Nikoliv tedy opravdu za "náhrady výdajů", které mají politikům sloužit výhradně k náplni jejich práce.
A mezi českými politiky není s tímto názorem rozhodně osamocen. Výsledek je zřejmý: štědrý systém náhrad se už léta přes všechnu kritiku veřejnosti i řady politiků nemění.
Kolik a za co
"Pokud jde o ty příjmy, tak já hovořím o mých čistých příjmech. Samozřejmě včetně náhrad za bydlení, za dopravu, za funkční příplatek a podobně," prohlásil Gross.
Premiér tak polemizoval s výpočtem MF DNES, že jeho čisté příjmy v politice od roku 1992 do roku 1999, kdy koupil svůj barrandovský byt, činily necelé dva miliony korun.
Gross však tvrdí, že tu dobu vydělal čistého tři a půl milionu. Co všechno do této částky započítal? "Náhrady za bydlení" a "funkční příplatek" to jistě být nemohou.
Gross měl vždy trvalé bydliště v Praze a proto neměl na příspěvek na bydlení nárok. "Funkčním příplatkem" má Gross na mysli fakt, že měl od roku 1995, kdy se stal šéfem klubu ČSSD, vyšší plat než řadový poslanec.
Příjem se mu ještě zvýšil v létě 1998, kdy se stal místopředsedou Sněmovny. Jenže tyhle vyšší příjmy MF DNES do svého výpočtu zakalkulovala jako součást Grossova základního platu.
Gross tedy za součást svého čistého příjmu považuje dvě paušální náhrady, na něž měl jako poslanec podle zákona právo: peníze na stravné a reprezentaci a na dopravu za voliči ve svém volebním obvodě. Vyplývá to z Grossových mzdových listů, jejichž fotokopie zveřejnil server Britské listy.
Pokud Gross šetřil z příspěvku "na reprezentaci", musel se zřejmě jen omezovat v jídle a občas oželet koupi nového obleku.
V případě peněz na dopravu, což je výrazně vyšší částka, to měl Gross ještě jednodušší.
Jako předseda klubu měl totiž tři a půl roku šanci využívat velkou českou specialitu: vedle "hotovosti" měl totiž stejně jako ostatní šéfové parlamentních klubů a výborů k dispozici auto s tehdy s neomezenou spotřebou. Jinými slovy: příspěvek na dopravu poslanci mohou v klidu ušetřit.
Už si to fakt zrušíme
Tenhle "zdvojený systém", z nějž se dodnes těší zhruba dvacítka poslanců, považují za čirý a ničím nezdůvodnitelný nesmysl i ti největší zastánci parlamentních výsad. A i když se o jeho zrušení mluví už zhruba deset let, dodnes to poslanci nedokázali udělat.
A tak není ani divu, že si na něj už skutečně zvykli a považují jej za nedílnou součást svého platu. "Těžko říct, kolik z něj ušetřím, na plat se dívám jako na celek," říká šéf poslanců ODS Vlastimil Tlustý. "Ale na kartu ujedu měsíčně zhruba za deset tisíc, jaký je teď limit."
Kromě toho Tlustý dostává dalších 18 600 korun cestovného. I to je důkaz, že by se volič nemusel obávat o ztrátu kontaktu se svým poslancem, kdyby si parlamentní funkcionáři tuhle náhradu odřekli.
Teď se je o tom pokouší přesvědčit šéf lidovců Miroslav Kalousek - i jemu podle jeho vlastních slov měsíčně zůstane v peněžence přes 20 tisíc "cestovného".
Jaký osud asi čeká Kalouskův návrh? "Budu to plně podporovat a doufám, že to tentokrát už projde," říká místopředseda Sněmovny Ivan Langer (ODS). "V minulosti byl vždycky problém, že to bylo spojeno s nějakým dalším omezením, do nějž už se poslancům nechtělo."
Příjmy Stanislava Grosse Kromě toho měl Gross jako předseda klubu nárok na služební auto s neomezenou spotřebou. Poznámka: Téměř totožný plat měli i další poslanci, kteří šéfovali klubu nebo výboru. I oni měli k dispozici auto s neomezenou spotřebou a ještě pobírali měsíční paušál na dopravu. |