iDNES.cz

Generální ředitel Dopravního podniku Milan Houfek čelil otázkám čtenářů iDNES

velikost textu:
vydáno 4.2.2003 15:00
OTÁZKA: Dobrý den, průběh stávky tramvajáků nebyl podle mého zcela v pořádku, a to především ze strany řidičů. Ale chci se Vás zeptat na trochu jinou věc. Někdy v září dostalo vedení DP od řidičů tramvají seznam míst, kde mají soupravy problém s plynulým provozem. Jedná se zvláště o křižovatky. Chtěl bych se Vás zeptat, co jste s tímto dokumentem udělali a zdali jste adekvátně reagovali. Jaké máte jako ředitel DP možnosti požadovat v širší míře preferenci tramvají na křižovatkách, která je podle mého nedostatečná nebo někdy neefektivní a jaký máte o podobné problémy zájem? Děkuji. Miroslav Grossmann
ODPOVĚĎ: Dokument se seznamem míst, které jsou podle FŘT problematické, DP projednal a dále začal projednávat s orgány hl. m. Prahy. Problematická místa preference tramvajové dopravy jsou známá a průběžně se projednávají. Praktickou realizaci jednotlivých křižovatek je nutno posuzovat z více pohledů, např. jestli jednoznačná preference tramvajové dopravy se nekříží s umožněním průjezdu autobusů stejného dopravního podniku v příčném směru. Každopádně lze říci, že preference je na úrovni DP a hl. m. Praha projednáván na pravidelných týdenních jednáních. Pan primátor slíbil a během těchto dnů bude realizováno založení skupiny pro řešení preference MHD, a to je z mého pohledu platforma k řešení reálných problémů. V minulých letech bylo pro preferenci MHD uděláno poměrně mnoho, což může každý cestující ale i řidič osobního auta denodenně především v centru vidět. 4.2.2003 15:08
OTÁZKA: Dobry den pane rediteli Dekuji za sebe ,a verim ,ze i za mnohe dalsi, ze jste neustoupil te amatersky pripravene protizakonne stavce srovnatelne s chovanim uminenych a nezbednych malych kloucku na piskovisti a ze jste ji takto razantne vyresili. Stejne tak dik patri i 80 % tramvajaku, kteri meli na rozdil od pana Duba rozum a teto saskarny za hodne penez se nezucastnili. Otazka : Pokud nekdo stavkuje tak nepracuje. To je v poradku , i kdyz nezakonnost je zrejma . Ale to neni podstatne - podstatnejsi je ,ze pokud nekdo pri tom vezme do rukou vec, ktera mu nepatri a brani s ni v praci tem, co pracovat chteji, pak se podle meho nazoru jedna prinejmensim o hrube poruseni pracovni kazne. Budete podle toho postupovat a propoustet konecne “na tvrdo” ty, kterych se to tyka ? Nejlepe s pane Dubem v cele ? Verim ,ze za 20000 mesicne najdete nahradniku, kteri si budou dobre placene prace vazit ,vice nez dost. Preji hezky den. Jindrich Dvorak. Jindrich Dvorak
ODPOVĚĎ: Dnes ve 14,23 hod. DP podal žalobu k Městskému soudu v Praze na určení nelegálnosti včerejší stávky. To, že nakonec vyjela většina řidičů tramvají, je jejich vyjádřením nesouhlasu s postupem nejužšího vedení FŘT a snaha vyřešit tuto vyhrocenou situaci smírnou cestou stejně jako všech osm ostatních odborových organizací DP. 4.2.2003 15:12
OTÁZKA: Dobrý den. Plánujete v průběhu jarních prázdnin v Praze oslabený provoz, anebo si užijeme týden v X-B namačkáni o něco méně? Chápu, že zajistit náhradní provoz namísto nefunkčního metra je složité, ale proč jako X-B jezdí také staré tramvaje s menší kapacitou, když je dost novějších, i „kloubových“ tramvají, které jezdí na jiných linkách, kde je přece jen méně cestujících? Už jste si někdy osobně vyzkoušel jet linkou X-B v době největšího provozu? A dovolte poslední otázku – bude po 17.2. obnovena linka 3 z Modřan? Děkuji za odpovědi. Daman
ODPOVĚĎ: V době jarních prázdnin nebude nijak provoz MHD omezen (kromě školních linek). Kapacita tramvají typu KT8, tzn. kloubových, je přibližně srovnatelná s kapacitou souprav 2x T6 nebo 2x T3. Kapacitnějšími tramvajemi DP v současné době nedisponuje. Po 17.2., tzn. se zprůjezdněním trasy B pražského metra, bude linkové vedení tramvají vráceno téměř (mimo tramvajovou trať Sokolovská) do původního provozu, včetně linky č. 3. 4.2.2003 15:16
OTÁZKA: Kdy plánujete vyřadit zbývající ruské vozy metra a nahradit je modernějšími? Bude ve skluzu otevření prodloužení trasy C do Ládví, nebo k tomu dojde v roce 2004? Děkuji Daman
ODPOVĚĎ: Otevření trasy C do Ládví závisí na finančních prostředcích. V současné době není žádný důvod k tomu, aby v polovině r. 2004 nebyla zprovozněna. Ruské vozy postupně DP rekonstruuje v rámci finančních možností a vyřazuje nejstarší z nich. Moderní vozy M1, v ceně cca 225 milionů korun za soupravu, definitivně nahradí staré ruské soupravy na trase C do konce 1. čtvrtletí r. 2004. Zbytek jich zůstane na trase B a budou postupně nahrazovány nebo vyřazovány po ujetí cca 1,5 milionů kilometrů. 4.2.2003 15:20
OTÁZKA: Vážený pane řediteli, je opravdu takový nedostatek uchazečů o zaměstnání řidiče tramvaje? Odpovídá plat řidičů současnému vztahu mezi nabídkou a poptávkou po tomto zaměstnání? Jsou opravdu řidiči tramvají, autobusů a metra tak kvalitní, že jejich platy převyšují nejen medián, ale i průměr platů v ČR? Sám bych uvítal raději zdražení jízdného než velké dotace od státu nebo obce. Všechny náklady je však třeba vydávat uvážlivě, včetně mzdových. Přeji Vám mnoho dobrých rozhodnutí ve Vaší manažerské pozici. Jarda
ODPOVĚĎ: Práce řidiče autobusu, tramvaje a strojvedoucího metra je velmi náročná, odpovědná a velmi si jí vážím. V pražských podmínkách rozhodně odpovídá jejich odměňování náročnosti práce. Většina výše uvedených řidičů si je vědoma způsobu svého odměňování ale i náročnosti své práce, a proto je ochotna s námi vyjednávat o nárůstu mezd. To se projevilo minulý pátek 31.1. v podpisu mzdové dohody na r. 2003 ve výši 6,5% osmi z devíti odborových organizací. V žádném případě bych si nedovolil nikdy znevažovat náročnou práci těchto profesí. Velmi oceňuji nasazení velké většiny řidičů v době povodní a při odstraňování jejich následků. 4.2.2003 15:25
OTÁZKA: Dobry den, chtel bych se zeptat, zda uvazujete o zamestnani ridicu ze zemi jako Ukrajina/Slovensko/Belorusko, kteri by jiste byli ochotni pracovat za vyrazne nizsi plat. Pokud ano, mate jiz takove zajemce? Dekuji M42
ODPOVĚĎ: Jsem stále přesvědčen, že i v současné době najdeme způsob, jak uchovat v rámci DP sociální smír. Pro mě to znamená, že je nutné především jednat. O zaměstnávání cizích státních příslušníků DP zatím neuvažuje. 4.2.2003 15:28
OTÁZKA: Dobrý den jezdíte také někdy MHD? Děkuji David
ODPOVĚĎ: Ano, snažím se. Rád bych měl přehled o výkonu zaměstnanců a službách, které poskytujeme svým klientům, tj. cestujícím. 4.2.2003 15:30
OTÁZKA: velmi vám držím palce v boji proti Dubovi, rozhodně mu neustupujte, teroristům se prostě ustupovat nemá! Tramvajáci si prostě nezaslouží mzdy jako autobusáci - řidič autobusu si třeba nemůže dát nohu nahoru nebo za jízdy svačit, protože v ruce drží volant (u tramvajáků nic neobvyklého), tramvajáci také neprodávají jízdenky atd. Jsem s vedením DP spokojen, pražská doprava je na mnohem vyšší úrovni než v Plzni či jiných městech. jirka
ODPOVĚĎ: Pro srovnání náročnosti obou profesí si vedení DP společně se všemi devíti odborovými organizacemi působícími v DP nechalo zpracovat studii od nezávislé firmy Trexima. Zároveň jsme se všichni zavázali, že její výsledky budeme respektovat. O to se vedení DP a odborové organizace mimo FŘT snaží. Výsledek jsme mohli vidět během včerejšího dne a v průběhu všech jednání během konce loňského roku a začátku letošního, kdy FŘT odmítá i dohody uzavřené na nejvyšší úrovni hl. m. Prahy. 4.2.2003 15:34
OTÁZKA: Dobry den, tiskem probehla informace ze se jedna o zvyseni z 19 000Kc na 19 400Kc Je to pravdiva informace? Dekuji OndraG
ODPOVĚĎ: Ne zcela jsem pochopil tuto otázku. Průměrná mzda řidiče tramvají za rok 2002 byla cca 19500 Kč. Řidiče autobusu o 400 Kč více. Mzdová dohoda pro rok 2003 znamená navýšení o 6,5%, což je cca 1600 Kč za měsíc, případně téměř 20000 Kč za rok v průměru pro všechny pracovníky DP. 4.2.2003 15:37
OTÁZKA: Pane Houfku, je pravdou, že řidičům tramvají, kteří včera nestávkovali, slíbilo vedení DP tisíc korun prémií? Petr Zachoval, Praha 6 P.Z.
ODPOVĚĎ: Tato informace se objevila v dnešním deníku Právo a byla pro mě novinkou. Nic takového vedení DP ani odštěpného závodu ED neudělalo. 4.2.2003 15:38
OTÁZKA: Vážený pane řediteli, chystáte se v budoucnu sloučit jednotlivé odštěpné závody a tím zjednodušit zbytečně komplikované (mnohastupňové) řízení podniku? Kolik zaměstnanců má ředitelství společnosti a kolik jednotlivé závody ? Milan
ODPOVĚĎ: Jak naznačila tato krizová situace, je nutné historickou větší či menší samostatnost odštěpných závodů redukovat. V současné době připravujeme restrukturalizaci DP, jejímž cílem by mělo být zeštíhlení především správního aparátu a zjednodušení řízení DP jako celku. 4.2.2003 15:40
OTÁZKA: Jaké jsou celkové škody způsobené včerejší stávkou Federace řidičů tramvají? Anonym
ODPOVĚĎ: Celkové škody se v současné době vyčíslují, přibližně 2 miliony korun stálo nasazení náhradních autobusů, dalších několik milionů ztratil DP na jízdném, k tomu je nutné připočítat náklady spojené s informováním cestujících. 4.2.2003 15:42
OTÁZKA: Jaká je hodinová mzda řidiče tramvaje a jaká řidiče autobusu? Jaké jsou jejich průměrné platy(ne za rok 2002)? Proč stále zveřejňujete jejich průměrné platy za loňský rok, když musíte vědět, že řidiči tramvají najezdili mnoho přesčasů za nefunkční metro? Není to od vás klamání veřejnosti? Jaký je tedy podle vás SKUTEČNÝ rozdíl v jejich platech bez různých příplatků? Martin
ODPOVĚĎ: Základní hodinová mzda řidiče tramvaje v r. 2002 byla 84 korun a 5% prémií, základní hodinová mzda řidiče autobusu je 93 korun bez další možnosti získat prémie jako např. řidič tramvaje. Mzda u obou těchto profesí je současně závislá na počtu odpracovaných let v DP, na příplatcích za směnnost, soboty, neděle, svátky atd. Přesčasové hodiny odpracované řidičem tramvaje za r. 2002 jsou v průměru o 3 hodiny vyšší než řidiče autobusu, tj. přibližně 20 hodin za měsíc. 4.2.2003 15:47
OTÁZKA: Pane řediteli, můžete vyčíslit, kolik z řidičů tramvají, kteří nastoupili do práce v době stávky, byli dispečeři, kolik bylo brigádníků a kolik řidičů na plný pracovní úvazek? Můžete potvrdit nebo vyvrátit, že vedoucí vozoven při schánění řidičů na mimořádné služby za stávkující řidiče vyhrožovali při odmítnutí použitím paragrafu 53 Zákoníku práce, vyhození pro zvlášť hrubé porušení pracovní kázně? A můžete potvrdit, zda řidiči, tkeří nastoupili do práce, dostanou zvláštní příplatky za tuto směnu? Vašek Votruba
ODPOVĚĎ: Jak už jsem jednou sdělil, řidičům, kteří nastoupili, nebyly přislíbeny žádné zvláštní příplatky. Jsem přesvědčen, že stávkujícím zaměstnancům nebylo ze strany vedoucích vozoven vyhrožováno. Podle mých informací zasedlo do tramvají přibližně 10% řidičů, kteří nebyli v předem plánovaných směnách, tzn. dispečerů či nenaplánovaných brigádníků. Rád bych sdělil, že brigádníci jsou v běžném provozu naprosto pravidelně rozepisováni na služby a jejich včerejší nasazení není nic výjimečného. 4.2.2003 15:50
OTÁZKA: Vy necítíte osobní odpovědnost za zatopení metra při povodních? Milan Dobrovský
ODPOVĚĎ: Necítím. 4.2.2003 15:51
OTÁZKA: Jezdim na černo. Ne kecám. :-)) Super jste ten včerejšek zvládli, děkuji a přeji mnoho úspěchů. Jde Vám opravdu o cestující narozdíl od některých tramvajáků. Martin
ODPOVĚĎ: Po dobu svého působení mi šlo vždy především o cestující, ale velmi nerad bych se tímto dotknul velmi tvrdé a odpovědné práce všech řidičů, včetně tramvajáků. 4.2.2003 15:53
OTÁZKA: Je pravda, že řidiči tramvají dělali v minulém roce víc přesčasů, než povoluje Zákoník práce, jak všude tvrdí pan Dub? Anonym
ODPOVĚĎ: Ne, nepracovali. Někteří pracovníci, a to nejen řidiči tramvají dosáhli max. limitu, ale dikci zákoníku práce jsme nepřekročili. 4.2.2003 15:54
OTÁZKA: Pane řediteli, kolik má DP hl.m.Prahy zaměstnanců - rozdělte prosím na počet řidičů, THP apod. Kolik je průměrný plat ve Vašem podniku ? Děkuji. Helena
ODPOVĚĎ: DP má celkově přibližně 12700 zaměstnanců, z nichž je 2300 řidičů autobusů, 1100 řidičů tramvají a 450 strojvedoucích metra. V dělnických profesích je zaměstnáno téměř 5000 zaměstnanců, THP pracovníků včetně provozních zaměstnanců metra zaměstnáváme 2800. 4.2.2003 15:56
OTÁZKA: Dobrý den, souhlasím s Vaši neústupností a doufám že soudní spor vyhrajete a lidi jako pan Dub pochopí že nejsou nenahraditelní. Držím palce. Petr
ODPOVĚĎ: Děkuji, také tomu věřím. 4.2.2003 15:57
OTÁZKA: Proč jste záměrně oklamali veřejnost tím, že jste zveřejnili platy řidičů tramvají za dobu, kdy odjezdili velké množství přesčasů, zatímco řidiči autobusů měli přesčasových hodin daleko méně? Ten rozdíl je ve skutečnosti větší než čtyři sta korun, jak vy uvádíte. Vladimír Přikryl, Praha 2
ODPOVĚĎ: Již jsem odpovídal. 4.2.2003 15:57
OTÁZKA: Dobrý den, pane řediteli chci Vás poprosit, abyste v žádném případě neustupovali té anarchii, kterou včera pražští tramvajáci předvedli. Doufám, že o tom přesvědčíte i Magistrát hl. m. Prahy. Držte se!! Andrea
ODPOVĚĎ: Děkuji za podporu. 4.2.2003 15:58
OTÁZKA: Pane řediteli, proč na stránkách DP je inzerát o uchazeče zaměstnání řidič tramvaje s platem 13500-15000 korun, když podle médií je plat 19500 korun ? Dekuji Macek
ODPOVĚĎ: Jedná se o nástupní platy. 4.2.2003 15:59
OTÁZKA: Budou v Praze jezdit také nizkopodlažní tramvaje jako např. v Plzni? Kdy předpokládáte, že by všechny autobusy v Praze mohly být nízkopodlažní? jirka
ODPOVĚĎ: Do konce 1. čtvrtletí letošního roku bude vypsáno výběrové řízení na nízkopodlažní tramvaje s předpokladem dodávek do 3 let. Všechny autobusy v Praze pravděpodobně nebudou nízkopodlažní. V současné době jich máme cca 25%, ve výhledu předpokládáme cca 65%. 4.2.2003 16:01
OTÁZKA: Nechcete Houfku kandidovat na prezidenta, teď mi to zase někdo vodřek, tak zbýváte jen vy a Karel. špidla
ODPOVĚĎ: Děkuji za důvěru, ale kandidovat nebudu. Pro doplnění nejsem nikde politicky angažován, ani to v nejbližších letech nezamýšlím. 4.2.2003 16:02
OTÁZKA: Vážený pane řediteli,jaké zkoušky musí podstoupit zájemci o práci řízení tramvaje?Nabízíte zaměstnancům 13. a 14.platy?Děkuji Michal
ODPOVĚĎ: Poskytujeme i další složky vyplývající z kolektivních smluv. Uchazeč o povolání řidič tramavaje musí absolvovat dvouměsíční kurz, projít zdravotními vyšetřeními a absolvovat psychologické testy. 13. a 14. plat nenabízíme. 6.2.2003 15:44
OTÁZKA: Pane generální řediteli, můžete mě říci, jak to bylo s tím Navatypem? Prý jste od nich levně koupil rekreační byt ve Špindlerově Mlýně, zároveň tato firma dostává lukrativní zakázky od Dopravního podniku? Milada Janouchová, Praha 4

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Jaké nejnižší ukončené vzdělání musí mít řidič tramvaje, autobusu a metra? xanajka
ODPOVĚĎ: Již jsem odpovídal. 6.2.2003 15:45
OTÁZKA: Pane Houfku, nebylo by podle vás pro pražskou MHD lepší zprivatizovat jednotlivé části pražského dopravního podniku? Lenka
ODPOVĚĎ: Jsem přesvědčen, že v žádném případě ne! 6.2.2003 15:45
OTÁZKA: Budete v případě vyčíslování škod účtovat škodu za dopravu zdarma panu primátorovi, který ji vyhlásil nebo FŘT, která ji požadovala v době přecpaných tramvají a přetékajících nástupních ostrůvků v popovodňové době jako kompenzaci za nedůstojnou dopravu? Vašek Votruba
ODPOVĚĎ: O dopravě zdarma v době stávky rozhodlo představenstvo DP, nicméně rozhodlo také prodloužení platnosti jízdenek po povodních, které platí stále . Jistě víte, že v prvních dnech po povodních, kdy se neustále měnily podmínky pro provozování MHD jsme také jezdili zdrama. Jízdné jsme opět zavedli v okamžiku, kdy byla síť MHD stabilizována. Pokud soud uzná stávku za nezákonnou, budeme zvažovat další právní kroky z toho vyplývající, tedy i kompenzaci ztrát, které DP díky stávce utrpěl. Tu budeme požadovat na FŘT. 6.2.2003 15:46
OTÁZKA: Kdy budou v provozu slibované nové soupravy metra s kombinaci rozložením sedadel jak u starychh ruskych souprav tak i nových Siemensáckých souprav? (Viděl jsem projekt na dnu otevřených dveří ve Zličíně) Petr
ODPOVĚĎ: Minulý týden jsme převzali první soupravu druhé série dodávky nových vozů pražského metra M1 se zmíněným kombinovaným umístěním sedadel.Celkem těchto vozů nakoupíme 26, nejprve 20 a potom dalších šest jako doplnění vozového parku pro dostavěný úsek metra IV.C2. Tato první souprava by měla začít jezdit na trase C v březnu tohoto roku, protože se ještě do ní musí namontovat zabezpečovací zařízení. Staré ruské soupravy jsou plně rekonstruovány a od letošního roku budou mít také kombinované umístění sedadel. 6.2.2003 15:46
OTÁZKA: Zachováte se jako správný ředitel a budete postupovat tvrdě proti zaměstnancům s hrubým porušením pracovní kázně anebo dojde jaksi k vyšumění s minimálním postihem ?? Dozví se veřejnost výsledek Vašeho opatření ?? Děkuji a přeji příjemný den Zdeněk Dostál
ODPOVĚĎ: V úterý vedení DP podalo žalobu na neoprávněnost stávky k Městskému soudu. Pokud soud uzná, že stávka neopovídala právním normám tohoto státu, vyvodíme z toho příslušné závěry směrem k organizátorovi stávky tedy Federaci řidičů tramvají. DP nemá jediný důvod k tomu, aby veřejnost dostatečně neinformoval o svých krocích. 6.2.2003 15:47
OTÁZKA: Nemyslíte, že by bylo dobré umístit na stránky DP on-line kameru? Myslím, že by bylo užitečný mít možnost sledovat dění v metru vybranou kamerou. Navíc by tak mohla být možnost, že někdo přes on-line kameru uvidí páchání nějaké trestné činnosti (např. sprejery) a oznámí to na policii. Přesně podle pořekadla víc očí víc vidí. Děkuji za odpověď. Robin
ODPOVĚĎ: Návrh zvážíme. Především budeme muset tyto materiály uchránit před zneužitím. 6.2.2003 15:47
OTÁZKA: Bude letos den otevřených dveří? Kdy? Tuším je na řadě depo Skalka a vozovna Hloubětín. Leona
ODPOVĚĎ: Doufám, že se nestane nic vyjímečného a den otevřených dveří se uskuteční. V loňském roce byl zrušen díky povodním. Byl plánován do Hostivaře a i když ještě není termín ani místo definitivně schváleno, pravděpodobně zachováme připravený scénář. 6.2.2003 15:48
OTÁZKA: Dobrý den pane řediteli. Jako zaměstance DP by mě zajímalo, zda se nechystají také podobné studie pro zaměstnance jiných profesí v DP? Na GŘ se totiž také odměňuje jinak než na ředitelství o.z. a dál pak ještě níž, tedy vozoven, dep a garáží? Děkuji za odpověď. Milda
ODPOVĚĎ: Vedení DP zatím neuvažuje o podobným srovnávacích studiích jako v případě profese řidičů a strajvedoucích. O čem ale velmi vážně uvažuje, je sjednocení systému odměňování na všech odštěpných závodech. Tímto směrem se také ubíralo doporučení Treximy a jak jsem v jedné z předešlých odpovědí řekl, připravujeme reorganizaci řízení podniku. 6.2.2003 15:48
OTÁZKA: Proč v metru na trati kde je kyvadlová doprava jezdí dva řidiči, kteří vždy na konečné jdu spolu na konec vlaku (tím vzniká 5 min. až zpoždění)??? Nebylo by lepší a rychlejší kdyby byl každý na jednom konci vlaku a střídaly se v řízení? Klára
ODPOVĚĎ: Dva strojvedoucí jsou nutní pro zachování bezpečnosti provozu metra v kyvadlovém režimu bez zabezpečovacího systému. Proto nemůže být jeden v zádu a jeden ve předu. Na každé konečné je také nutné mít dostatek prostoru na nástup a výstup cestujících. V této souvislosti bych ještě chtěl požádat cestující o trpělivost, ale už od 17. února bude i poslední trasa, tedy "béčko", způjezdněno z konečné na konečnou. Tím odpadnou i všechny komplikace, které způsobuje kyvadlový řežim. 6.2.2003 15:49
OTÁZKA: Můžete prozradit, jestli se plánuje trasa Metra D a kudy by tato trasa měla vést? Michal Holý
ODPOVĚĎ: "Déčko" se skutečně plánuje, v současné době je již hotová studie trasy. Povede z Písnice přes Krč, Pankrác, Náměstí míru na Hlavní nádraží. Z finančních důvodů však nepředpokládám, že by se mohlo začít stavět dříve jak v roce 2008. 6.2.2003 15:49
OTÁZKA: Dobrý den, proč policie i nadále neusnadňuje průjezd tramvají na kritických místech - konkrétní příklad: tunel pod Vyšehradem. Nemohl by na každé straně stát strážník s vysílačkou a nenechat auta blokovat koleje, když se blíží tramvaj? Žádáte něco takového od policie? Pokud ano, jak vám je zdůvodněno, že to tak není, pokud ne, proč ne? Tomáš
ODPOVĚĎ: Za poslední dobu jsme zrealizovali řadu preferenčních opatření směrem k tramvajové dopravě a řadu jich chystáme i pro autobusovou dopravu. V tomto chceme pochopitelně i nadále pokračovat. Individuální řízení jednotlivých úseků je velmi komplikovaná věc a nelze ji využívat tak často, jak by v zájmu MHD bylo potřeba. 6.2.2003 15:50
OTÁZKA: Nelze řidičům tramvají a autobusů zakázat kouření ve voze? Někdy je ve voze doslova bílo. Rovněž mě vadí když někdo z cestujících kouří na zastávce v čekárně. Nelze s tím něco dělat? Děkuji za odpověď. Petr
ODPOVĚĎ: Zastávky MHD nejsou uzavřeny a tudíž nelze jako na volném prostanství u nich zakázat kouření. Pro řidiče platí přísný zákaz kouření během řízení, řidič, který kouří se dopouští závažného přestupku vnitropodnikových předpisů. 6.2.2003 15:50
OTÁZKA: Myslim si, ze stavka je naprosto legitimni vec v nasi "kapitalisticke" spolecnosti. Je to jedina moznost, jak se mohou zamestnanci branit, kdyz dojde k nejakemu bezpravi. Nechapu tedy, proc je chtete zalovat? To uz by Ti poctivi zamestnanci nemeli zadnou moznost se ohradit! Petr
ODPOVĚĎ: DP podnik neupírá svým zaměstnancům právo na stávku. Nicméně stávka má zákonem danná pravidla a podle našeho názoru je stávka vyhlášená FŘT nesplňovala. Proto celou záležitost dáváme k soudu. Prohlášení typu "Termín stávky řekneme na poslední chvíli, aby se dopravní podnik nemohl připravit" nebo "... ať si to Pražané vyzkoušejí", míněno tím stávku tramvajáků, nepovažuji za korektní ani poctivé jednání. 6.2.2003 15:51
OTÁZKA: byl jste v komunisticke strane? LJ
ODPOVĚĎ: Nikdy jsem nebyl organizován v žádné politické straně a ani o tom neuvažuji. 6.2.2003 15:51
OTÁZKA: Kdo je zodpovědný a jak byl postižen za špatné rozhodnutí nakoupit pro DP Praha nízkopodlažní tramvaje RT6 N1, které dodnes nejezdí a rezaví ve vozovně? Představovaly jen vyhození desítek miliónů Kč, které získalo ČKD pana Marouška? Pracuje se vůbec na jejich uvedení do provozu? Pokud ano, kdy k němu dojde? Marek
ODPOVĚĎ: Největším problémem je skutečnost, že dodavatelský podnik zkrachovat. V současné době velmi intenzivně vyjednává o možném zprovoznění tohoto typu tramvají, ale vzhledem k rozsahu jejich závad to není jednoduché. Stejný typ tramvají v současné době jezdí i v jiných městech, ale všude ljsou s nimi problémy. 6.2.2003 15:51
OTÁZKA: Mám pro vás námět. Co takhle vydat dokument na videokazete (popř. videosouboru pro PC) kde budou zajímavé záběry bezpečnostních kamer. Např. sebevrazi, vandalové, zaplavování metra atd. Lze se nějak k tomuto materiálu dostat? Moc by mě to zajímalo. Děkuji za odpověď a přeji hodně pracovních úspěchů do další práce. Petr
ODPOVĚĎ: Záběry bezpečnostních kamer slouží především pro potřeby policia a našich pracovníků, kterří mají na starost bezpečnost provozu a cestujících. Tyto materiály, pokud by se staly veřejné, by mohly být velice snadno zneužitelné. 6.2.2003 15:52
OTÁZKA: Myslím, že v době, kdy po povodních nejezdilo skoro nikde metro, předvedli řidiči tramvají neskutečný výkon. Proč jste se nezasadil o jejich veřejné ocenění? Jaké tedy alespoň uvnitř firmy dostali odměny? Myslím, že jste špatný ředitel, když nedokážete pochopit své zaměstnance. Mají za sebou těžkou práci ve které obstáli, a jejich reakce teď jsou asi neadekvátní, ale přirozené. Proč hrajete proti nim a ne s nima? Zamyslel jste se někdy co prožívali, když jim na přeplněné Vltavské běhali lidi doslova pod kola a za zády jim další nadávali za to, za co nemohli? Tomáš
ODPOVĚĎ: Řidiče tramvají ale i autobusů jsem mnohokrát veřejně ocenil. DP vyčlenil celkem 9 mil. korun na odměněny těm zaměstnancům, kteří se nejvíce podíleli na odtraňování následků povodní. Jejich práci a nejen během povodní a po nich velmi oceňuji a myslím, že nehraji proti nim. Za pravdu mi dává i skutečnost, že s naprostou většinou z nich se umím domluvit. Jediný, s kým to nejde, je část Federace řidičů tramvají. Její představitelé v čele s panem Dubem se mnou a vedením podniku odmítá mluvit, odchází z jednání, dohodnuté a podepsané věci neplatí. Je tedy otázkou, kdo proti komu hraje. 6.2.2003 15:53
OTÁZKA: Dobré odpoledne. Předem děkuji za zvládnutí včerejší situace a vyjadřuji Vám podporu. Otázka: Považujete stávkující řidiče tramvají za teroristy ... když si berou nás cestující jako rukojmí? Pavel
ODPOVĚĎ: O řidičích tramvají si nemyslím, že jsou teroristé, to v žádném případě. Velice si jejich práce vážím a jsem přesvědčen, že velké většině z nich se metody nátlaku příčí. Já osobně s metodami, které využívá část členů FŘT k prosazení svým nereálných požadavků, naprosto nesouhlasím. Bohužel i malá skupina dokáže poškodit jméno tramvajáků v očích cestujích. To mě velice mrzí. 6.2.2003 15:53
OTÁZKA: Dobrý den. Je to pravda, že při přijímacích testech na řidiče tramvaje se dělá test na IQ a podmínkou je, aby budoucí tramvaják neměl IQ moc vysoké? Prý lépe odolávají stereotypu. Elanius
ODPOVĚĎ: Testy IQ neabsolvují. Každý, kdo se uchází o profesi řidiče tramavaje musí projít psychologickými testy. Ty mají především zjistit míru jejich agresivity a způsobilosti vykonávat povolání s vysokou mírou soustředění. 6.2.2003 15:54
OTÁZKA: Hrozně by mě zajímalo za jaké období jste počítali průměrný plat řidičů tramvaje,že jste došli k tak pěkné částce, z vlastní zkušenosti vím, že to není pravda. A dál bych chtěla vědět kolik přesčasových hodin řidiči najezdili v období po povodních. Díky Kateřina
ODPOVĚĎ: Na otázku jsem již odpovídal. 6.2.2003 15:54
zpět na osobnost