Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Firma přivezla k soudu maketu mostu. Ukáže, proč u Studénky spadl

  9:36aktualizováno  11:28
U soudu, který projednává železniční neštěstí u Studénky z 8. srpna 2008, se objevila padesátikilogramová maketa osudné mostní konstrukce. Stavební firma Eurovia (dříve ODS - Dopravní stavby Ostrava) na ní ukazuje, jak se most nad tratí zasouval a proč spadl na trať. Do zřícené konstrukce narazil projíždějící rychlík.

Do soudní síně v Ostravě byla přinesena i věrná maketa zasouvané mostní konstrukce. To vše kvůli lepší názornosti. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz


Třímetrový model se v jednací síni objevil čtvrt hodiny před zahájením třetího dne přelíčení. "Na maketě chceme demonstrovat úkony, které byly na mostní konstrukci prováděny, a jak se vše seběhlo. Díky maketě by mělo být všechno více srozumitelné i laikům," uvedl zmocněnec firmy Eurovia Josef Zubek.

Model je údajně velmi přesný v poměru 1:50, vidět jsou i podložené dřevěné špalíky. Pod mostem vedou koleje páteřní železnice mezi Ostravou a Olomoucí.

Zasouvaná mostní konstrukce nad tratí několik dnů před neštěstím.

Zasouvaná mostní konstrukce nad tratí několik dnů před neštěstím.

Maketa mostní konstrukce ve Studénce v soudní síni.

Maketa mostní konstrukce ve Studénce v soudní síni.

Hned první svědci na maketě postupně ukazovali, za jakou část kdo zodpovídal, jak probíhaly přípravy, poté zasunutí na druhou stranu a co se stalo v osudné chvíli sesutí mostu na železnici.

Projektant Ivo Prokop na konstrukci předváděl, jak mělo co vypadat a co vše takové oprava silničního mostu obsahuje. Další svědci zase ukáží různé způsoby zasunutí mostu. Model je rozkládací, lze tedy i ukázat, jak most sklouzl z podpěr na koleje.

Na náhradu za železniční výluku prý nebyly peníze

"Zvažovalo se, že místo zasouvání se konstrukce vyzvedne a na pilíře usadí, jenže to bylo nakonec kvůli blízkosti trakčního vedení zamítnuto," uvedl projektant Prokop, který se vyjádřil i k dotazu jednoho z obhájců, jestli si myslí, že byla nutná železniční výluka. "Nebývá to nezbytné, navíc správce trati by po investorovi požadoval náhradu, což mělo být v řádech milionů korun," řekl projektant.

"Odhaduji, že by to v tomto případě mohlo být kolem pěti milionů korun, což je zásadní položka v rozpočtu. To byla pro investora vysoká částka," dodal Prokop. Dodal, že on osobně výluky zavést chtěl. "Já bych tam zavedl minimálně zpomalení rychlosti. Důvody investora byly hlavně ekonomické. Peníze na výluky neměli k dispozici," řekl.

Most spadl před mezinárodní rychlík Comenius jedoucí z Krakova do Prahy. Ve vlaku jely čtyři stovky cestujících.

Do jednací síně se model mostní konstrukce dostal až chvíli před zahájením jednání.

Do jednací síně se model dostal chvíli před jednáním.

Maketě nechybí ani dřevěné špalíky, které konstrukci částečně podpíraly.

Nechybí ani dřevěné špalíky, které most částečně podpíraly.

Model mostu ze Studénky v jednací síni.

Model mostu ze Studénky v jednací síni.

 Strojvedoucí snížil rychlost ze 134 kilometrů za hodinu na 90, srážce ale zabránit nemohl. V troskách a poté v nemocnicích zemřelo osm lidí, 95 cestujících bylo zraněno, někteří s doživotními následky. Škoda se vyšplhala na 177 milionů.

Obžalováno bylo deset lidí především ze stavebních firem. Obžalovaní přičítají větší díl viny vždy jiné společnosti, případně drážním společnostem, že na trati nebyla snížena rychlost vlaků nebo nebyla vyhlášena jejich výluka. Nařčení však Správa železniční drážní cesty s odkazem na policejní vyšetřování odmítla. 

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Postoj Pirátů ke kandidátovi ANO se mění. Kvůli SPD a komunistům

Vedení Pirátů komentuje povolební vyjednávání. (31. 10. 2017)

Piráti budou o víkendu znovu hlasovat o tom, zda mají na šéfa Sněmovny podpořit kandidáta ANO Radka Vondráčka, a to...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Kurýr jel do Polska taxíkem pro léky na drogy, vezl jich tisíce

Celníci odhalili v taxíku na Trutnovsku kurýra s tabletami pro výrobu drog.

Celníci v Krkonoších zadrželi zásilku léků sloužících pro výrobu pervitinu. Muž si na převoz dvanácti tisíc tablet do...

Traktorista převrátil stroj na bok a prorazil dva ploty, na místě zemřel

Traktorista nezvládl v Tetčicích na Brněnsku stroj plně naložený stavební sutí....

Osmadvacetiletý traktorista zemřel ve čtvrtek v Tetčicích na Brněnsku. Cestou z prudkého kopce neubrzdil vlečku plnou...

Řidič nedal přednost, při střetu aut na Znojemsku se zranilo pět lidí

Při nehodě u obce Práče na Znojemsku se zranilo pět lidí (17. listopadu 2017).

Dva automobily se ráno srazily u obce Práče na Znojemsku, jeden z nich skončil po nárazu na střeše. Jeden z řidičů...

S čím si hrají děti z královské rodiny?
S čím si hrají děti z královské rodiny?

Kate přesně ví, čemu se vyhnout.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.