Gripeny doplňovaly palivo za letu z německého tankeru A310.

Gripeny doplňovaly palivo za letu z německého tankeru A310. | foto: 211. letka Čáslav

Piloti s gripeny zkoušeli tankování za letu nad Krkonošemi

  • 37
Čeští stíhači si s gripeny poprvé vyzkoušeli tankování za letu přímo nad územím České republiky. Během zvláštního výcviku se jim podařilo s německým létajícím tankerem spojit osmdesátkrát.

"Výcvik rozšířil řadu pilotů schopných tankovat za letu a zároveň posunul naši letku o krok dál v bojových možnostech letectva," uvedl zástupce velitele 211. taktické letky Pavel Pavlík.

Vyšší dívčí

Vůbec první tankování za letu absolvovali dva piloti z 21. základny taktického letectva z Čáslavi 28. února 2012 ve švédském Ronneby pod dohledem švédských instruktorů. Ve střední Evropě do té doby zvládli tankovat za letu jen polští stíhači s letouny F-16. Letectvo tím doslova poskočilo na vyšší úroveň. Tankování za letu je totiž nezbytné pro případné zapojení do vzdušných operací NATO.

Do cvičení se zapojila šestice českých pilotů s pěti stroji Jas-39 Gripen. Během tří dnů nalétali tucet hodin a osmdesátkrát se jim podařilo k tankování spojit s letounem německých vzdušných sil Airbus A310 MRTT. Cvičené lety se přitom odehrávaly většinou nad Krkonošemi.

Doposud čeští letci trénovali doplňování paliva za letu jen během cvičení ve Švédsku. Náročný letový manévr také ukázali loni návštěvníkům Dnů NATO v Ostravě přímo nad dráhou letiště v Mošnově.

Nejde o vůbec jednoduchý úkol. V konečné fázi spojení musí pilot vést letoun tak, aby se sbližoval s tankovacím košem rychlostí asi 5 km/h. Pokud se spojení povede, je hrana koše jen asi 30 centimetrů od překrytu kabiny, což vyžaduje obrovskou pozornost pilota.

Po výcviku nad Českou republikou získali dva piloti kvalifikaci instruktorů pro tankování za letu a mohou sami vést výcvik dalších letců. Další dva piloti uzavřeli výcvik jako "plně vycvičení" a dva tímto zahájili praktický výcvik, který ještě bude pokračovat.

Zkušenosti s tankováním za letu už piloti gripenů mají

"Schopnost tankování za letu je nezbytným předpokladem pro možnou činnost českých vzdušných sil v rámci Severoatlantické aliance," konstatoval zástupce náčelníka Generálního štábu Bohuslav Dvořák.

Tankery za české CASY

Letové hodiny německého tankeru armáda získala ze zvláštního programu ATARES na oplátku za nedávnou misi dvou českých transportních strojů CASA, které dopravily maďarské vojáky do Kosova.

Čeští piloti s gripeny tankují za letu

Dny NATO v Ostravě

Gripeny doplňovaly palivo za letu z německého tankeru A310.

Program funguje v rámci společného koordinačního centra 24 států a Česko k němu přistoupilo před dvěma roky. Smyslem programu je zajistit přepravu osob nebo materiálu pro NATO a EU s využitím volných kapacit zúčastněných zemí.

Pokud některá ze zemí potřebuje dopravit například vojáky nebo materiál do mise, zadá do systému svůj požadavek, zda zrovna v té chvíli ostatní země nemají náhodou volné letouny, které by se na takový úkol hodily.

Když některá země své volné kapacity poskytne, získá na oplátku odpovídající počet volných letových hodin k bezplatnému zajištění vlastních přepravních akcí a to letouny, kterými sama nedisponuje.

Česká armáda tak bude moci v případě potřeby využít pro přepravu techniky a materiálu například obří transportní letouny C-17 Globmaster, An-124 Ruslan nebo menší C-130 Hercules. Pro výcvik stíhačů s gripeny zase může využít služby létajících tankerů.

, natoaktual.cz

Nejlepší videa na Revue