Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hasiči se těšili, jak „odstřihnou“ vtipálky. Nezastavili ani jediného

  16:20aktualizováno  16:20
Od července platí novela zákona, která umožňuje zablokovat vtipálky, kteří z legrace volají na tísňové linky. Už přes dva měsíce by tak měli mít hasiči možnost ukázat prstem na ty, kteří operátory jen zatěžují a vzápětí jim volání na tísňové linky zatrhnout. Jenže šprýmaři jsou zatím v klidu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

"Pokud vím, tak jsme doteď nezablokovali jediné telefonní číslo. Naši operátoři sice shromažďují data o volajících, kteří si z nich dělají legraci nebo jsou vulgární, ale zatím nám tyhle černé listiny nejsou k ničemu," neskrývá rozčarování mluvčí generálního ředitelství hasičů Ivana Svitáková.

Jan Urbánek z odboru operačního řízení generálního ředitelství hasičů doplnil, že seznam těch, které by hasiči rádi odstřihli, má zatím 96 položek.

Důvod, proč zlomyslní volající dál telefonují, je přitom prostý. Podle Svitákové zkrátka není hotové technologické řešení.

Co přesně stojí v novele?

"Pokud účastník, popřípadě uživatel, uskutečňuje zlomyslná volání na čísla tísňového volání, je podnikatel, v jehož síti bylo takové volání započato, povinen na žádost subjektu, který provozuje pracoviště pro příjem volání na čísla tísňového volání, znemožnit ve své síti provozování telekomunikačního koncového zařízení, ze kterého jsou tato volání uskutečňována. Žádost podle věty první musí být učiněna v elektronické podobě a opatřena zaručeným elektronickým podpisem založeným na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb podle zvláštního právního předpisu. O zpětném uvedení telekomunikačního koncového zařízení do provozu rozhodne Úřad na žádost účastníka."

Hasiči přitom na červencovou novelu zákona velmi nedočkavě čekali. Statistiky totiž ukazují, že ze čtyř milionů hovorů, které na tísňovou linku 112 v roce 2009 doputovaly, bylo těch zlomyslných 70 procent. Jen přibližně každý třetí telefonát přišel od někoho, kdo opravdu potřeboval pomoc, ostatní si z operátorů jen utahovali, byli sprostí nebo prostě jen "funěli" do sluchátka. Operátory tak jen rozptylovali při práci a zabírali prostor těm, kteří pomoc opravdu potřebují.

Mluvčí hasičské centrály Radek Kislinger na začátku července dokonce varoval rodiče, aby hlídali své ratolesti vybavené mobilními telefony, hasiči byli totiž připraveni bez milosti odstřihnout i toho, kdo tísňové linky zatíží omylem.

Odstřihávání ale kvůli chybějící technologii dosud nezačalo a z vyjádření mluvčího O2 Martina Žabky se zdá, že asi jen tak neodstartuje.

Společnost O2 je totiž firmou, která provoz tísňové linky 112 technologicky zajišťuje. A operátor má k novele platné od 1. července mnoho výhrad.

"Zákon například vůbec neřeší některé technické nebo finanční aspekty celého problému a bez nich se zkrátka nedá pokračovat dál," míní Žabka.

Největším problémem je podle něj definovat, co je vlastně to koncové zařízení, které se má zablokovat.

Není totiž jasné, zda u mobilů blokovat SIM kartu nebo IMEI (číslo, které má každý mobilní telefon unikátní). U pevné linky by se mělo zablokovat nejspíš číslo celé, jenže v takovém případě by to podle Žabky "odskákaly" i telefonní budky, ze kterých můžou vtipálkové samozřejmě také volat. Stejně jako ti, kteří nemají na zlobení operátorů tísňových linek ani pomyšlení.

Mluvčí společnosti T-Mobile Martina Kemrová už dříve řekla, že blokování SIM karet nemá příliš smysl, protože se dají pořídit za pár korun.

Poukázala i na to, že novela také přesně nedefinuje zlomyslné hovory. Tedy ty, které mohou vést k zablokování čísla. "Formulace by měla být nastavena tak, aby eliminovala nesmyslná vypínání. Vzhledem k velkému počtu takových hovorů by totiž v důsledku mohlo dojít k odpojení velkého množství karet," varovala mluvčí T-Mobilu.

O2 se také nelíbí, že i když je to vlastně státem zavedená sankce, která trestá koncové uživatele, hněv odpojených lidí padne právě na hlavu operátora. "Přitom my jsme jen prostředníky, na znovupřipojení blokovaného čísla nemáme žádný vliv," připomíná mluvčí O2 Žabka.

Navíc má pocit, že stát se jen snaží nevhodným způsobem přenášet své problémy na operátory. "Nikdo totiž nevyloučí, že později někdo ze zablokovaného telefonu nebo čísla bude opravdu potřebovat přivolat pomoc. Proto navrhujeme celé ustanovení ohledně odpojování či blokování těchto čísel ze zákona vypustit," uzavírá své námitky Žabka.

Pokud by k tomu ale nakonec opravdu došlo, byli by hasiči tam, kde před novelizací - tedy zavaleni hovory, které jen zatěžují a stresují operátory a odvádějí pozornost od těch, kteří pomoc opravdu potřebují.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Zpráva BIS: Čína a Rusko zvýšily aktivity namířené proti českým zájmům

Čínská špionáž zvýšila operace proti českým zájmům, tvrdí Bezpečnostní informační služba ve výroční zprávě. Vzrostla také role a intenzita aktivit ruských...  celý článek

Středočeský kraj má novou koalici, dohodu podepsaly ANO, ČSSD a KSČM. Potvrdila...
Středočeský kraj má novou koalici, dohodu podepsaly ANO, ČSSD a KSČM

ANO, ČSSD a KSČM podepsaly dohodu o spolupráci ve středočeském zastupitelstvu. V krajské radě budou ANO a ČSSD, hejtmankou zůstává Jaroslava Pokorná Jermanová...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Migrační krize je překonána, tvrdí BIS. Zmiňuje i bojovníky IS v Česku

Bezpečnostní informační služba má informace o bojovnících Islámského státu spjatých s Českem. BIS ve své výroční zprávě také tvrdí, že migrační krize z roku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.