Pád EgyptAir |
Ve čtvrtek pátrací skupiny oznámily nalezení první skříňky, která v kokpitu stroje zaznamenávala hovory posádky (psali jsme zde). Nyní se našla i skříňka s označením FDR, která zaznamenává všechny technické parametry letu.
I druhá skříňka je podle francouzského deníku Le Figaro na několik kusů, nejdůležitější část s pamětí se však podařilo zachránit.
Vyzvednutí černé skříňky zajistila posádka průzkumné lodi John Lethbridge, kterou si egyptská vláda najala. Průzkumníci z plavidla, které provozuje společnost Deep Ocean Search, ve středu nalezli i trosky letadla. Byly v hloubce asi tří tisíc metrů ve vzdálenosti zhruba 290 kilometrů od egyptského pobřeží.
Oba záznamníky prověří vyšetřovatelé na káhirském letišti. Podle informací agentury AP již práce na analýze dat hlasových nahrávek z kokpitu za účasti expertů z Francie i výrobce letadla Airbus začaly, oficiálně to ale potvrzeno nebylo. Není ani jasné, kdy je možné očekávat zveřejnění prvních výsledků.
Představitelé káhirského letiště v pátek zpřísnili bezpečnostní opatření v části, kde vyšetřovatelé budou zpracovávat data z černých skříněk, uvedla AP.
Analýza hovorů a údajů o letu by měla vnést světlo do příčin katastrofy na palubě Airbusu A320. Zatím se o nich jen spekuluje. Egyptské ministerstvo pro civilní letectví se kloní k názoru, že šlo o teroristický čin. Trosky havarovaného letounu byly objeveny mezi řeckým ostrovem Kréta a egyptským pobřežím.
K objevení důležitých záznamníků mnoho času nezbývalo. Egyptské úřady v neděli oznámily, že už za zhruba dva týdny se vybijí baterie a černé skříňky z květnové nehody přestanou vysílat signál, díky němuž je možné je objevit.
Letoun společnosti EgyptAir se zřítil v polovině května na cestě z Paříže do Káhiry.
Dispečerům se naposledy ohlásil v řeckém vzdušném prostoru, necelou hodinu před plánovaným nedělním přistáním v egyptské metropoli. Při neštěstí zahynulo všech 66 lidí na palubě.
Příčina pádu letadla zůstává i nadále nejasná. Pilot se dispečerům nezmínil o žádných problémech a k případnému útoku na letoun se dosud nikdo nepřihlásil.
Toto pondělí vyšetřovatelé potvrdili, že letoun provedl před zmizením nestandardní manévry. Nejprve změnil kurz o 90 stupňů vlevo, poté o 360 stupňů vpravo, zároveň klesl z letové hladiny 11 300 metrů na 4 600 metrů a pak na 3 000 metrů. Následně zmizel z radarů.
Vyšetřování ukázalo, že čidla airbusu detekovala na jeho palubě kouř. Ani to však nemusí znamenat požár či explozi. Nález černých skříněk tak byl pro vyšetřovatele zcela zásadní.