Novela zákona, která má jít na začátku prosince do vnějšího připomínkového řízení a na přelomu roku do vlády, rozšíří regulaci reklamy léků i na různé průzkumy trhu či studie. Zakáže také soutěže, loterie nebo hry, kterými mohou farmaceutické firmy ovlivnit předepisování nebo výdej léků.
"Farmaceutická firma dělá spotřebitelskou soutěž, na základě které se k pacientovi dostane konkrétní lék. My říkáme, že tato cesta by měla být nemožná, tedy jakékoli soutěže, loterie by měly být omezeny a neměli by se jich zúčastňovat ani lékaři, ani lékárníci," uvedl náměstek pro legislativu a právo Martin Plíšek.
Novela také uloží firmám, že musejí ve svém účetnictví doložit příjmy a výdaje související s reklamou na konkrétní lék.
Zdravotnictví se uzdravujeHeger se pochlubil, že uspořil pět miliard |
Lékař navíc nově nesmí vyměnit pacientovi lék a farmaceut mu jej nesmí doporučit v případě, že by tak jednal pod tlakem reklamního lobbingu.
V některých nemocnicích se snaží individuální propagaci léků vyhnout již nyní. Například ve Fakultní nemocnici Královské Vinohrady v Praze dostali lékaři zákaz jednotlivě se domlouvat s farmaceutickými firmami, nemocnice má též lékovou komisi a seznamy léků, ze kterých musí lékaři při předepisování vybírat.
"Novela také výrazně omezuje i sponzoring kongresové turistiky zdravotníků. Lékařům smí nově firmy hradit jen zdůvodnitelné výdaje, jako je ubytování, strava, doprava a registrační poplatek. Pokud tyto podmínky nedodrží, chystáme i zvýšené pokuty," dodal Plíšek.
Na "kongresy", které bývali spíše pobytovými zájezdy, vyráželi lékaři po zapojení se do studie, jindy dostali od firmy peníze nebo třeba počítač. Státní ústav pro kontrolu léčiv dal už několika firmám za takové konání pokuty
V tuto chvíli hrozí farmaceutickým firmám pokuta maximálně v řádech statisíců korun až milionu. "Pro konkrétní opakované porušení zákona se pokuty zvýší až na řád desetimilionů tak, aby to pro firmy bylo motivační," doplnil ministr zdravotnictví Leoš Heger.