Historik Jiří Rajlich on-line
vydáno 8.3.2002 12:35
Jiří Rajlich z Historického ústavu armády české republiky se specializuje na dějiny československého letectva a vojenských leteckých operací v Evropě. Jeho nejnovější práce odhalila okolnosti úmrtí 150 dosud pohřešovaných československých letců, kteří za druhé světové války sloužili v Royal Air Force.
Konec rozhovoru
Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 8. března 2002 do 13:10
OTÁZKA:
Co říkáte na současné tanečky okolo tzv. Benešových dekretů?
Ilja
ODPOVĚĎ:
Soudím, že tzv. Benešovy dekrety jsou používány některými politiky a publicisty toliko instrumentálně, mnohdy bez znalosti, o co vůbec jde. Je to celý soubor právních norem, ratifikovaných poválečným parlamentem, systém, na němž stojí naše státnost. S vysídlením tzv. sudetských Němců mají pramálo společného. Žádný z dekretů se této věci netýká.
8.3.2002 13:17
OTÁZKA:
Letali cesti (potazmo ceskoslovensti) piloti za druhe svetove valky i v armadach jinych statu nez Velke Britanie a Sovetskeho svazu? Zucastnili se i boju v pacificke oblasti?
Toomas
ODPOVĚĎ:
Čs. letci létali nejen v letectvech Velké Británie a Sovětského svazu, ale také v letectvu Francie a několik málo jednotlivcůl také v USAAF.
8.3.2002 13:18
OTÁZKA:
Ještě jeden dotaz. Spolupracoval jste na filmu Tmavomodrý svět??? Děkuji.
Pavel Kotík
ODPOVĚĎ:
Pane Kotáku, na Tmavomodrém světě jsem nespolupracoval, neboť jsem k tomu nebyl ani formálně vyzván. Nemyslím si však, že by film skončil lépe za mého přispění. Ten příběh bych nezměnil a vyznění asi také ne. Ten film je taková instatní polévka - voní tak, chutná tak, ale po požití máte hlad - v tom lepším případě, v horším Vám bude těžko od žaludku.
8.3.2002 13:21
OTÁZKA:
Jak se člověk může stát dobrovolným pomocnikem v některém našem muzeu?
Petr
ODPOVĚĎ:
Dobrovolným pomocníkem v našem muzeu - nyní máte na mysli asi Letecké muzeum ve Kbelích - se můžete stát snadno a rychle. Právě připravujeme jeho znovuotevření na novou sezónu a každá pomocná ruka je dobrá. Stačí se ozvat správci expozice panu Kholovi tel. č. 02- 20 20 75 04. Podotýkám však jen to, že dobrovolným pomocníkům zůstane po skončení práce pouze dobrý pocit.
8.3.2002 13:25
OTÁZKA:
Predem bych Vam chtel podekovat za vsechny publikace, ktere jste vydal. Vetsinu z nich mam a nemuzu si je vynachvalit a nemuzu se dockat dalsi.
A chtel bych se zeptat, jestli pripravujete neco podobneho, jako je rada Na nebi hrdeho Albionu, take o letcich z vychodni fronty. Neco malo jste nekousnul v knize Stihaci pilot, ale myslim si, ze by si tyto boje zaslouzily stejnou pozornost.
Dekuji za odpoved.
Jan Kasan
ODPOVĚĎ:
Pane Kasane, východní frontu chystám samozřejmě také. Mám to už rozpracované, a to stejným způsobem jako Francii a Albion. V mnohých ohledech je východní fronta pozoruhodnější, ale také badatelsky daleko náročnější. Dočkáte se. Akorát ještě neznám název. Náměty na něj jsou vítány.
8.3.2002 13:28
OTÁZKA:
Dobrý den,
Chci se zeptat, jestli máte nějakou informaci, jakou roli sehráli československé stíhačky v Izraelsko-Arabském konfliktu. A ještě maličkost, nejste v příbuzenském vztahu s knězem, dominikánem a skvělým člověkem Janem Rajlichem?
Děkuji a přeji vše dobré :o)
Simon-Petr
ODPOVĚĎ:
Pane Simone, na první část Vaší otázky odpovídám, že čs. stíhačky sehrály v artabsko-izraelském konfliktu (myslím tím první válku 1948-1949) jednu z klíčových rolí. Kromě dalšího vojenského materiálu dodala ČSR do Izraele celkem 24 stíhaček Avia C-210 (exportní označení čs. stroje S-199, jenž byl čs. motorovou variantou Messerschmittu Bf 109G/K) a 61 stíhaček Spitfire LF.Mk.IXE, které v roce 1945 dovezlo čs. letectvo z Velké Británie. Především jejich dodávky přišly včas. První čtyři Avie C-210 (izraelci jim říkali Sakhin - nůž), dodané v květnu 1948, se spolupodílely na adražení arabského náporu na Tel Aviv a tím všastně uhájily existenci izraelského státu v jeho samotných počátcích. Nezanedbatrelná byla též role čs. instruktorů, kteří v ČSR cvičili nejen izraelské letce, ale i tankisty, parašutisty, pozemní personál atd. Něco byste se mohgl dozvědět v m,é knížce Soumrak králů vzduchu (vydal Ares, Praha 2001), kde jsou i příslušné obrázky.
K Vaší druhé otázce: vzhledem k neobvyklému jménu jistě budu příbuzným se všemi Rajlichy, o páterovi Rajlichovi vím, ale nikdy jsme se nesetkali. V říjnu 2001 se konal v Táboře "světový sjezd všech Rajlichů", ale já se bohužel z časových důvodů nemohl zúčastnit. Prý se jich tam sešlo asi 40, ale z ČR jen minimum. Většina prý přijela z Německa, Nizozemska, Argentiny, Maďarska, Švýcarska etc. Předpokládám tedy, že praotec Rajlich pocházel odněkud ze západní Evropy. O genealogický rozrod se pokoušel můj děda, ale nevím kam se až dostal. Mám jen jednu prosbu - budete-li mluvit s páterem Janem Rajlichem, předejte mu, prosím, mé pozdravení a telefonický kontakt ke mne do kanceláře 02 - 20 20 49 26. Rád bych se s ním zkontaktoval.
8.3.2002 13:40
OTÁZKA:
krasny den preji
jiz nekolikrat jsem se v knihach setkal se jmenem Preucil. Byl to pry pilot, ktery z anglie utekl zpet do okupovane evropy i s letounem. Vic podrobnosti o nem jsem vsak nikde nenasel. Jak to s nim vlastne bylo, byla to vubec pravda a jake byly jeho osudy po valce ???
Dekuji
dusan makovsky
ODPOVĚĎ:
Pane Makovský, Augustin Přeučil je autentická osoba. Infiltroval zahraniční odboj na rozkaz gestapa již roku 1939, byl v Polsku, Francii a Velké Británii, odkud 18. 9. 1941 uletěl na Hurricanu zpět do okupované Evropy. Pracoval pak pro pražské gestapo i nadále, pomáhal mj. identifikovat zajaté čs. letce apod. Po válce byl dopaden, souzen, odsouzen k smrti a popraven na Pankráci 14. 4. 1947. Podrobněji jsem o něm psal ve své knize Na nebi hrdého Albionu. 2. část (1941). Je tam celá jeho story a řada fotografií.
8.3.2002 13:46
OTÁZKA:
Jiste nemene letcu, jako ve vodach Atlantiku skoncilo v komunistickych zalarich. Tam jim mohlo dojit, co to bylo bojovat za Benese.. Potkal jste nejake letce, kteri to prezili a dosli konecne k nazoru jako Moravec, ze kdyby padli za Velkonemeckou risi, ktera taky letce potrebovala - a neposilovali Anglii, ktera nas stejne vzdyckz vzpekla, mohli se mit mnohem lip. Nemcum prece stacil kousek, a prave ten cesky mozna pomohl Britum, ze nezkolabovali - tim by to prohralo i Rusko / Mohli mit krasne statky u Cerneho more, pohodlny zivot s rytirskymi krizi / nestve to dnes nektere / a co teprve ty pro quasi CSR padle...
Marek
ODPOVĚĎ:
Ještě jeden dodatek k Vaší otázce - kdyby čeští letci vstooupili do Luftwaffe a padli za Třetí říši, těžko by si mohli po válce užívat svých statků u Černého moře. Leda tak z pozice dva metry pod zemí. Jinak je to samozřejmě samé kdyby.
8.3.2002 13:50
předchozí | 1 2 | další |
Upozornění
Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.