Finská agentura FNB dnes s odvoláním na informaci finských leteckých sil uvedla, že stíhačka se do nesnází dostala poté, co prolétla mrakem sopečného prachu.
Vulkanický prach připomínající "bramborový škrob" pak vlivem vysoké teploty zablokoval systém sání vzduchu. V nejhorším případě může kašovitá hmota motory zcela zničit, dodala FNB.
Motory postiženého stroje jsou nyní podrobovány technické prohlídce. Žádnému z pilotů se nic nestalo.
Vulkanický popel představuje pro letadla značné bezpečnostní riziko. Zatím nejdramatičtěji se to ukázalo v roce 1982 během letu Boeingu 747 společnosti British Airways z Londýna do australského Perthu. Na palubě bylo 247 lidí.
Nad Indonésii se stroj dostal do oblaku sopečného popela, načež vypověděly všechny čtyři motory. Katastrofu se však tehdy podařilo odvrátit. Podrobné prozkoumání letadla odhalilo poškození, která mrak drobných částic motoru způsobil. Například konce lopatek turbín byly ubroušené. (příběh dramatického letu boeingu čtěte zde)