Mezi cestujícími byl 11. září 1968 také dvaapadesátiletý Arthur O’Connor, který se vracel domů do Dublinu, kde na něj čekala manželka a čtyři dcery ve věku od sedmi do dvaceti let. Přesně tři minuty po půl jedenácté dopoledne ale letadlo náhle zmizelo dispečerům z radarů a zřítilo se do moře.
Rodinám obětí vyšetřovatelé sdělili, že na palubě letadla vznikl požár, který stroj vážně porouchal a nakonec poslal k zemi.
Vzhledem k tomu, že se na místo nehody dostavila francouzská armáda i zpravodajská služba, rychle se objevila teorie, že dopravní letoun SE-210 Caravelle společnosti Air France sestřelila raketa vypálená z francouzského námořního plavidla.
Po dobu jednapadesáti let byly podrobnosti o nehodě zahaleny vojenským tajemstvím. Příbuzní obětí se letos, stejně jako každý rok, ve středu sešli v Nice, aby si připomněli své milované. Stále čekají na den, kdy francouzská vláda dokumenty po letech odtajní a oni se konečně dozví celou pravdu.
„Stejně víme, co se stalo. Ale potřebujeme to slyšet. Nechápeme, jak to mohli držet v tajemství po celých jednapadesát let,“ popisuje Arthurova jednasedmdesátiletá dcera Margaret O’Connorová. Také její sestra Serena nechápe, proč Francie detaily po tolika letech stále tají.
„Když k havárii došlo, byla studená válka a úplně jiná doba. Dokážu pochopit, proč to tehdy utajili. O půl století později nás ale stále nechávají v nevědomosti. Jen chceme, aby to už skončilo,“ říká Serena.
Letoun se v sobě pádu nacházel nad Středozemním mořem, kde se právě konalo vojenské cvičení francouzské armády. Řízení letového provozu tehdy obdrželo nouzové volání. „Nemůžeme nic dělat. Jestli to takhle bude pokračovat, půjdeme k zemi,“ hlásili dispečerům piloti.
Piloti Boeingů 737 MAX neměli dost času, říká kapitán „Sully“ po simulaci |
Podle listu The Guardian záhy po nehodě zmizely fotografie a dokumenty, které by mohly odhalit příčiny havárie. Ztratila se také stránka z lodního deníku vojenského plavidla Le Suffren s datem 11. září 1968, kterou někdo ze sešitu vytrhl.
Vyšetřovatelé prohlásili, že černé skříňky se při nehodě nenávratně poškodily a data jsou nepoužitelná. Trosky letounu vyzvednuté z mořského dna okamžitě zabavila francouzská armáda.
Prezident Macron chce dokumentaci odtajnit
Bývalý zaměstnanec armády Michael Laty v roce 2011 uvedl, že dopravní letadlo zasáhla střela naváděná teplem, která se odvrátila od plánovaného cíle a zasáhla jeden z motorů Caravellu. „Utajili to v národním zájmu. Stroj byl sestřelen. Místo naprogramovaného cíle zasáhla střela civilní letadlo,“ uvedl.
Oficiální závěr vyšetřovatel zní jinak – na toaletě letadla vypukl požár. Před osmi lety odstartovalo nové vyšetřování, které to ale popírá. Vyšetřující soudce se před rokem obrátil na vládu s prosbou o odtajnění přísně tajné dokumentace, dosud tak ale neučinila.
„Soudce uvedl, že je téměř na sto procent jisté, že letadlo trefila střela. Naši rodiče jsou na dně moře. Musíme vědět, co se jim přesně stalo,“ popisuje pětasedmdesátiletý Mathieu Paoli.
Francouzský prezident Emmanuel Macron v úterý napsal příbuzným obětí nehody dopis, ve kterém uvedl, že doufá v odtajnění dokumentů. Podle svých slov poprosil francouzskou ministryni obrany Florence Parlyovou, aby zahájila proces uvolňování spisů souvisejících s havárií.