Změny navrhla expertní skupina ministerstva dopravy, ve spolupráci s odborníky na silniční provoz. K novinkám v návrhu patří zejména bránění v předjíždění (6 bodů) a dvoubodový trest za nedání blinkru stejně jako nedodržování bezpečné vzdálenosti mimo obec.
Zpřísnění se chystá pro ty, kdo nezastaví před přechodem pro chodce - ze tří bodů na čtyři. Vyšší sankce by měla platit také u chybějícího pásu a dětské sedačky, a to místo dvou tři body.
Větší navýšení se týká neoprávněného užití modrého majáku, kdy by řidič měl dostat místo jednoho čtyři body. A když se na dálnici objeví vozidlo, jehož stav neumožňuje dosáhnout rychlosti 80 km/h, řidič bude moci dostat dva body namísto současného jednoho.
Odborníci naopak nechtějí bodově trestat neoprávněné užití oranžového majáku a jízdu bez světel ve dne. Za zhasnuté auto v noci by měl hrozit jeden bod. U všech přestupků ale zůstávají pokuty.
Bodový systém vešel v platnost se silničním zákonem v červenci 2006. Rok poté už "schytalo" body půl milionu řidičů. - o statistice čtěte zde
Od začátku ho doprovázejí debaty, které přestupky je patřičné trestat. Poslanci například loni v červnu odstranili trest pro řidiče nebo cyklistu, který při nehodě zraní pouze sám sebe. - čtěte Poslanci odhlasovali menší tresty pro neposlušné řidiče
Dostavily se i problémy s informováním řidičů. Pomalé úřady totiž nedokázaly ve všech případech včas přestupky oznámit a mnozí řidiči jezdili v domnění, že jsou zatím bez bodu. - čtěte více o chybě v systému