Facebook v dubnu zveřejnil plné znění pravidel, jimiž se zaměstnanci sociální sítě řídí při odstraňování nebezpečného nebo závadného obsahu. Mazány mají být příspěvky zobrazující násilí, nahotu či sex, nabízející zakázané zboží nebo propagující šikanu a nenávist. Cenzoři musí podle agentury AP pracovat ve čtyřiceti jazycích. Realita je však podle Horáka jiná.
„Ačkoliv Česko patří v rámci Facebooku pod centrálu v Irsku, hodnocení vašeho příspěvku či fotky probíhá v Jižní Africe v Kapském Městě, kde to berou čistě vizuálně. Nikdo nepozná, v jakém kontextu příspěvek nebo fotky byly zveřejněny,“ popisuje Horák a jako příklad uvádí zablokování facebookového profilu hnutí Slušní lidé.
„Slušní lidé byli svrženi na základě toho, že postovali video z představení v Brně, kde herečky ukazují nahá přirození a tahají si z nich českou vlajku. V tu chvíli nikdo v Jižní Africe vůbec nepozná, jaký to mělo kontext a že Slušní lidé nešířili porno,“ říká Horák.
Facebook tak podle něj spoléhá na většinové rozhodnutí uživatelů, kteří posílají upozornění na nevhodný obsah. „Jak vidíme, tak pravicovým aktivistům stačí sehnat dostatek lidí, aby zablokovali stránky levicového Žít Brno. A na straně druhé levicovým aktivistům stačí sehnat dost lidí, aby zablokovali stránky Slušných lidí,“ dodává.
Horák informace čerpá z výběrového řízení, kterého se účastnil v Irsku v době, kdy Facebook, Twitter a YouTube oznámily, že budou regulovat závadné příspěvky. „Já mohu říct, že rozumím současné české kultuře. Bohužel jsem zjistil, že oni kromě klasického kodexu, kde jsou jako závadné uvedeny hákové kříže, bradavky, nahota a další, nemají nic, co by bylo uzpůsobené dané zemi, ve které se příspěvek objeví,“ tvrdí Horák.
„V současné době už nějací Češi v Dublinu pracují, ale ti mají na starosti odvolávání v případě blokace stránek, především těch, které si platí inzerci. V případě blokace osobního profilu stále neexistuje nikdo, kdo by se tím zabýval. A kontrola fotek stále probíhá automaticky v JAR,“ popisuje dále Horák aktuální situaci ve Facebooku.
Na sociálních sítích je denně osmdesát procent Čechů
Podle posledního průzkumu společnosti AMI Digital a agentury STEM/MARK patří Facebook mezi nejpoužívanější sociální sítě v Česku. Několikrát měsíčně na něj přispívá 59 procent českých uživatelů.
Denně se na některou ze sociálních sítí přihlašuje osmdesát procent českých uživatelů internetu, kteří na nich tráví v průměru 149 minut. Podle ředitele AMI Digital Vladana Crhy na to má vliv také rozšíření mobilních telefonů. „Jejich užívání se stává synonymem pro užívání sociálních sítí. Přispívá k tomu i růst online gramotnosti v populaci a také nové formáty jako instagramové a facebookové Stories nebo WhatsApp Status,“ vysvětluje Crha.
Instagram podle Crhy patří mezi největší meziroční skokany mezi sociálními sítěmi. Ještě loni na něj každý měsíc přispívalo 28 procent českých uživatelů internetu, letos už už ho používá 44 procent. „Je to nejdynamičtější médium v oblasti sociálních sítích. Vliv na to mají intenzivní inovace a také Instagram Stories inspirované Snapchatem (koláže fotografií či videa, které na profilu vydrží jen 24 hodin – pozn. red.). Instagram oslovuje zejména mladší cílovou skupinu a stimuluje uživatele k větší aktivitě. S tím ostatní sociální sítě trochu bojují,“ říká Crha. Problémy začíná mít nejpoužívanější Facebook, který z pohledu nejmladší generace zastarává.
Citovaný průzkum se uskutečnil v dubnu formou online dotazníku na vzorku 511 lidí ve věku 15 až 59 let. Podle údajů NetMonitor je v České republice 7,77 milionu uživatelů internetu starších deseti let.