Zprávy z dráhy
Sledovat další díly na iDNES.tv„Jasně se ustanoví délka směny, a to tak, že bude maximálně 13 hodin a tolik diskutovaná režijní jízda bude vždy nad tím. Jednoznačně ukotvíme to, že délka směny může být prodloužena maximálně o dobu trvání režijní jízdy,“ řekl ministr Karel Havlíček po jednání s pracovní skupinou ministerstva dopravy.
Definitivní verze pro dobu odpočinku je šest hodin. Do toho nelze započítávat cestu z práce ani do ní. Do povinné doby odpočinku se také nebude moct zahrnovat pracovní cesta, kterou popisuje legislativa.
„Je potřeba, aby Sněmovna už v září konečně projednala novelu zákona o drahách a aby byl definitivně ukotven monitoring licencí strojvedoucích. Je to diskutovaná záležitost, která je spjata s tím, že někdy jezdí strojvedoucí s několika společnostmi, a tím pádem jsou přetěžováni,“ vyjmenovával Havlíček.
Monitoring bude spadat pod Drážní úřad, který by tak měl mít přehled o tom, kolik toho strojvedoucí na trati odjezdili a jak dlouho odpočívali.
Jako revoluční označuje ministr možnost odebrání licence. Strojvedoucí, kteří opakovaně nebudou respektovat návěstidla či další pokyny pro bezpečnou jízdu, mohou přijít o licenci, nebo se jim pozastaví.
„To doposud neexistovalo. Jinými slovy jde o podobný režim jako u řidičů v rámci silničního provozu,“ dodal ministr připodobnění ke kartě řidiče u kamionů.
Mosty a železniční přejezdy
Jako další je podle ministra zásadní vyřešit problematické přejezdy a mosty. V Česku je 24 300 mostů, z toho je 11 700 ve správě státu a 6 700 jsou železniční. Od zítřejšího dne platí nová pravidla. Skončí tolerování takzvaných jízd s náskokem. To je rychlejší dokončení cesty oproti jízdnímu řádu, což doteď systém umožňoval. Kdo tedy přijede dříve, bude muset počkat.
Připadá vám 13hodinová směna pro strojvůdce v pořádku?
„Od zítřka se také strojvedoucí obsluhy vlaku na trati D3, což je regionální trať, vždy ohlásí dispečerovi čili zaměstnanci správy železnic pro komunikaci a pro pokyn k další jízdě,“ řekl k dalším změnám ředitel správy železnic Jiří Svoboda.
Na některých regionálních tratích funguje také aplikace, na základě které dostane strojvůdce zvukovou signalizaci 500 metrů před tím, než by se potencionálně mohl střetnout s jiným vlakem na stejné trati. O pět let se má také zrychlit upravování 500 přejezdů.
Tři nehody během tohoto týdne
Na železnici se v posledních měsících stala řada nehod. Naposledy se samovolně rozjely vagony v pátek na železničním přejezdu ve Mstěticích u Prahy. Zranily dva lidi a zdemolovaly auto.
Ve středu vykolejil rychlík v Tišnově, kde bylo zhruba 150 cestujících. Nehoda se obešla bez vážnějších zranění, vagony se nepřeklopily a zůstaly stát rovně. Všechny cestující z vlaku evakuovali hasiči. Nehodu vyšetřuje Drážní inspekce. Podle generálního inspektora Jana Kučery byla příčinou takzvaná vidlicová jízda. „To znamená, že jedna část podvozku jela jinak, než druhá,“ přiblížil.
Den předtím v úterý ráno zkomplikovala provoz na trati nehoda na Jihlavsku. Nákladní vlak narazil do stojící lokomotivy poté, co strojvůdce nedodržel zákaz jízdy. I tady oba stroje vykolejily a naštěstí se nikdo nezranil. Provoz na trati Brno - Jihlava byl ale v úseku Jihlava - Luka nad Jihlavou dlouho zastavený.
PŘEHLEDNĚ: Největší srážky vlaků v Česku za posledních deset let |
Celkově se během července stalo na železnici nejvíc nehod za pět let. Byl nejhorším měsícem od roku 2015. Více nehod se stalo také na přejezdech, jak vyplývá ze statistik Drážní inspekce, která řešila v červenci 135 mimořádných událostí. To je skoro o třetinu více než v červnu tohoto roku.
Podle informací Hospodářských novin ale šest týdnů před tragickými červencovými haváriemi, kde zemřeli tři lidé, dostal Drážní úřad schválenou verzi auditu, který kritizuje nedostatečnou bezpečnost na českých železnicích, a výsledky dosud tajil.
Audit vypracovala Agentura Evropské unie pro železnice a vytýká v něm chybějící strategii dozoru nad bezpečností. Popis nedostatků zabírá 13 z celkových 35 stran dokumentu. Drážní úřad je přitom klíčovou českou institucí dohlížející na železniční provoz.
Za posledních deset let došlo celkem k jedenácti srážkám vlaků, pět nehod na železnici se stalo v průběhu jednoho týdne právě v červenci letošního roku. Ve většině případů šlo o selhání lidského faktoru, konkrétně strojvedoucího. Proto se často diskutuje o tom, jestli nejsou strojvůdci přetížení.
Na železnici jezdí kromě Českých drah a zahraničních národních dopravců také české společnosti Regio Jet a Leo Express. Strojvůdců ale zase tolik není.