Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Francie otevřela nejvyšší most světa

  13:14aktualizováno  13:14
Motoristům, kteří sní o projížďce autem v oblacích, se nyní může jejich sen splnit. U jihofrancouzského městečka Millau (čti: mijó) totiž vyrostl nejvyšší most světa. Jeho nejvyšší pilíř se tyčí do výšky 343 metrů, vozovka je 270 metrů nad údolím řeky Tarn.

INFOGRAFIKA
NEJVYŠŠÍ MOST SVĚTA

"Bude to největší a nejkrásnější most na světě," řekl před třemi lety, když se most začínal stavět, tehdejší francouzský ministr dopravy Jean-Claude Gayssot. Od té doby pracovalo na stavbě tři a půl tisíce dělníků.

Údolí Tarny bylo do otevření mostu místem, které se každé léto měnilo prakticky v jedno velké parkoviště. Chybějící kus dálnice mezi Clermont Ferrand a Bézires zde vytvořil ucpávku, kterou museli překonat automobilisté jedoucí ze severu Francie k moři.

V údolí se tvořily až třicetikilometrové fronty pomalu se sunoucích plechových přibližovadel. Lidé jedoucí po dálnici A75 do Španělska si po otevření mostu budou moci užít jízdy bez takového zdržení. Kromě toho nabídne i turisticky atraktivní pohled do údolí.

Pilíř je vyšší než Eiffelovka
Skoro dva a půl kilometru dlouhý most stojí na sedmi pilířích. Nejvyšší z nich o šestnáct metrů překonává výšku jiné francouzské chlouby - Eiffelovy věže v Paříži. Autorem stavby je britský architekt Norman Foster.

Stavba Pont de Millau

Stavba nejvyššího mostu světa trvala tři roky. Během nich stavbaři spotřebovali přes 200 tisíc tun betonu, 36 tisíc tun oceli (pětkrát více než na Eiffelovu věž) a přes devět tisíc tun materiálů, ze kterých je vozovka.

Zdroj: N24

"Lidské dílo musí být v souladu s přírodou. Pilíře musejí zapadnout do krajiny, jako kdyby vyrostly ze země," řekl architekt, který projektoval také například londýnský Millenium Bridge nebo nový stadion ve Wembley.

Most nazvaný Pont de Millau je nejvyšší jen v jednom ohledu. Pokud by se vzala výše vozovky nad zemí, vyhrál by s 321 metrem Royal George Bridge v americkém Coloradu. Pokud ale jde o celkovou výši stavby, vítězí díky 343 metry vysokému pilíři most u Millau.

Za výšku se platí
Známé heslo "čas jsou peníze" platí i v případě nejvyššího mostu světa. Za přejetí mostu totiž budou motoristé muset zaplatit. Za osobní auto zaplatí řidič od necelých pěti eur do 6,5 eura, v závislosti na ročním období. V létě, kdy bude mýtné vyšší, očekávají provozovatelé až 25 tisíc aut denně.

Peníze bude vybírat firma Eiffage, která stavbu mostu za skoro 400 milionů eur financovala. Podle dohody s francouzskou vládou bude společnost mýto vybírat po dalších 75 let. Představitelé firmy očekávají, že se jim výdaje na most vrátí v horizontu deseti až patnácti let, pak už budou vydělávat.

Most v úterý slavnostně otevřel francouzský prezident Jacques Chirac. První motoristé se po něm budou moci projet na konci týdne.

Most v jihofrancouzském Millau je nejvyšším mostem na světě. S nejvyšším bodem ve výšce 343 metrů překonává o 23 metrů i Eiffelovu věž. (9. prosince 2004)

Most v jihofrancouzském Millau je nejvyšším mostem na světě. S nejvyšším bodem ve výšce 343 metrů překonává o 23 metrů i Eiffelovu věž. (9. prosince 2004)

Most v jihofrancouzském Millau je nejvyšším mostem na světě. S nejvyšším bodem ve výšce 343 metrů překonává o 23 metrů i Eiffelovu věž. (9. prosince 2004)

Most v jihofrancouzském Millacu překonává svou výškou 343 metrů i Eiffelovu věž. (9. prosince 2004)

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Tvůrce Kanceláře Blaník opouští Seznam. Důvodem jsou neshody s vedením firmy

Z natáčení filmu Prezident Blaník

Lobbista Tonda Blaník bouchl do stolu. Tvůrce, který oceňovaný seriál vytváří, opouští internetovou televizi Stream...

Další z rubriky

Ministerstvo zahraničí USA schválilo prodej raket Patriot polské armádě

Protiraketový systém Patriot

Americké ministerstvo zahraničí schválilo možný prodej raketového systému Patriot polské armádě. Hodnota kontraktu s...

Veřejné popravy neodstrašují. Írán upouští od trestu smrti pro dealery drog

V Íránu upouštějí od poprav drogových dealerů.

V Íránu začal platit zákon, který zmírňuje tresty pro obchodníky s drogami. Tresty dlouhá léta patří k nejtvrdším na...

Jednání nebudou, pokračujeme v jaderném programu, zní ze Severní Koreje

Severokorejský vůdce Kim Čong-un sleduje manévry severokorejských speciálních...

Severokorejský vyslanec při OSN Han Te-song v pátek vyloučil možnost zahájení rozhovorů mezi KLDR a USA, dokud budou...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.