Závěr dokumentu Strategie rozšíření, který Evropská komise schválila, není ničím novým. Komise už loni v obdobném materiálu napsala, že jednání s nejlepšími bude moci skončit v roce 2002. K přivítání nových členů od konce téhož roku se unie zavázala loni v prosinci na nejvyšší úrovni v Helsinkách.
Je však jasné, že ukončení vstupních rozhovorů v roce 2002 fakticky vylučuje přistoupení už k 1. lednu následujícího roku, což je pracovní termín všech zemí někdejší první skupiny. I kdyby nejlepší kandidáti dokázali uzavřít dohody o přistoupení v prvním pololetí 2002, což je málo pravděpodobné, mohly by být při mimořádně rychlé přípravě přijaty první skupiny kandidátů k 1. lednu 2004, případně o nějaký měsíc dřív.
Ekonomická kritéria rozdělují kandidáty
Komisaři ocenili pokrok všech zemí s výjimkou Rumunska. Česká republika bude mít dobré hodnocení, které vylepší její postavení ve vstupních rozhovorech. Dobrou známku dostane, i při započítání nedostatků, nejen za přejímání legislativy unie, ale také za její aplikaci a vynucování.
Nejasno panuje kolem porovnání kandidátů z hlediska plnění ekonomických kritérií, kvůli němuž jednal ještě minulý týden v Bruselu hlavní vyjednavač České republiky u Evropské unie Pavel Telička. Jde o to, aby v okamžiku vstupu byli noví členové fungujícími tržními ekonomikami a byli schopni čelit konkurenčním tlakům na trhu unie.
Jeden zdroj tvrdí, že podle těchto hledisek budou nejlépe vyhodnoceny Kypr a Malta. Maďarsko, Polsko a Estonsko mají dostat o stupínek lepší známku než Česká republika a Slovinsko, jež budou prý vyzvány, aby urychlily reformy. Jiný zdroj ovšem řadí do této podskupiny také Polsko.
Velvyslanec Evropské komise v ČR Ramiro Cibrian varoval ale před srovnáváním zemí pouze podle ekonomických kritérií.
"Malta je sice ekonomicky na špici, nemá však otevřenou ani polovinu kapitol k projednání, přičemž některé z nich mají ostatní kandidáti již uzavřené," zdůraznil Cibrian.
Z ostatních kandidátů nesplňují údajně podle názoru komisařů obě tato kritéria jak Rumunsko, tak Bulharsko, které se ale úspěšně snaží. Slovensko a Lotyšsko postupují rychle kupředu, lépe než Litva.
Unie kandidátům vyčítá korupci a špatné soudnictví
Většinu kandidátů ze střední a východní Evropy unie kritizuje za korupci, nedostatečné potírání zločinnosti, špatný stav soudnictví a slabou státní správu.
České republice zpráva vyčítá, že nemá zákon o státní službě, pozastavuje se rovněž nad velikými nedodělky v soudnictví. Všímá si i tunelování a korupce ve státní správě a policii.
Komise apeluje na členské země, aby dodržovaly termíny
Komise v dokumentu apeluje zejména na členské státy, aby se zavázaly k pevnému harmonogramu, tzv. cestovní mapě, podle níž budou každé pololetí - do června 2002 - předkládat definitivní stanoviska k určitému okruhu kapitol, o nichž se jedná, včetně přechodných období.
Komise vyjmenovala i kapitoly, k nimž se má EU zásadně vyslovit v tom kterém pololetí, nikoli však kandidátské země, s nimiž by se v těchto termínech mělo o zmíněných kapitolách vést definitivní jednání. Omezuje se na hledisko připravenosti - jednat budou ty, které budou hotovy. Podle znalců má na mysli zejména země, které už (jako Česko) otevřely všechny kapitoly, případně nejlepší z ostatních šesti.
V prvním pololetí příštího roku by komisaři chtěli, aby se zásadně projednaly kapitoly o volném pohybu kapitálu (prodej půdy cizincům), sociální politice, audiovizi a životním prostředí. Ve druhém pololetí by unie měla předložit společná stanoviska k hospodářské soutěži, dopravě, energetice, daňové politice, vnitru a justici a k části zemědělské legislativy.
Konečně během prvních šesti měsíců roku 2002 by mělo nastat závěrečné jednání o finančních věcech - platbách zemědělcům, pomoci regionům z fondů EU, o rozpočtových otázkách a o zastoupení nových členů v institucích EU. Předložení stanovisek ovšem ještě neznamená konec - dohadování o těchto nejcitlivějších věcech se může táhnout velmi dlouho. Z dokumentu nelze tedy usuzovat, že komise chce ukončit jednání s první skupinou v polovině roku 2002.
Pro urychlení rozhovorů navrhla komise nový přístup k žádostem kandidátů o přechodná období. Ty budou rozděleny na přijatelné, podléhající jednání a nepřijatelné. První a třetí kategorie by měly záhy zmizet z jednacího stolu.
Komise navrhla členským státům také "čištění" rozhovorů, kdy bude možné předběžně uzavírat i ty kapitoly, v nichž zbývá jeden nedořešený problém. K této věci se pak jednající strany vrátí v pozdějším stádiu. Tento přístup, po němž například česká strana volala, umožní rychle uzavřít řadu kapitol, které se kvůli jedné drobnosti táhly jednáním jako značná přítěž.