Milan Lečko řídil 11. dubna vůz, který jel na cvičnou jízdu. Posádka ale dostala hlášení, že má odjet k požáru nákladního auta. Při jízdě Zábřehem nezvládl v devadesátikilometrové rychlosti cisternu, dostal smyk a narazil do domu. - více zde
Ve zdemolovaném autě byli zraněni čtyři muži včetně řidiče. Velitel posádky Jaroslav Klimeš zemřel po leteckém převozu do Fakultní nemocnice v Olomouci na těžká poranění hlavy. V domě byl v době nehody syn majitele, který byl naštěstí mimo zasaženou místnost.
"Řidič měl možnost nehodě zabránit, pokud by jel rychlostí osmdesát kilometrů za hodinu nebo nižší. Auto by se tak nedostalo do nestabilního stavu. Otázkou je, zda rychlost, kterou jel, je při jízdě k požáru přiměřená," uvedl znalec z oboru dopravy.
Lečko vysvětlil, že na užší silnici uhnul víc doprava kvůli protijedoucím cyklistům. Vyjel však přes krajnici. "Auto se naklonilo, chtěl jsem to srovnat, ale už se nic nedalo dělat. Mockrát jsem o tom přemýšlel, ale neumím si vysvětlit, jak se to mohlo stát," řekl Lečko.
"Je nepochybné, že příčinou nehody bylo jednání obžalovaného. Jel vyšší rychlostí než za daných podmínek měl. To, že jel k nehodě, jej nezbavuje povinnosti neohrozit účastníky silničního provozu. Navíc je zde také neodčinitelný následek v podobě smrti," uvedla státní zástupkyně Božena Franková.
Soudce Lubomír Kozák vyměřil Lečkovi šestnáctiměsíční podmíněný trest a zákaz řízení na dva roky. "Obžalovaný naplnil skutkovou podstatu trestného činu ublížení na zdraví. Pohrůžka trestem je v tomto případě dostatečná. Proto je uložen trest výchovný," vysvětlil Kozák.
Hasič zavinil smrt ve škodovce
Šumperský soud řešil i jiný případ nehody hasičského vozu, během které zemřel člověk.
Cisterna mířila 15. června ze Šumperka k požáru domu v Postřelmově. Při průjezdu ostrou pravotočivou zatáčkou v Bludově vyjela cisterna na mokré silnici do protisměru, kde se srazila s protijedoucím osobním vozem.
Zdemolovaná škodovka skončila částí pod hasičským vozem. Řidič ve stejný den podlehl těžkému poranění hlavy. "Smrt nebylo možné odvrátit ani včasnou odbornou pomocí," zněl pitevní nález.
Řidič hasičů Alois Rotter, který srážku v Bludově zavinil, přišel do jednací síně zlomený. Při pohledu na fotky z nehody se zachvěl.
"Byla průtrž mračen, asi jsem to špatně odhadl. Jsem z toho dodnes špatný," řekl Rotter. Vdově po řidiči dal peníze ze svého, uspořádal i sbírku mezi hasiči. "Způsobil jsem něco, co se nemělo stát," říkal se sklopenou hlavou.
Podle znalce z oboru dopravy vjížděl řidič do zatáčky rychlostí kolem sedmdesáti kilometrů za hodinu. "Na vrstvě vody se vůz začal smýkat. Ke srážce došlo ve chvíli, kdy hasičský vůz už zpomalil na pětačtyřicet kilometrů v hodině. Protijedoucí vůz jel čtyřicetikilometrovou rychlostí," uvedl znalec.
Soud vyměřil Rotterovi dvanáctiměsíční podmíněný trest a zákaz řízení na osmnáct měsíců. Oba řidiči u hasičů končí. Přitom se vedle profesionální práce věnovali také mládeži.