Francouzka vystavuje ruský underground: Byly to divoké a veselé časy

  8:20aktualizováno  15:40
V osmdesátých letech pracovala v Sovětském svazu, kde poznala tamější undegroundovou výtvarnou scénu. Díky úzkému vztahu s moskevskými a lenigradskými umělci si Francouzka španělského původu Paquita Escofet-Miro vybudovala jednu z největších západních sbírek sovětského nonkonformního umění. Část její kolekce nyní představuje londýnská výstava Glasnost.
Z výstavy Glasnost: Vladislav Mamišev - Monroe - Gorby, 1990

Z výstavy Glasnost: Vladislav Mamišev - Monroe - Gorby, 1990 | foto: Katalog k výstavě Glasnost, Soviet Non-Conformist Art from the 1980sKavárna

Umění ruských nonkonformistů reflektuje změnu politického systému za vlády Gorbačeva. Umělecký underground se od poloviny osmdesátých let stal součástí oficiální scény, jež byla doposud vyhrazena pouze socialistickému realismu. Umělci, kteří jsou zastoupeni v mé sbírce, tuto změnu různou měrou zaznamenali. Je to svědectví staré sovětské doby a současně začátku nové epochy, která o několik let později vedla k pádu Berlínské zdi a k rozpadu Sovětského svazu. Je to figurativní umění, které se vyznačuje politickou angažovaností a smyslem pro ironii.

Čím je podle vás sovětské umění jedinečné?

S perestrojkou se politická situace uvolňovala. Podstupovali sovětští undergroundoví umělci ještě nějaké riziko?
Neoficiální tvorba výtvarných umělců byla v Sovětském svazu tolerována o poznání víc než jiná odvětví jako třeba literatura či filozofie, které mohou v očích vládních autorit ohrozit komunistický režim. Umělci sice tvořili v rozporu s politickým ovzduším, přesto měli relativní volnost. To avšak neznamená, že na sebe neberali riziko. Cenzura mohla uhodit kdykoliv, nikdo nevěděl, co se může stát.

Z výstavy glasnost: Sergej Borisov - Glasnost a Perestrojka - 1986

Z výstavy glasnost: Sergej Borisov - Glasnost a Perestrojka - 1986

Mnoho vašich sovětských děl z té doby vypovídá o inspiraci americkým pop artem. Co přesně z něho Sověti přebírali?

O výstavě

Glasnost. Soviet Non-Conformist Art from the 1980's

Kurátoři: Joseph Backstein, Ekaterina Degot, Boris Groys, Olga Sviblova.

Haunch of Venison/Galerie Volker Diehl, Londýn. Výstava trvá do 26. června. www.haunchofvenison.com

Undergroundoví umělci z Leningradu, inspirovaní Basquiatem či Keithem Haringem, navazovali v půli osmdesátých let nepřímý kontakt s uměleckou scénou v New Yorku. Ostatně o lenigradskou uměleckou skupinu Klub přátel Majakovského, jejímž lídrem byl Sergej Bugaev (Afrika) začal zajímat Andy Warhol. Ten například každému ze skupiny poslal podepsanou plechovku věhlasné Campbell soup. Na oplátku mu lenigradští umělci poslali společně vytvořené kresby. Bohužel Warhol zemřel chvíli poté, co došlo k propojení lenigradské scény s newyorskou Factory. Největší inspirací jistě byla politická nekorektnost amerického umění: tvořit a provokovat bez přemýšlení o důsledcích takového jednání. Myslím si, že v Leningradu byli umělci nakonec daleko více politicky nekorektní než ve stejné době v New Yorku, kde si nikdo nebeyl tlačen k tomu zadávat si s takovým systémem, jakým byl komunistický režim Sovětského svazu.

Existovalo tenkrát v SSSR nějaké kultovní umělecké místo - jako byla v New Yorku Warholova Factory?
Tvořilo se hodně v soukromých bytech a klubech, umění také bylo úzce propojeno s alternativní rockovou hudbou. Malba byla tedy prodloužením hudby a filozofie. Umělci, hudebníci, básníci - byly to setkání naplňující koncept gesamtkunstwerku, totální umělecké symbiózy. V Lenigradě sice neexistovalo jedno konkrétní "slučovací" místo, kolektivní akce se přesouvaly, hodně se squatovalo. V jednom squatu - hned naproti budově KGB - jsem se seznámila s Timurem Novikovem a Afrikou, díky nimž jsem pak poznala celou undergroundovou scénu. V Moskvě důležitými místy setkání byly squaty Nový sad a Čisté proudy. Tvořilo se tu v kolektivním deliriu. Ostatně mnoho umělců, které jsem znala, neskončilo zrovna šťastně.

Z výstavy Glasnost: Andrey Chlobjistin - portrét Timura Novikova - 1986

Z výstavy Glasnost: Andrey Chlobjistin - portrét Timura Novikova - 1986

Centre Pompidou nyní představuje konceptuální umění zemí střední a východní Evropy stejného období. Malba jako tradiční médium je velmi málo zastoupena. Jak si vysvětlujete, že většina Rusů místo happeningů dávala naopak přednost těm způsobům vyjádření, které konceptualisté jinde v Evropě zavrhovali?
Konceptuálně se tvořilo hlavně v Moskvě. Umělci pracovali na základě jazyka - ať už literatury či filozofie, nicméně nadále se vyjadřovali prostřednictvím tradiční malby na plátno. Jejich zájem přesto byl obrácen k Josephu Beuysovi, Christianu Boltanskému či k hnutí Fluxus. Jejich tvorba si udržovala autenticitu. Velká skupina umělců z Moskvy, jejichž díla jsou dnes v mé sbírce, provozovala i performance. Skupina, která si přezdívala Mistři světa (Konstantin Zvezdočetov, Gija Ambramišvili, Konstantin Latyšev, Boris Matrosov – pozn. red.) se třeba pokusila odvrátit proud řeky Volhy nebo vytvořila obrazy, které byly následně zničeny.

V čem se lišila lenigradská škola od té moskevské?
V Leningradu to byla takzvaná volná figurace, zatímco v Moskvě převažovalo konceptuální umění. V Lenigradu byli umělci více spontánní, zatímco v Moskvě více intelektuální.

Nakolik bylo pro tyto sovětské umělce důležité tvořit společně?
V mé sbírce je mnoho kolektivních děl. Ať už šlo o umělce z Moskvy či Leningradu. Většinou pracovali v jednom squatu, což znamenalo, že spolu žili, pili, filozofovali, půjčovali si západní umělecké časopisy a samozřejmě tvořili. Byli si zkrátka blízcí. Uvědomuju si zpětně, že každý umělec, kterého jsem znala, měl vlastní styl, ačkoliv vedle sebe pracovali a obrazy nechávali před zraky ostatních. Společně taky často vystavovali. V době perestrojky pak měli možnost vystavovat i oficiálně.

Z výstavy Glasnost: Alexander Kosolapov - Marlboro Malevič, 1991

Z výstavy Glasnost: Alexander Kosolapov - Marlboro Malevič, 1991

Vy jste pracovala na Francouzské ambasádě jako překladatelka. Pohybovala jste se mezi Paříží, Moskvou a Leningradem. Jaká byla vaše role v sovětském uměleckém prostředí?
Neměla jsem konkrétní roli. Spontánně jsem se ocitla v kruhu lidí, kteří mi byli sympatičtí. Byla s nimi zábava. Přijela jsem do zatuhlého Sovětského svazu v době Břežněva a Andropova. Pro Francouzsku takového prostředí nenabízelo příliš mnoho veselí. Potkala jsem lidi, kteří byli kreativní, spontánní, otevřenní a kteří se nechali raději zavřít do psychiatrické léčebny, než aby šli na vojnu do Afghánistánu. Velmi rychle se stali mými přáteli. Dostávala jsem často od nich obrazy darem, jindy jsem je vyměnila za karton západních cigaret či koupila za pár drobných. Měla jsem tehdy relativně dost peněz. S odstupem času se dá říct, že jsem umělcům pomáhla vyjít finančně. Nebyla jsem však žádná mecenáška. Když se mi nějaký obraz líbil, odnesla jsem si ho pod ramenem netušíc, že jednou bude má sbírka tak rozsáhlá.

Z výstavy Glasnost: Sergej Borisov - Dialog - 1983

Z výstavy Glasnost: Sergej Borisov - Dialog - 1983

Vaše sbírka čítá díla více než osm desítek umělců, někteří z nich jsou dnes věhlasní a na trhu žádání. Podařilo se vám celou sbírku někde vystavit?
Když jsem se na konci osmdesátých let vrátila do Paříže se srolovanými plátny, sbírka začala zajímat mé přátelé z Akademie Výtvarných umění v Anger. Měla jsem jedinečnou šanci vystavit vybraná díla v krásném prostoru, který měl 600 až 700 čtverečních metrů. Byla to velká událost, na vernisáž přišel i Jack Lang, tehdejší ministr kultury. Dlouhé období ticha vystřídal nebývalý zájem západních galeristů o období perestrojky. Zanedloho však tento zájem ochabl.

Nyní jste zapůjčila obrazy na prodejní výstavu do Londýna. Tedy: prodáváte je?
Zapůjčila jsem pouze ta nejvýznamější díla, protože výstava v Londýně je velmi kvalitní. Avšak ty obrazy neprodávám! Každý obraz má svůj příběh svázaný s danou dobou mého života. Sem tam něco prodám, protože to vyžaduje moje finanční situace, ale to neplatí o plátnech, které jsou pro mě cenná natolik, že se jich zbavit nemůžu, i kdybych chtěla. Mohla jsem prodat některá díla, a dokoupit do sbírky jiná, ale neberu to své svěberatelství tak vážně. Nemám v úmyslu na sbírce vydělávat a nechci si hrát na seriózní sběratelku. Pokračuju v tom, co jsem vždycky dělala - vystavuju u sebe doma, dělám radost sobě, ale taky umělcům, kteří se často těší z toho, že jsou všechna ta díla pohromadě.

Ruský výtvarný underground ve sbírkách Pakity Miro: Konstantin Latyšev, Maso, 1988

Ruský výtvarný underground ve sbírkách Pakity Miro: Konstantin Latyšev, Maso, 1988

Nezdá se vám, že žijete trochu v nostalgii dávných časů?
Ta doba pro mě dosud neskončila. Těch několik desítek umělců, kteří byli jednu dobu mými nejbližšími, je zde pořád přítomna prostřednictvím jejich obrazů. S některými se nadále stýkám. Je to nejlepší, co mě v životě potkalo, kromě mých vlastních dětí.

Autor:

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

Írán zaútočil na Izrael. Armáda zachytila většinu střel, pomohli spojenci

13. dubna 2024  20:38,  aktualizováno  14.4 8:54

Sledujeme online Írán vyslal na Izrael desítky bezpilotních letounů a také rakety. Je to odveta za útok na íránský...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ženu soudí za sex se psem i zneužívání syna a vnuka. Byla to terapie, hájí se

15. dubna 2024  12:28,  aktualizováno  13:33

U Krajského soudu v Ústí nad Labem začalo projednávání případu dlouhodobého sexuálního zneužívání,...

Ozbrojenci vtrhli do domu a svázali podnikatele s rodinou, zřejmě šlo o mstu

12. dubna 2024  9:44,  aktualizováno  15:08

Policisté z Česka i Německa pátrají na Domažlicku po ozbrojencích, kteří v noci na dnešek přepadli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na začátku byl tajný projekt. Jak vypadá stanice metra, kterou nikdy nejel vlak

14. dubna 2024

Premium Nenápadná plechová vrata naproti Úřadu vlády na pražském Klárově skrývají velké tajemství. Praha se...

Vyměníme okupované hraniční vesnice. Arménie a Ázerbájdžán uklidňují napětí

19. dubna 2024  18:04

Arménie vrátí Ázerbájdžánu čtyři strategicky umístěné vesnice, které okupuje od počátku 90. let....

Čína drží evropské zbrojaře v šachu. Bez její klíčové suroviny Kyjev padne

19. dubna 2024  17:36

Premium Dodávky západní munice Ukrajině jsou hlavním politickým tématem posledních dní. Některé evropské...

Poslanci kontrolující BIS vyslechli nahrávky spojené s Bystroněm z AfD

19. dubna 2024  17:26

Sněmovní komise pro kontrolu Bezpečnostní informační služby (BIS) si minulý týden vyslechli...

Nechte si urážky, vzkypěla Jermanová. Migrační pakt vyvolal v debatě hádku

19. dubna 2024  16:46

Téma migračního paktu pořádně rozohnilo poslance, kteří se mu věnovali ve čtvrtek v pořadu 360° na...

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...