Digitální předplatné nesmí být příliš drahé - taková je zkušenost mediálního domu Economia ze zpoplatnění webu iHNED.cz. Měsíční předplatné bylo z počátku nastaveno na 299 Kč. Po roce jej tak musel vydavatel snížit na 199 Kč. "Ve všech průzkumech vám čtenáři řeknou, že jsou ochotni platit za digitální obsah vyšší částky, když ale dojde na lámání chleba, je to úplně jinak," shrnuje zkušenost Economie její generální ředitel Roman Latuske.
Web iHNED.cz je zpoplatněný jen částečně - poté, co uživatel načte deset článků, nemůže číst další, pokud nemá předplatné. Před zpoplatněním četlo více než deset článků zhruba pět procent čtenářů. Drtivá většina návštěvníků iHNED.cz tak zpoplatnění webu nepocítila. Výjimkou jsou některé exkluzivní články, které jsou tvrdě za platební bránou bez ohledu na počet přečtených článků.
Po dvou letech fungování digitálního předplatného došlo k jeho nárůstu. Ovšem pouze na úkor papírové verze novin. V roce 2014 měla Economia tři tisíce digitálních předplatitelů z celkového počtu 27 tisíc. Ten celkový počet je stále stejný. Nyní má ale polovina z předplatitelů předplatné papírových novin, dvacet procent pouze digitální předplatné novin, šestadvacet procent verzi HN Premium (noviny, digitální aplikace a neomezený přístup na web) a pět procent předplatitelů má zaplacený pouze přístup na web iHNED.cz. Z toho plyne, že 75 procent stále platí za tištěnou verzi novin (někteří s elektronickými bonusy).
Příjmy z prodeje obsahu nyní jsou 190 milionů korun a prodej digitálního obsahu je zhruba 21 milionů. Z celkového obratu jsou to jenom tři procenta.
"Dobrá zpráva je, že zavedení tohoto druhu digitálního předplatného dlouhodobě neohrozilo příjmy z internetové reklamy, které z iHNED.cz máme," uvedl dnes na Czech Internet Forum Roman Latuske.