Takzvaný Loupežnický most pochází ze 16. století. Už mnoho desítek let se ale nepoužívá, doprava byla v první polovině minulého století převedena jinam. Těsně vedle něj je skládka komunálního odpadu.
Spor o most vedou tři strany už od počátku devadesátých let. Hlavní problémy s určením jeho majitele vznikly tou dobou, kdy se Petráveč, stejně jako řada dalších vesnic, odtrhla od Velkého Meziříčí. Most byl v té době města.
"Nám ten most ale opravdu nepatří. Budeme se proti rozhodnutí odvolávat," prohlásil meziříčský místostarosta Josef Komínek. "Leží na katastru obce Petráveč, ale měl by si ho vzít stát a postarat se o něj," domnívá se místostarosta.
Vlastník by musel most opravit za mnoho milionů korun
Pro vlastníka je totiž most danajským darem. Protože je od roku 1988 nemovitou kulturní památkou, musel by se o něj majitel postarat. "Stavba se rozpadá. Na opravu by byla potřeba velká spousta peněz. Pro město by to byla velká finanční zátěž," konstatoval Komínek.
Jenže to samé tvrdí i starosta obce Petráveč Miloš Kratochvíl. Pro vesnici se 180 obyvateli je investice do jeho opravy nemyslitelná. "Náš ten most není. Nikdy jsme ho neměli a nikdy mít nebudem. Pro nás nemá žádný význam," poznamenal Kratochvíl.
I podle něho by se měl o most postarat stát. Kdysi přes něj totiž vedla státní silnice. Jenže už od roku 1937 se Loupežnický most nepoužívá. Přestal dopravě stačit, provoz byl převeden jinam.
Samosoudkyně Jana Trávníčková v odůvodnění svého rozhodnutí uvedla, že dokumenty o převodu majetku na Petráveč sporný most neobsahují. Památka navíc leží u skládky, která patří městu. "Černý Petr zůstává městu Velké Meziříčí," řekla.
Most byl součástí staré zemské cesty. Vybudoval ho zřejmě stavitel Antonín Vlach v roce 1593, podle jiných pramenů je to o něco mladší stavba. Jako silniční sloužil most do roku 1937.
Zděný jednoobloukový most překlenuje údolí Radslavického potoka. V minulosti byl považován za nejvyšší most v zemi, proto se mu přezdívalo Vysoký. Podle lokality se mu říká také Loupežnický.