Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Do stanice dojely jen dva vozy. Tragédii u Eschede nepřežilo 101 lidí

  9:33aktualizováno  9:33
Přesně před dvaceti lety si havárie rychlovlaku ICE 884 u německého Eschede vyžádala 101 obětí. Do dneška se jedná o největší železniční neštěstí v poválečném Německu. Zatímco první dva vagony dojely bez problému až do stanice, zbylé vozy vykolejily a na některé se zřítil most.

Vysokorychlostní vlak InterCity Express 884 Wilhelm Conrad Röntgen na lince z Mnichova do Hamburku havaroval 3. června 1998 v 10:57. Nehoda se stala  asi šest kilometrů od městečka Eschede v Dolním Sasku, přibližně 60 kilometrů od Hannoveru. 

Ve vlaku bylo skoro tři sta lidí; zemřelo jich 101, z toho 96 na místě a pět později v nemocnici, 88 lidí bylo těžce zraněno. Mezi oběťmi byli i dva drážní zaměstnanci, kteří zrovna na místě prováděli údržbu.

Fotogalerie

Při rychlosti asi 200 km/h praskla u prvního vagonu obruč kola. Když potom vlak dojel k výhybce, ta po střetu s obručí vůz částečně vykolejila. Další výhybka poté prudce vyhodila z koleje třetí vagon, který následně narazil do mostu. 

Čtvrtý vůz se na výhybce odtrhl, projel pod viaduktem a převrátil se. Do kolejí se nato zřítil most a zasáhl vůz číslo pět. Další vagony vykolejily a postupně narážely do zbytků mostu a pak do sebe. 

Přední část vlaku dojela až za stanici Eschede, kde se automaticky zastavila. Strojvedoucí do té doby prý zaznamenal jen „cuknutí provázené ztrátou výkonu soupravy“.

Protijedoucí vlak jel o minutu dřív. Naštěstí

Jen dvě minuty před neštěstím projel místem nehody v protisměru InterCity Express 787. Jel o minutu dříve oproti jízdnímu řádu, zatímco havarovaný expres měl minutové zpoždění. Kdyby jely oba vlaky načas, míjely by se právě v osudovém místě.

Nejhorší železniční neštěstí

  • Před Eschede držela smutné prvenství v poválečném Německu čelní srážka nákladního a osobního vlaku u severoněmeckého města Radevormwald. Při té 27. května 1971 zemřelo 46 osob, z toho 41 žáků střední školy, a dalších 25 lidí bylo zraněno.
  • Nejhorší železniční neštěstí v Evropě od konce druhé světové války se stalo 4. června 1989 v Rusku, kde výbuch plynu v plynovodu na Urale nedaleko města Ufa zasáhl dva osobní vlaky na Transsibiřské magistrále. Zemřelo tam 575 lidí, z toho 181 dětí, a asi 600 osob utrpělo zranění.
  • Největší železniční neštěstí v Česku je zároveň i čtvrtým v poválečné Evropě. U stanice Stéblová na Pardubicku se 14. listopadu 1960 srazily dva osobní vlaky, nehoda si vyžádala 118 obětí a 106 zraněných.
  • Nejvíce lidí při železničním neštěstí (asi 1300) zahynulo 26. prosince 2004 na Srí Lance. Přeplněný vlak srazila vlna tsunami, před kterou se cestující snažili zachránit. 
  • Při „klasickém“ železničním neštěstí nejvíce lidí zahynulo v červnu 1981 v Indii. Vlak tehdy vykolejil a zřítil se u města Saharsa ve státě Bihár do řeky Bagmati. Podle odhadů tam o život přišlo 800 lidí.

Zdroj: ČTK

Na místo tragédie dorazili jako první obyvatelé nedalekých domů. Pět minut po neštěstí vyhlásila siréna v Eschede alarm. Asi o dalších pět minut později přijel na místo první vůz hasičů. Celkem se záchranných prací účastnilo přes tisíc lidí.

Typ kola, které nehodu zapříčinilo, se tehdy u vlaků ICE používal kvůli lepšímu tlumení vibrací. Na obvodu kol bylo pružné okruží a až na něj byl připevněn ocelový prstenec, který zajišťuje kontakt s kolejí a který při jízdě praskl. 

Nešlo o nové technické řešení, tato kola se předtím používala dlouho, ale jen u tramvají. Až vyšetřování nehody zjistilo, že při vysokých rychlostech se pružně uložené obruče vlivem odstředivých sil mírně deformují, čímž vznikají mikroskopické trhliny. Ty mohou nakonec vést až k prasknutí celého dílu.

Prasklá obruč se při nehodě zabodla do spodní části vozu, čehož si všiml jeden cestující. Sám ale nezatáhl za záchrannou brzdu a raději na to upozornil průvodčího. Ten se ale chtěl nejprve o události sám přesvědčit, což už do kolize nestihl.

V srpnu 2002 začal soud se dvěma zaměstnanci Deutsche Bahn a jedním pracovníkem podniku, který vyráběl obruče kol. V květnu 2003 soud v Lüneburgu definitivně rozhodl, že inženýři „nemají těžkou vinu na neštěstí“. Nakonec museli jen zaplatit pokutu, každý 10 tisíc eur, a nejsou považováni za trestané.

Autoři: ,



Hlavní zprávy

Nejčtenější

Tohle hřiště je jen pro bílý! Ženy s dětmi jsou víc než dřív terčem rasistů

Ilustrační snímek

Přibývá žen s dětmi, které vyhledají pomoc kvůli tomu, že se staly terčem rasistických útoku. Musí snášet opovržlivé...

All you can eat. Triatlonista zhltal 100 porcí suši, restaurace ho vyhodila

Sushi na kulinářském festivalu Gastro Hradec.

Celebritou se v bavorském Landshutu stal třicetiletý triatlonista a bývalý kulturista Jaroslav Bobrowski. Zašel si...



Řidič cestou do práce přejel muže ležícího na silnici, byl to jeho syn

Ilustrační snímek

Rodinná tragédie se stala o víkendu u Štítova na Rokycansku. Řidič osobního vozidla v sobotu brzy ráno přejel muže...

Macron: Potížisty v otázce migrace bychom měli vyhodit z Schengenu

Francouzský prezident Emmanuel Macron představil v Paříži plán na pomoc chudým....

Země, které v migrační otázce neprojevují solidaritu, by měly být vyloučeny z schengenského prostoru. Na summitu v...

Sváděla esesáky a zabíjela je, Nizozemka zemřela v nedožitých 93 letech

Freddie Oversteegenové bylo čtrnáct, když se za druhé světové války přidala k...

Freddie Oversteegenové bylo čtrnáct, když se za druhé světové války přidala k nizozemskému odboji. Přímo před očima...



Další z rubriky

Nová postava v kauze Kuciak? Rodiče zavražděného páru mají pochybnosti

Slovensko zveřejnilo identikit muže v případu zavražděného novináře Kuciaka

Otec Jána Kuciaka a matka Martiny Kušnírové s rozpaky vnímají poslední krok slovenské policie. Ta v pondělí zveřejnila...

Na vojenskou přehlídku v Íránu zaútočili ozbrojenci, zemřelo 24 lidí

V íránském městě Ahváz došlo k útoku na vojenskou přehlídku. (22. září 2018)

Při sobotním útoku na vojenskou přehlídku ve městě Ahváz na jihozápadě Íránu zahynulo 24 lidí, včetně žen a dětí....

Migranty musíme zarazit už v Africe penězi, dohodli se evropští lídři

Český premiér Andrej Babiš na neformálním summitu EU v Salcburku (20. září 2018)

Finanční injekce africkým zemím a dohody s nimi budou hlavním prostředkem Evropské unie, jak zamezit dalšímu nechtěnému...

Mýty a fakta o nočním pomočování dětí
Mýty a fakta o nočním pomočování dětí

Podle odhadů trpí nočním pomočováním neboli enurézou asi pětina dětí ve věku 5 let, obtíže se však nevyhýbají ani starším jedincům. Rodiče často spoléhají na to, že „z toho dítě vyroste“, v horším případě děti trestají. Noční pomočování přitom může velmi negativně ovlivnit sebeúctu a duševní pohodu dítěte.



Najdete na iDNES.cz