Fotografická show propukla v pondělí na čáslavském letišti při příletu prvních českých gripenů ze Švédska.
Ve stejný okamžik tři piloti zápasili ve vzduchu s technickými potížemi letounů.
Na zemi se pak potvrdilo to, o čem odborníci hovoří již delší dobu: Stíhačky gripen "nemluví" s elektronikou NATO.
Tou musel švédský výrobce SAAB na přání Prahy stroje vybavit. Potíž je v tom, že česká verze gripenu vzniká teprve od loňska, přičemž avionika bojových letounů se při vývoji dolaďuje až několik let.
Spěch ve vývoji i tlak politiků gripenům uškodil
"Výsledkem spěchu a silného tlaku politiků na urychlení vývoje českých gripenů je mimo jiné i to, že kódovaná radiostanice NATO ruší navigační systémy švédských stíhaček," říká jeden z českých pilotů, který má o švédských strojích detailní informace.
"Prostě to není doladěné a skáče si to do řeči natolik, že navigační systémy ukazují pilotovi falešné hodnoty."
Čeští piloti tak například nemohou s gripeny létat ve složitých klimatických podmínkách, protože radiostanice ruší speciální systém přiblížení letounu k letišti, který jej jinak spolehlivě navádí bez ohledu na špatnou viditelnost.
I to je jeden z důvodů, proč gripeny mohou létat jen v Česku. A bude to trvat tak dlouho, dokud nebude alianční elektronika, jíž jsou české verze stíhaček vybaveny, bez potíží komunikovat s počítači letounu.
Stínový ministr obrany Petr Nečas z ODS to charakterizuje slovy: "Koupili jsme zajíce v pytli. Jak jinak nazvat objednávku letounu, který existoval jen na papíře. Gripen je špičková stíhačka, ale bude trvat ještě dlouho, než s ní bude elektronika NATO bezvadně komunikovat."
Podle Nečase jde o "genetické potíže" ve vývoji každého bojového stroje. "Neměly by se ale v žádném případě vyskytovat ještě v době, kdy chybějí týdny do operačního nasazení letounů."
Exministr obrany Miroslav Kostelka, který pronájem gripenů prosadil ve Špidlově vládě, připouští "jisté potíže v elektronice stíhaček". Ale i on je omlouvá zákonitými problémy všech nových bojových letounů.
"Není to prostě ještě úplně doladěno. Smlouvy jsou ale nastaveny tak, že Česko nemůže na obchod doplatit, ani když se vyskytnou problémy," říká Kostelka, dnes bezpečnostní poradce premiéra Grosse.
Bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý však říká, že nemá smysl trvat vždy na dodržení termínu dodávek tak složitých výrobků, jako jsou stíhačky, pokud nejsou dokonale vyladěny. "Kvalita je důležitější než termíny, jakkoliv na ně politici i kvůli své prestiži tlačí," připomíná generál.
Šéfa letectva Ladislava Minaříka potíže gripenů překvapily. Má jediný komentář: "Pohlídáme si to. Na světovou úroveň jsme doladili bitevníky L-159 a stejné to bude za nějaký čas i s gripeny."
Kühnl: Jde jen o malé chybičky Ministr obrany Karel Kühnl nezastírá technické potíže švédských stíhaček JAS-39 Gripen, ale neobává se, že Česko zůstane v červnu bez ochrany vzdušného prostoru. "Stíhačky si zkrátka přebíráme tak pečlivě, že jako závadu považujeme i nesvítící kontrolku. Přejímka je velmi přísná a já nepochybuji, že do deseti dnů převezmeme v bezvadném stavu všech šest stíhaček, které přilétly v pondělí ze Švédska." Tři ze šesti gripenů měly technické potíže. To je polovina. Piloti mají povinnost hlásit sebemenší neregulérnost. A tři z nich to opravdu udělali. Ukázalo se, že jeden pilot zapomněl něco udělat - a palubní záznam na to upozornil. V druhém případě šlo o chybu záznamu - jinak vše fungovalo tak, jak mělo. U třetího letounu se vyskytly chyby v softwaru. Proto jsme ho přehráli znovu. Byl jsem ujištěn, že i tyto tři letouny budou v termínu od Švédů převzaty. Které stíhačce vynechalo spojení? Jedna stíhačka ve Švédsku ovšem nevzlétla a musela být na poslední chvíli nahrazena jinou. Červnový termín operačního nasazení gripenů, kdy by už měly střežit vzdušný prostor Česka, tedy není ohrožen? Experti tvrdí, že ano. Uvidíme 8. května stroje na vojenské přehlídce? Vezmete si to na "triko"? |
Prvních šest nových stíhaček Jas-39 Gripen pro českou armádu přistálo na základně v Čáslavi. (18. dubna 2005) |