Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zvyšování rychlosti by mělo být spíše výjimkou, říká odborník

  12:38aktualizováno  12:38
Prodloužení dálnic "povýšením" rychlostních silnic a zvýšení rychlosti na vybraných silnicích 1. třídy má zvýšit přehlednost a srozumitelnost silniční sítě. České silnice se ale často nemohou rovnat těm, po kterých se jezdí u našich sousedů. "Velkou roli by měli sehrát odborníci," říká mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
Ministerstvo dopravy chce příští rok změnit některé rychlostní silnice na dálnice. Na silnicích prvních tříd se pak zvýší povolená rychlost (ilustrační snímek)

Ministerstvo dopravy chce příští rok změnit některé rychlostní silnice na dálnice. Na silnicích prvních tříd se pak zvýší povolená rychlost (ilustrační snímek) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Má rozšíření dálniční sítě a zvýšení rychlosti v našich podmínkách smysl?
Ony jsou to dva momenty, které je potřeba oddělit. Jedním je ono prodloužení dálnic, druhým potom zvýšení rychlosti na 110 kilometrů za hodinu na některých silnicích první třídy.

U dálnic se argumentuje jednak tím, že něco takového je běžně k vidění i v zahraničí. Že některé dálnice v Rakousku nebo Německu například svými odstavnými pruhy neodpovídají mezinárodní normě o dálniční síti. Druhým argumentem pak je to, že údržba dálnic má jiný režim než údržba rychlostních silnic. Mohli bychom tak očekávat, že se kvalita údržby zvýší. Oba tyto argumenty sice mají svou logiku, ale nejdůležitější je v tomto směru spolupracovat s odborníky, s čímž i návrh počítá.

Česko překreslí silniční síť, přibude dalších 300 kilometrů dálnic

Ministerstvo dopravy přejmenuje rychlostní silnice, na silnicích I. třídy se zvýší rychlost

Co ale ono zvýšení rychlosti na některých silnicích první třídy? Jsou v takovém stavu, abychom si mohli dovolit "luxus" jezdit po nich o dvacet kilometrů rychleji?
Znovu zdůrazňuji - přechod by se měl v prvé řadě konzultovat s odborníky. Ne, že by silnice neměly obecně parametry pro zvýšení rychlosti, ale jejich technický stav tomu v řadě případů neodpovídá. Jakékoliv paušálnější zvýšení by mohlo být riskantní. Víte, že třeba v Rakousku je v řadě míst mezi obcemi povolená rychlost 100 kilometrů. A když si představím, že my ji zdvihneme ještě o deset kilometrů, tak tu adekvátní kvalitu silnic u nás rozhodně nenajdeme.

Zvýšení rychlosti by tedy bylo možné, pokud by se silnice opravily. Na to to ale nevypadá...
Ekonomická situace se nevyvíjí dobře a prostředků bude i nadále ubývat. To znamená, že na údržbu bude ještě méně peněz. A za této situace by se mohlo stát, že za dva, za tři roky by se silnice, u kterých odborníci se zvýšením souhlasili, mohly opět měnit nazpátek. Takže já bych tady viděl spíše výjimky než pravidlo.

V některých úsecích se ale půjde naprosto opačným směrem. Například na silnici R4 se teď jezdí 130kilometrovou rychlostí, nově by se měla snížit.
Ono to má všechno svoji logiku. Ta vychází zejména z aktuálního stavu vozovky, ale i z nějakých vizí do budoucna - co se tam bude vyvíjet, jaké tam budou návazné silnice. V tom problém nevidím. Odborníci by měli vědět, že se stav té či oné silnice zhoršil a bude se zhoršovat, protože nejsou prostředky.

Ministerstvo argumentuje i tím, že nový systém přispěje k větší přehlednosti a srozumitelnosti silniční sítě. Je něco takového potřeba?
Nemyslím si, že by řidiče nějak mátlo, že tady jsou dvě značky, které v některých případech dovolují stejnou maximální rychlost. Když už v tom tedy chceme dělat jasno, tak bychom spíš neměli zapomenout na sjednocení značení pro dálnice. V německu je zelená, u nás je modrá a tak dále. Takže řešme tohle v jeden moment.



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Tvůrce Kanceláře Blaník opouští Seznam. Důvodem jsou neshody s vedením firmy

Z natáčení filmu Prezident Blaník

Lobbista Tonda Blaník bouchl do stolu. Tvůrce, který oceňovaný seriál vytváří, opouští internetovou televizi Stream...

Další z rubriky

Místo urážek pomoc. Sbírka podpoří žáky teplické školy i romské studenty

Tablo prvňáků, které zveřejnil Teplický Deník, vyvolalo na Facebooku vlnu...

Případ výhrůžných komentářů pod fotkou prvňáků z teplické základní školy vzbudil nejen pohoršení, ale také...

Armádní speciál s týmem lékařů zachránil tříměsíční dívenku ze Slovenska

Novorozeně cestuje letounem CASA ve speciálním inkubátoru do Prahy

Unikátní záchranný let má za sebou armádní letoun CASA. Se speciálním týmem lékařů a zdravotnickým vybavením na palubě...

Meteorologové varují před sněhovými jazyky, může nasněžit i 40 centimetrů

Sníh v okolí Ještědu

Meteorologové varují před sněhovými jazyky, které se mohou tvořit v horských oblastech od nedělního poledne do...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.