„Oslovilo nás, jak hluboce se zamýšlíte nad tím, co budou děti potřebovat v životě, respektujete, že každé dítě má svůj rytmus, na žádné z nich nepospícháte, usilujete o vytváření vztahových hodnot mezi žáky,“ zdůvodnila porota výběr vítězky.
Kopecká učí už třicet let a ve své práci rozhodně nelení. Je totiž lektorkou kritického myšlení, vede dílny čtení i dílny pro učitele, pracuje jako interní i externí mentor, vede praxe studentů učitelství.
„Nečekala jsem, že v takové konkurenci uspěji. Myslím, že jsem zaujala tím, že se snažím vytvářet dobrou atmosféru a mít individuální přístup k žákům, učit je porozumění a toleranci,“ okomentovala pro iDNES.cz Kopecká svoje prvenství.
Porota a kritériaPorota se sestávala z odborníků, kteří se angažují v oblasti vzdělávání. V porotě byly zastoupeny osobnosti z akademické, umělecké i soukromé sféry, učitelské praxe, státní správy i médií. Kritéria, která porota zohlednila při výběru finalistů: Podpora vzdělávacího úspěchu každého žáka |
Na 2. místě skončila Andrea Tláskalová ze ZŠ J. V. Sládka Zbiroh. „Nejste učitelem předmětů, ale učitelem žáků. Ocenili jsme míru vaší koncentrace na žáka, inspiraci, jak žít a jak jednat,“ vysvětlil ředitel organizace EDUin Zdeněk Slejška.
Třetí místo obsadil Bohuslav Hora, zástupce ředitele ZŠ Planá nad Lužnicí. „Velmi otevřeně se o svoje zjištění dělí s ostatními pedagogy a snaží se je nadchnout pro svoji práci,“ zdůvodnil Slejška.
Poprvé v České republice
Global Teacher Prize (GTP) je cena, která každoročně oceňuje mimořádného učitele planety. Iniciativa Učitel, povolání snů vytvořila letos poprvé národní verzi soutěže a podepsala s GTP memorandum o spolupráci.
„Chtěli jsme ocenit pedagogy, kteří vykonávají svoji práci dobře a jsou inspirací pro ostatní. Oslovili jsme proto veřejnost, aby dala tipy na učitele. Ti měli po nominaci možnost se přihlásit do konce července,“ řekla organizátorka Hana Matoušů.
Počet adeptů porota zredukovala na sedm finalistů, ty pak porotci navštívili ve škole a pozorovali je při výuce.
Porota vybírala podle odbornosti, angažovanosti, zaujetí, mimoškolních aktivit, do kterých se učitelé zapojovali a snahu o zvyšování prestiže učitelského povolání.
„Přestože každý učitel byl jiný, měl různé silné stránky a navíc učil na jiném stupni než jeho kolegové, konečné rozhodnutí zase tak složité nebylo, všichni jsme se na něm shodli. Já jsem sledovala, jakým způsobem učitel funguje ve vztahu k dětem, zda s nimi umí navázat kontakt, jestli individualizuje výuku,“ popsala redaktorka MF DNES Radka Hrdinová, která byla jednou z členek poroty.
Finalisté, kteří skončili na prvních třech místech, pojedou soutěžit o titul nejlepšího učitele planety na mezinárodní GTP do Velké Británie a budou tak soutěžit o milion dolarů. Mezinárodní cenu GTP pořádá britská soukromá nadace Varkey foundation.
Zapojit do soutěže se mohli všichni učitelé základních a středních škol v České republice.