„Skupina Renault důrazně odsuzuje tyto činy a vyzývá ke zrušení blokády a okamžitému návratu ke klidu,“ uvedla v prohlášení automobilka k pondělnímu incidentu v slévárně Fonderie de Bretagne v Bretani. Vyzvala zaměstnance, ať sedm manažerů propustí.
Jenže ti pustili své „rukojmí“ propustili na svobodu až další den odpoledne, po dvanácti hodinách nedobrovolného vězení.
„Stále nechtěli vést dialog, takže bylo zbytečné pokoušet se mluvit s lidmi, kteří nemají zájem se zapojit,“ řekl Mael Le Goff, tajemník silně levicového odborového sdružení Všeobecná konfederace práce (CGT).
Jádrem sporu mezi zaměstnanci a automobilkou je veřejné hledání zájemce, který by automobilku odkoupil. Renault tvrdí, že tím „udrží aktivitu na místě a zajistí pracovní pozice“. V továrně zaměstnává asi 350 lidí, uvádí agentura AFP.
O jejím prodeji začal Renault mluvit už minulý rok v souvislosti s rozsáhlými plány na restruktualizaci továren a zrušení pracovních míst. Oznámení automobilky vyvolalo na několika místech protesty.
Francouzská vláda v pondělí uvedla, že věnuje 50 milionů eur na rekvalifikaci pracovníků v automobilovém průmyslu, jejichž pracovní místa jsou ohroženy přechodem výroby na elektrická vozidla. Zaměstnanci slévárny však pomoc odmítli a zabarikádovali v továrně s tím, že musí zůstat otevřená. Považují ji za oběť outsourcingu výroby dílů do zahraničí, píše list Forbes.
Za bouřící se zaměstnance se postavili i někteří místní politici. „Stojíme solidárně se zaměstnanci blokujícími závod Fonderie de Bretagne,“ napsala na Twitteru breťanská opoziční radní Marie Madeleine Doré-Lucasová.
I po propuštění manažerů nehodlají rebelující pracovníci ustoupit. „Pokud je tohle náš poslední vzdor, ujišťuji vás, že si to každý zapamatuje,“ popsal bojovou náladu zástupce CGT Nicolas Guillemette.
Čtyřdenní pracovní týden se stal realitou. Ve Francii ho zavádí Renault |
Agentura AFP připomíná, že zadržování vedoucích činitelů během odborářských protestů bývá ve Francii poměrně běžnou záležitostí. V roce 2014 drželi zaměstnanci továrny na pneumatiky Goodyear v severní Francii v zajetí dva ředitele a to na 300 hodin. Chtěli tím zabránit uzavření závodu.
O rok později zaměstnanci Air France pronásledovali několik vedoucích pracovníků v sídle letecké společnosti poblíž Paříže, přičemž jednoho svlékli před televizními kamerami a dalšího zanechali v hadrech. Tři lidé dostali za útok podmínečné tresty.