Miloš Vaněk z firmy Metuza v Ústí nad Labem, odkud v posledních dnech přišla výzva k protestům proti novele, se však domnívá, že většina firem si nebude moci čtyři směny dovolit. V praxi tak bude stejný počet hasičů sloužit ve čtyřech směnách. "Budou unavenější, což může mít vliv na jejich práci," míní Vaněk.
Závodní hasiči se shodují, že novela může ohrozit i jejich výjezdy k rozsáhlým požárům mimo areály podniků, kterých se musí podle zákona účastnit společně se státními jednotkami. "Naší základní povinností je likvidovat požáry v naší továrně. V areálu tak vždy musí zůstat určitý počet lidí, na zásah s těmito jednotkami tak nebude moci vyjet nikdo," poznamenává Kraidl zfirmy Barvy a Laky.
Závodní hasiči očekávají, že ministerstvo jim vyjde vstříc. "V opačném případě v březnu ucpeme s hasičskými vozy přístupové dálnice k hlavnímu městu. Lidé se nedostanou do metropole ani z ní," upozornil Vaněk s tím, že na stole jim leží již několik petic s podporou sborů z celé republiky.
V hlavním městě s iniciativou ústeckých hasičů souhlasí kromě zaměstnanců společnosti Barvy a Laky i členové záchranného útvaru firmy Daewoo Avia v devátém obvodě.
"Pochopitelně změnu podporujeme. Od 15. ledna budeme sloužit dvanáctky a vůbec se nám to nelíbí. Většina lidí dojíždí, takže budeme muset jezdit častěji na šichtu. Za stejné peníze budeme pracovat více hodin," stěžuje si Petr Korbelář, vedoucí směny.
Sbor, který dohlíží na bezpečnost v pražském metru, ovšem proti zkrácení směn neprotestuje. "Všechny útvary měly na zkrácení směn dostatek času. My již ve dvanácti hodinových směnách pracujeme delší dobu," podotkl vedoucí útvaru Michal Wowesný.