Snímek z cyklu Chlapi, 1989

Snímek z cyklu Chlapi, 1989 | foto: Jasanský & Polák

Fotografové Jasanský & Polák: Čeští chlapi z 80. let, to jsou ale zjevy

  • 5
Dva cykly z osmdesátých let obsahuje současná výstava Lukáše Jasanského (1965) a Martina Poláka (1966) v klatovské Galerie U Bílého jednorožce. Jejich název je vtipně obsažen již v názvu: 10 000 chlapi.

Jasanský & Polák tvoří autorskou dvojici už od roku 1986. Prakticky od počátku své spolupráce narušovali tuzemské představy o jazyku fotografie. A to ve dvou směrech. Jednak důsledně uplatňovali konceptuální přístup k cyklům, takže jednotlivé, z celku vytržené snímky mohly působit – zejména v tradicionalistickém českém fotografickém kontextu – "nesmyslně", jako čirá recese, neumětelství, dada hra. Jednak nahlíželi na fotografii v intencích přísné zobrazovací věcnosti, s níž se do dějin fotografie zapsali němečtí manželé Bernd a Hilla Becherovi, kteří snímali průmyslové stavby v centrální perspektivě, bez lidí, bez jakékoliv "stylizace" (kupříkladu bez pomoci dramatizující oblohy). Zatímco ale Becherovi prosluli bezpříznakovými snímky monumentálních, lidské dimenze zbavených staveb, Jasanský & Polák obdobně snímali "malou" českou krajinu - městskou i otevřenou, čímž do vyznění vnášeli ironii.

Martin Polák a Lukáš Jasanský v Galerii Klatovy

Martin Polák a Lukáš Jasanský v Galerii Klatovy

Šílená ruční práce

O výstavě

Lukáš Jasanský / Martin Polák: 10 000 chlapi

Kurátor Pavel Vančát. Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy, výstava trvá do 09. května 2010.

http://gkk.cz/cz/

Silnou ironií jsou prostoupeny i dva cykly vystavené nyní v Klatovech. Pocházejí z rané fáze tvorby Jasanského & Poláka. Soubor 10 000 je těžkou "zradou" na divákovi, který přichází na výstavu a chce "něco pořádného" vidět. Na díle 10 000 totiž není k vidění nic jiného než to, že autoři se záviděníhodnou (nebo zavrženíhodnou, to dle divácké libosti) trpělivostí snímali počítadlo na magnetofonu – a to počítadlo ukazovalo čísla od 0000 do 9999. Výstavní prezentace tedy obsahuje celých deset tisíc fotek pohlednicového formátu; několik desítek čísel je rozvěšeno po stěnách galerie a "zbytek" (po balíčcích vždy se stovkou snímků-čísel) je vyskládán v jedné vitríně. Vše je to nafoceno a nazvětšováno analogově, na kinofilm a na klasické fotopapíry, žádná digiprodukce. I ta čísla na magnetofonovém počítadle jsou analogová – nikoliv tekuté krystaly či jiné zobrazující technologie, nýbrž postupný pohyb koleček s otáčejícími se číslíčky. Jasanský & Polák tedy zhotovili něco zcela mechanického a úmyslně dokonale zbytečného.

Kurátor výstavy Pavel Vančát odebírá ochranné sklo, aby mohlo dojít ke "kontrole" exponátu zvaného 10 000

Kurátor výstavy Pavel Vančát odebírá ochranné sklo, aby mohlo dojít ke "kontrole" exponátu zvaného 10 000

To je diplomka

U příležitosti výstavy Jasanského & Poláka vydala Galerie Klatovy/Klenová reprint jednoho ze svých nejneobvyklejších sbírkových předmětů: společné diplomové práce obou autorů, kterou v roce 1992 neúspěšně ukončili svoje studia na FAMU.

Je to od tvůrců důsledná hra. Ale i když na ni přistoupíme, akceptujeme ji, nenaplňuje nás její důslednost bezezbytku. A nenaplňuje ji proč? A co vlastně má či může naplňovat? Na straně jedné je ten cyklus dokonale završeným dílem: ta čtyři kolečka ze sebe přece více číselných kombinací nevydají. Je to svého druhu maximum možného. Ale současně, při veškeré uzavřenosti a systematičnosti zobrazení, se nedozvíme nic víc, než to, co je vypočitatelné a předpokládatelné a zjišťujeme, že i když je řečeno vše, zůstává v nás pocit nedokončenosti. Že formální nasycenost není významová plnost.

Jenže: jak tohle prezentovat? Je popsaná galerijní instalace tím pravým způsobem? Nevím. Když jsem soubor viděl, bylo to u příležitosti víkendové komentované prohlídky, jíž byli přítomni jak autoři, tak kurátor. S ironií komentovali cyklus 10 000 a kdo chtěl, mohl se na vlastní ruce a oči přesvědčit, že ve vitríně se v jednotlivých hromádkách skutečně nacházejí celé stovky fotografií. To normální návštěvník provést nemůže, ten hledí na zdi a do zasklené vitríny, a tak celá ta hra nakonec vyznívá jako laboratorní pokus.

Část exponátu Jasanského & Poláka zvaného 10 000

Část exponátu Jasanského & Poláka zvaného 10 000

Tesiláci, kufříkáři, prostě fešáci 

Zcela jiný náboj má soubor Chlapi. Jasanský & Polák na konci 80. let snímali na ulicích české muže, kterak jdou, stojí, lelkují. Tyhle obyčejné fotečky pánů různého věku a sociálního statusu se po dvaceti letech odpoutávají od svého konceptuálního základu a míří k výpovědi, která má přesah i k sociální a obecně kulturní rovině.

Z cyklu Jasanského & Poláka Chlapi, 1989; výřez

Z cyklu Jasanského & Poláka Chlapi, 1989; výřez

Znalci náprav

V obrazové příloze naleznete sérii fotografií z performance, kterou Jasanský & Polák podnikli na klatovském hlavním náměstí: jako automobiloví fanoušci chodili od auta k auta a zkoumali nápravy a zavěšení kol. Výsledky průzkumu hlásili telefonem do galerie, odkud na ně hleděli návštěvníci.     

Republikou se svým fotostanem už od počátku 80. let projíždělo trio Jiří Poláček, Jan Malý a Ivan Lutterer: před neutrálním pozadím fotografovali jednotlivce i skupiny, lidi mladé, staré, ženy, muže, děti. Tak vznikala typologie typů, která v roce 1997 vyústila v knihu Český člověk (a i po tomto datu jejich dokumentace "českých lidí" pokračovala). Kdežto soubor Jasanského & Poláka nemá jakékoliv ambice průřezové, ale koneckonců ani fotografické. Poláček, Malý a Lutterer pracovali s velkoformátou kamerou, jejich snímky jsou technicky precizní, volně navazují například na tvorbu Američana Irvinga Penna. Jasanský & Polák své záběry poloreportérsky "kradli" v exteriérech, technicky jsou tak tak dostatečné, jde o nevelké zvětšeniny. Ale to všechno se ukazuje být druhotné, drží-li to nápad, koncept – a nemusí to vždy být velká "promyšlenost". Cyklus Chlapi se stává svědectvím o dobové vizualitě, je i velikou srandou, ale pamětníkům se nad těmi snímky rovněž vybavují dobové pocity, které k legraci mají dost daleko. Jde z těch Chlapů totiž i úzkost. Tento soubor by neměl zůstávat knižně nevydán.

Na výstavě Jasanského & Poláka: překvapení pod koberečkem...

Na výstavě Jasanského & Poláka: překvapení pod koberečkem...

Na výstavě Jasanského & Poláka: překvapení pod koberečkem...

Na výstavě Jasanského & Poláka: překvapení pod koberečkem...

Kromě toho na podlaze jednoho ze sálů Galerie U Bílého jednorožce leží ne zrovna vábný kobereček. Nadzvihnete jej a pod ním se skví rozměrné, nadživotní snímky – exkrementů. Různě tvarovaných hoven. Joke, dobrá. Ale asi bych se bez téhle modernistické a doslovné interpunkce obešel. To snad raději i ta číslíčka z magneťáku…

, Kavárna

Video