„Společnost Smartwings přijala rozhodnutí pozastavit provoz letadlem Boeing 737 MAX 8 s okamžitou platností. Opatření se týká sedmi letadel tohoto typu. Smartwings má ve své flotile dalších 40 letadel, která dočasným pozastavením nejsou dotčena,“ uvedla mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.
Jde o sekundy. Bylo možné haváriím Boeingu 737-8 MAX zabránit? |
Aerolinky podle Dufkové nadále zůstávají v úzkém kontaktu s výrobcem letounu a úřady a jejich pokyny a doporučeními se řídí. „Smartwings se omlouvá za nepříjemnosti všem zákazníkům, kteří budou dotčeni případným zrušením nebo zpožděním letů,“ doplnila.
Kolika letů se opatření v nejbližších dnech dotkne, Dufková neupřesnila. „U letů, které měly být realizovány letadlem 737 MAX, přistoupíme k redukci,“ řekla jen.
Na pražském Letišti Václava Havla nasazují letouny typu Boeing 737 MAX v pravidelné dopravě vedle Smartwings už jen nízkonákladové dubajské aerolinky flydubai. „Uzemnění těchto strojů je záležitostí leteckých společností, které také budou přijímat následná opatření. Těch může být celá řada a my je jako letiště budeme respektovat,“ sdělil mluvčí letiště Roman Pacvoň.
Na plnění rozhodnutí EASA bude dohlížet Úřad pro civilní letectví, řekl jeho mluvčí Vítězslav Hezký. K zákazu letů úřad nemá pravomoc. Podle Hezkého opatření platí pro provozovatele z členských států Evropské unie i ze zemí mimo EU, tímto typem boeingu nesmějí letět na území EU. „Budeme dozorovat plnění tohoto příkazu, to, že provozovatelé ho plní,“ řekl Hezký.
Mezi země, které na oblohu Boeingy tohoto typu od úterý nepouští, patří Británie, Francie, Německo, Rakousko, Irsko, Norsko, Nizozemsko, ale také Austrálie a Singapur. V pondělí už tento krok učinily Indonésie a Čína.
Boeing nové generace dočasně vyřadily z provozu četné letecké společnosti. Vedle Ethiopian Airlines, kterým havarovaný boeing patřil, mezi nimi figurují aerolinky Gol z Brazílie, dále mexické Aeroméxico, argentinské Aerolíneas Argentinas, singapurské SilkAir, jihokorejské Eastar Jet, indické Jet Airways, norské Norwegian Air, jihoafrické Comair, marocké Air Maroc a také Cayman Airways.
K podobně ráznému postoji někteří američtí zákonodárci vyzývají americký Federální úřad pro letectví (FAA). Úřad však stroje označil za „vhodné pro letecký provoz“ a vyzval jejich výrobce k urychlenému dokončení změn kontrolního systému.
Po pádu etiopského letadla zahynulo všech 157 lidí |
Společnost v pondělním prohlášení uvedla, že již několik měsíců vyvíjí „vylepšení softwaru letové kontroly“, díky kterému by měl být „bezpečný letoun ještě bezpečnější“. Změny by podle firmy měly být připraveny do provozu v nejbližších týdnech.
Obavy okolo zmíněného boeingu se začaly šířit po nedělní havárii letounu společnosti Ethiopian Airlines, který spadl na cestě z etiopské metropole Adis Abeby do keňského hlavního města Nairobi. Zahynulo všech 157 lidí na palubě. Podle svědků se za letadlem před pádem táhla kouřová stopa a vydávalo zvláštní zvuky.
V říjnu se tentýž model boeingu zřítil krátce po startu v Jakartě, kde zemřelo všech 189 lidí na palubě. Experti upozorňují, že než budou známy přesné příčiny havárií, nelze je dávat do souvislosti. Pátrací týmy v Etiopii objevily v pondělí obě černé skříňky, které budou prozkoumány.