Novinku s nadšením vítají jak festivaloví organizátoři, tak samotní návštěvníci. "Delší dobu jsme o této variantě uvažovali, na některých festivalech v zahraničí je to obvyklá věc. Skutečně to pomáhá snížit množství odpadu, který po festivalu zůstane," řekl mluvčí Colours of Ostrava Jiří Sedlák. Největší hudební festival letos navštívilo rekordních 31 500 lidí.
Ekologické kelímky NickNack |
Celé kouzlo spočívá hlavně v tom, že si lidé nedovolí "ekologický" kelímek jen tak odhodit na zem a berou ho jako plnohodnotnou věc. V praxi to funguje tak, že návštěvník při koupi svého nápoje zaplatí zálohu ve výši od 20 do 50 korun. Ta mu je v případě, že kelímek odevzdá neponičený, zase vrácena.
Počáteční obavy organizátorů festivalu Colours of Ostrava ze zavedení novinky se rozplynuly hned záhy. "Veškeré ohlasy byly pozitivní," uvedl Sedlák.
Tři Brňáci začínali od nuly, za rok vyrobili 300 tisíc kelímků
Vyrábět speciální kelímky se rozhodli tři mladí podnikatelé z Brna. Jako dlouholeté návštěvníky hudebních festivalů je při pohledu na spoušť, která vznikala zpravidla kvůli jednorázovým plastovým kelímkům, napadlo vymyslet kelímek vlastní. První prototyp pod značkou NickNack spatřil světlo světa loni v červenci. Kelímek je navíc doplněný o šesticentimetrový klip, díky kterému lze nádobu snadno připevnit za opasek nebo tašku. Designový kelímek s klipem je dokonce zapsaný jako nový průmyslový vzor v rámci celé Evropské unie.
Čistý festival
|
"Až 80 procent jednorázového odpadu se na festivalech tvoří úplně zbytečně, proto jsme se rozhodli s tím něco dělat," říká za NickNack tým Martin Hanák.
"Loni přes 100 tisíc kelímků skončilo v odpadu, i když tříděném. Letos skoro ani jeden," potvrzuje Sedlák. Pořadatelé ostravských barev si objednali šest tisíc kusů s potiskem a dalších téměř 65 tisíc kelímků si pouze pronajali. Díky polypropylenu neboli tvrzenému plastu jsou totiž kelímky skoro stejně trvanlivé jako sklenice.
Praktický suvenýr chválí i ekolog, i když s malými výhradami
"Člověk by nevěřil, že si může ke kelímku vytvořit citové pouto. Za čtyři dny na Colours of Ostrava se to povedlo," napsala Kristýna Folwarczna na stránky NickNacku na sociální síti Facebook.
Pevný a odolný kelímek si návštěvníci z festivalů odvážejí jako praktický suvenýr a i samotný název NickNack v anglickém slangu znamená právě suvenýr. Vznikají totiž unikátní edice s originálním festivalovým potiskem. Kelímek je také možné zhotovit i v jiném barevném provedení než v univerzální standardní verzi.
"Kelímek jsem sám držel v ruce, a proto jako uživatel můžu říct, že je to určitě výborná a příjemná změna," řekl ekolog Lukáš Gabriel.
Jako odborník na odpady nicméně kelímky vnímá i trochu rozporuplně. "Je otázkou, jestli je ve finále energetická a zdrojová spotřeba nižší a zdali se jedná o opravdový přínos pro odpadové hospodářství," vysvětlil Gabriel. K vymývání kelímků na mobilní mycí lince je totiž zapotřebí spousta vody, elektřiny, saponátů a podobně.
NickNack dodává svůj výrobek nejen na masové akce typu Colours of Ostrava, Masters of Rock nebo Hip Hop Kemp, ale v podstatě všude, kde se něco pořádá. Kelímky se hodí do každého prostředí, kde se nevyužívá sklo, vyhovující jsou třeba i na koupalištích nebo na vánočních trzích.
Ekologicky se snažily chovat některé festivaly už v minulosti. Například známý Rock for People si loni zřídil vlastní třídicí linku (více zde).