těmi českými letci, kteří odešli do zahraničí dobrovolně (Poláci odešli organizovaně po porážce své země). 8.3.2002 13:09
OTÁZKA: Co si myslíte o tom, jak se vyučuje historie na našich základních a středních školách? hoky
ODPOVĚĎ: Dotace hodin na výuku dějepisu na našich školách je tristní, neboť stále klesá. Je to ostatně vidět i z úrovni znalostí uchazečů o studium na VŠ. Nezájem o historii však chápu, neboť lidstvo spíše hledí kupředu, nežli se ohlíží dozadu. Proto také opakuje chyby z minulosti. 8.3.2002 13:12
OTÁZKA: Dobrý den, jsem na konci druhého dílu Vaší knihy Na nebi hrdého Albionu, nachystaný mám třetí díl, ale kdy vyjdou další??? Ke druhé světové válce mám velmi kladný vztah (jaký paradox) a zajímám se především o účast našich letců v bojích na všech frontách. Přeji Vám mnoho dalších úspěchů ve Vaší profesi a hodně stejně vynikajících dokumentů jako je výše zmiňovaný titul nebo třeba kniha Na nebi sladké Francie a Soumrak králů vzduchu. Hodně štěstí Pavel Kotík. Pavel Kotík
ODPOVĚĎ: Pane Kotíku, další díl Albionu vyjde v červnu 2002 (rok 1943), potom cca v prosinci 2002 (1944) a v červnu 2003 (1945). Budou pak následovat ještě speciální dodatky pod stejným názvem, ale s jinými podtituly (všechny havárie, všechny sestřely, všechny letouny - kusovník, všichni letci etc.)Za přání Vám děkuji a budu se snažit Vás a další čtenáře mými knížkami nezarmoutit. Hodně štěstí i Vám. 8.3.2002 13:15
OTÁZKA: Co říkáte na současné tanečky okolo tzv. Benešových dekretů? Ilja
ODPOVĚĎ: Soudím, že tzv. Benešovy dekrety jsou používány některými politiky a publicisty toliko instrumentálně, mnohdy bez znalosti, o co vůbec jde. Je to celý soubor právních norem, ratifikovaných poválečným parlamentem, systém, na němž stojí naše státnost. S vysídlením tzv. sudetských Němců mají pramálo společného. Žádný z dekretů se této věci netýká. 8.3.2002 13:17
OTÁZKA: Letali cesti (potazmo ceskoslovensti) piloti za druhe svetove valky i v armadach jinych statu nez Velke Britanie a Sovetskeho svazu? Zucastnili se i boju v pacificke oblasti? Toomas
ODPOVĚĎ: Čs. letci létali nejen v letectvech Velké Británie a Sovětského svazu, ale také v letectvu Francie a několik málo jednotlivcůl také v USAAF. 8.3.2002 13:18
OTÁZKA: Ještě jeden dotaz. Spolupracoval jste na filmu Tmavomodrý svět??? Děkuji. Pavel Kotík
ODPOVĚĎ: Pane Kotáku, na Tmavomodrém světě jsem nespolupracoval, neboť jsem k tomu nebyl ani formálně vyzván. Nemyslím si však, že by film skončil lépe za mého přispění. Ten příběh bych nezměnil a vyznění asi také ne. Ten film je taková instatní polévka - voní tak, chutná tak, ale po požití máte hlad - v tom lepším případě, v horším Vám bude těžko od žaludku. 8.3.2002 13:21
OTÁZKA: Jak se člověk může stát dobrovolným pomocnikem v některém našem muzeu? Petr
ODPOVĚĎ: Dobrovolným pomocníkem v našem muzeu - nyní máte na mysli asi Letecké muzeum ve Kbelích - se můžete stát snadno a rychle. Právě připravujeme jeho znovuotevření na novou sezónu a každá pomocná ruka je dobrá. Stačí se ozvat správci expozice panu Kholovi tel. č. 02- 20 20 75 04. Podotýkám však jen to, že dobrovolným pomocníkům zůstane po skončení práce pouze dobrý pocit. 8.3.2002 13:25
OTÁZKA: Predem bych Vam chtel podekovat za vsechny publikace, ktere jste vydal. Vetsinu z nich mam a nemuzu si je vynachvalit a nemuzu se dockat dalsi. A chtel bych se zeptat, jestli pripravujete neco podobneho, jako je rada Na nebi hrdeho Albionu, take o letcich z vychodni fronty. Neco malo jste nekousnul v knize Stihaci pilot, ale myslim si, ze by si tyto boje zaslouzily stejnou pozornost. Dekuji za odpoved. Jan Kasan
ODPOVĚĎ: Pane Kasane, východní frontu chystám samozřejmě také. Mám to už rozpracované, a to stejným způsobem jako Francii a Albion. V mnohých ohledech je východní fronta pozoruhodnější, ale také badatelsky daleko náročnější. Dočkáte se. Akorát ještě neznám název. Náměty na něj jsou vítány. 8.3.2002 13:28
OTÁZKA: Dobrý den, Chci se zeptat, jestli máte nějakou informaci, jakou roli sehráli československé stíhačky v Izraelsko-Arabském konfliktu. A ještě maličkost, nejste v příbuzenském vztahu s knězem, dominikánem a skvělým člověkem Janem Rajlichem? Děkuji a přeji vše dobré :o) Simon-Petr
ODPOVĚĎ: Pane Simone, na první část Vaší otázky odpovídám, že čs. stíhačky sehrály v artabsko-izraelském konfliktu (myslím tím první válku 1948-1949) jednu z klíčových rolí. Kromě dalšího vojenského materiálu dodala ČSR do Izraele celkem 24 stíhaček Avia C-210 (exportní označení čs. stroje S-199, jenž byl čs. motorovou variantou Messerschmittu Bf 109G/K) a 61 stíhaček Spitfire LF.Mk.IXE, které v roce 1945 dovezlo čs. letectvo z Velké Británie. Především jejich dodávky přišly včas. První čtyři Avie C-210 (izraelci jim říkali Sakhin - nůž), dodané v květnu 1948, se spolupodílely na adražení arabského náporu na Tel Aviv a tím všastně uhájily existenci izraelského státu v jeho samotných počátcích. Nezanedbatrelná byla též role čs. instruktorů, kteří v ČSR cvičili nejen izraelské letce, ale i tankisty, parašutisty, pozemní personál atd. Něco byste se mohgl dozvědět v m,é knížce Soumrak králů vzduchu (vydal Ares, Praha 2001), kde jsou i příslušné obrázky. K Vaší druhé otázce: vzhledem k neobvyklému jménu jistě budu příbuzným se všemi Rajlichy, o páterovi Rajlichovi vím, ale nikdy jsme se nesetkali. V říjnu 2001 se konal v Táboře "světový sjezd všech Rajlichů", ale já se bohužel z časových důvodů nemohl zúčastnit. Prý se jich tam sešlo asi 40, ale z ČR jen minimum. Většina prý přijela z Německa, Nizozemska, Argentiny, Maďarska, Švýcarska etc. Předpokládám tedy, že praotec Rajlich pocházel odněkud ze západní Evropy. O genealogický rozrod se pokoušel můj děda, ale nevím kam se až dostal. Mám jen jednu prosbu - budete-li mluvit s páterem Janem Rajlichem, předejte mu, prosím, mé pozdravení a telefonický kontakt ke mne do kanceláře 02 - 20 20 49 26. Rád bych se s ním zkontaktoval. 8.3.2002 13:40
OTÁZKA: krasny den preji jiz nekolikrat jsem se v knihach setkal se jmenem Preucil. Byl to pry pilot, ktery z anglie utekl zpet do okupovane evropy i s letounem. Vic podrobnosti o nem jsem vsak nikde nenasel. Jak to s nim vlastne bylo, byla to vubec pravda a jake byly jeho osudy po valce ??? Dekuji dusan makovsky
ODPOVĚĎ: Pane Makovský, Augustin Přeučil je autentická osoba. Infiltroval zahraniční odboj na rozkaz gestapa již roku 1939, byl v Polsku, Francii a Velké Británii, odkud 18. 9. 1941 uletěl na Hurricanu zpět do okupované Evropy. Pracoval pak pro pražské gestapo i nadále, pomáhal mj. identifikovat zajaté čs. letce apod. Po válce byl dopaden, souzen, odsouzen k smrti a popraven na Pankráci 14. 4. 1947. Podrobněji jsem o něm psal ve své knize Na nebi hrdého Albionu. 2. část (1941). Je tam celá jeho story a řada fotografií. 8.3.2002 13:46
OTÁZKA: Jiste nemene letcu, jako ve vodach Atlantiku skoncilo v komunistickych zalarich. Tam jim mohlo dojit, co to bylo bojovat za Benese.. Potkal jste nejake letce, kteri to prezili a dosli konecne k nazoru jako Moravec, ze kdyby padli za Velkonemeckou risi, ktera taky letce potrebovala - a neposilovali Anglii, ktera nas stejne vzdyckz vzpekla, mohli se mit mnohem lip. Nemcum prece stacil kousek, a prave ten cesky mozna pomohl Britum, ze nezkolabovali - tim by to prohralo i Rusko / Mohli mit krasne statky u Cerneho more, pohodlny zivot s rytirskymi krizi / nestve to dnes nektere / a co teprve ty pro quasi CSR padle... Marek
ODPOVĚĎ: Ještě jeden dodatek k Vaší otázce - kdyby čeští letci vstooupili do Luftwaffe a padli za Třetí říši, těžko by si mohli po válce užívat svých statků u Černého moře. Leda tak z pozice dva metry pod zemí. Jinak je to samozřejmě samé kdyby. 8.3.2002 13:50
zpět na osobnost