Přistání letounu E-2C Hawkeye na letadlové lodi Dwight D. Eisenhower

Přistání letounu E-2C Hawkeye na letadlové lodi Dwight D. Eisenhower | foto: Repro: The Virginian Pilot a Námořnictvo Spojených států

Radarový letoun sjel při přistání z letadlové lodě, pilot pád vybral

  • 229
Američtí vyšetřovatelé zpřístupnili video z dramatického březnového přistání radarového letounu E-2C Hawkeye na palubě letadlové lodi Dwight D. Eisenhower. Stroj přetrhl lano, které ho mělo zachytit, sjel z paluby, ale díky mistrné pilotáži nehavaroval.

Na letectví zaměřený server The Aviationist popsal březnový incident jako „nejhorší noční můru“ pilotů přistávajících na letadlových lodích.

Oč šlo? Osmnáctého března se se k palubě jednoho z kolosů amerického námořnictva, letadlové lodi Dwight D. Eisenhower, blížil dvoumotorový vrtulový průzkumný letoun E-2C Hawkeye s charakteristickým diskovým krytem radaru nad trupem. Nikdo v tu chvíli netušil, že s mechanismem brzdicího lana číslo 4 není vše zcela v pořádku.

Když se o lano přistávající stroj zachytil hákem, lano prasklo. Zranění přitom utrpělo osm námořníků. Posádka lodi jen bezmocně sledovala, jak letoun přejel palubu, za její hranou se propadl dolů a zmizel. Námořníci se rozběhli k okraji paluby - lze si snadno představit, jaké myšlenky jim běžely hlavou.

Několik metrů od katastrofy

Jenže piloti jsou na podobné případy cvičení a zautomatizovaná reakce muže za řízením letounu zachránila tříčlennou posádku i drahé letadlo. Po několika sekundách nejistoty se Hawkeye se řvoucími motory odlepil od hladiny, k níž mu mohlo v kritické fázi chybět nanejvýš několik málo metrů, a začal stoupat. Přistál na základně v Norfolku.

Server The Virginian Pilot díky zákonu o svobodném přístupu k informacím získal video incidentu, jak jej zachytily kamery na letadlové lodi, i vyšetřovací zprávu. Plyne z ní, že viníkem přetržení lana byl lidský faktor a špatně naprogramovaný ventil, který ovládal mechanismus brzdicího lana.

Server s odkazem na zprávu hovoří o „nejméně jednom, ale možná dvou kritických momentech“ zanedbání údržby pomocného motoru sloužícího k ovládání lana.

Zpráva připouští, že ačkoliv námořníci připravující mechanismus po předešlém přistání nedodrželi do puntíku veškeré procedury, mohli „důvodně soudit, že v komplikovaném úkonu nic nezanedbali“. Celá procedura podle vyšetřování nebyla příliš „user-friendly“ a mohla vést k přehlédnutí chyby v naprogramování tlakového ventilu.

Ocelová brzdicí lana o průměru necelých čtyř centimetrů jsou rozmístěná ve zhruba šestimetrových rozestupech napříč palubou lodi. Motorizovaná část má na starosti obsluhu pohyblivé části ústrojí - součástí celého zařízení je válec spojený s brzdicím lanem, píst s kapalinou a ventil. Celé zařízení absorbuje energii přistání a pomáhá zastavit letoun.

Lano se mění po 125 přistáních, přičemž prasklé lano za sebou mělo 16 zachycených letounů, uvádí The Virginian Pilot. Záchranu letounu zpráva komentuje lakonicky. „Fenomenální pilotáž,“ stojí v ní.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video