"Bylo jednoznačně prokázáno, že došlo k porušení osobnostních práv Kateřiny Neumannové a žalovaná firma distribuovala letáky s její podobiznou," řekl soudce Michal Ryška.
Tvrzení zástupců PKS Mont, že letáky vyrobila jen jako vzorek a mezi lidi je nedistribuovala, označil soud za nevěrohodné a účelové.
Požadovaných 450 tisíc korun je podle soudce naprosto odpovídajících a sám uvedl, že požadavek mohl být ještě vyšší. "Osobnostní práva jsou značně hodnotné statky a u vrcholových sportovců se mohou pohybovat v řádu milionů korun. Je nepřípustné, aby na nich někdo parazitoval," uvedl Ryška.
Advokát Kateřiny Neumannové Jiří Vágner už před vynesením rozsudku uvedl, že si je jeho klientka případné vysouzené odškodné nenechá, ale pošle je nějaké charitativní organizaci.
Nám dlouhá zima nevadí
Žďárská firma PKS Mont, která vyrábí okna a dveře, použila snímek Neumannové na svém reklamním letáku se sloganem: Prodlužujeme platnost mimořádné zimní slevy na naše okna až do konce května! Jako partnerovi lyžařských závodů Zlatá lyže v Novém Městě na Moravě nám dlouhá zima nevadí!
Firma uvedla, že na to měla právo jako sponzor závodů. Advokát Neumannové naopak tvrdí, že smlouva platila jen po dobu konání závodů.
PKS Mont původně přiznal, že letáky s reklamou rozšiřoval. Během soudních líčení ale obrátil. Podle nového tvrzení si letáky tiskl jako vzorek a mezi lidi se dostaly nedopatřením. Soudce Michal Ryška to dnes označil za "názorový veletoč".
Letáky našli lidé ve schránkách
Zároveň to ale byl jeden z hlavních důvodů, proč odvolací soud původní verdikt zrušil. "Neprokázalo se, že letáky byly skutečně šířeny, a není také jasné, v jakém nákladu byly vyrobeny," rozhodl v březnu soudce Vrchního soudu v Olomouci Jan Zavrtálek.
Případ vrátil nižší instanci a Neumannové nařídil, aby prokázala, že firma letáky s její fotkou skutečně rozdávala lidem. U soudu tak museli vypovídat lidé, kteří našli leták ve schránkách.
Zástupce Neumannové Jiří Vágner dopoledne vysvětlovat, zda není požadovaných 450 tisíc příliš. Argumentoval například smlouvou s jinou společností, která za umístění loga na čepici zaplatila před šesti lety běžkyni na lyžích 2,5 milionu korun.
Spor o odškodné za zneužití tváří slavných v reklamě není ojedinělý. Třeba bývalému prezidentovi Václavu Havlovi a jeho ženě přiznal soud půlmilionové odškodné poté, co společnost Raveli využila plakát Milana Knížáka Václavka a Dášeňka na svém billboardu propagujícím boty.