Jenom za červenec, kdy na cesty vyrazili dovolenkáři, zemřelo v autech bezmála sto šedesát lidí. To je nejtragičtější letní bilance od roku 1989.
"Příčina je jednoznačně v absolutní nekázni řidičů na jedné straně a nedostatečné práci policie na straně druhé," říká specialista na bezpečnost silničního provozu Jaroslav Hořín. "Lidé nedodržují pravidla, a navíc nemají respekt před policií."
Češi o sobě mohou s klidem tvrdit, že jsou mistři, přinejmenším ve dvou věcech: v pití piva a v bezhlavém zabíjením sebe i jiných na silnicích. Od počátku roku 1990 do června letošního roku na silnicích přišlo o život více než 17 tisíc lidí. Jen pro představu - tolik obyvatel má Česká Třebová. Česko je v počtu mrtvých sedmé nejhorší na světě.
Nikdo se na silnicích nemůže cítit bezpečně. "Policie nehlídá pořádek stále, tak jak je to ve světě, ale dělá jen nárazové akce. A ty nejsou každý den, nebo každý týden, ale třeba jen jednou za měsíc," vysvětluje Jaroslav Hořín.
Problém je i v tom, že se čeští řidiči přeceňují. Myslí si v rozporu se skutečností, že jsou docela dobří, naznačuje průzkum brněnského Centra dopravního průzkumu. Za všechno mohou ti druzí. "Přibližně dvě třetiny řidičů tvrdí, že jenom zřídka překračují povolenou rychlost," uvádí průzkum. Jenže právě rychlá jízda je nejčastější příčinou nehod.
Podle policistů nedodržování předpisů plyne z toho, že řidiči nemají strach z postihu. "Chybí nám možnost sebrat řidičský průkaz," říká šéf středočeských dopravních policistů Stanislav Huml.
O pravomoci připravilo policii před třemi lety ministerstvo dopravy novým zákonem. Nyní jim je chce vracet. "Pohybujeme se okolo hranice 1300 mrtvých ročně. Chceme to do roku 2010 snížit na polovinu," říká mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová.
Na silnicích nevládne policie, ale řidiči
Deset let je Česko vyhlášeným rekordmanem v počtu mrtvých na sto tisíc obyvatel. Z evropských zemí jsou na tom hůř už jenom Poláci, Řekové a Portugalci. Jak je to možné? Dělají dopravní policisté dost pro to, aby na silnicích umíralo podstatně méně lidí?
Šéf středočeských policistů Stanislav Huml tvrdí, že dělají maximum, více prý není v jejich silách. "Denně jezdíme do terénu kontrolovat řidiče. Ale bohužel nemůžeme například za závažné dopravní přestupky sebrat řidičák," prohlašuje.
Další věcí, která Humlovi vadí, je to, že policisté jsou bezradní v případech řidičů, kteří pálí po dálnici stoosmdesátikilometrovou rychlostí. "I když vyfotíme takové auto a předvoláme si řidiče na úřad, řekne, že za volantem nebyl on. My přitom ze zákona nesmíme pořídit fotku jeho obličeje," krčí rameny Huml.
"Dřív jsme třeba měli v našem autě kameru napojenou na tachometr a srovnali jsme si rychlost s autem, které jsme sledovali. Zadokumentovali jsme si i další jeho přestupky. Jenže teď už to smíme dělat jenom v označeném policejním voze. A navíc - sledování takových řidičů se finančně nevyplatí. Projezdíme víc, než kolik vybereme na pokutách," stěžuje si.
Jenže, k čemu takový stav nakonec vede? "Řidiči jsou si dnes jisti tím, že je na stokilometrové trase nikdo nezastaví, i když pojedou jak neřízené střely," říká Jaroslav Hořín. "Lidé navíc policisty neberou příliš vážně."
Často si za to mohou policisté sami. Někteří si při placení pokuty rádi vezmou úplatek, často sami nedodržují při jízdě dopravní předpisy. Mnozí lidé ví, že stačí znát "správného" policistu, který se postará o to, aby člověk nepřišel o řidičák nebo nemusel platit pokutu. Policisté figurují i v aférách s legalizací kradených automobilů.
Ačkoli mrtvých a zraněných na silnicích už léta neubývá, teprve nyní ministerstvo dopravy přemýšlí, jak dát dopravním policistům větší pravomoci. Nyní úředníci slibují, že zajistí na silnicích větší bezpečnost a budou účinněji zasahovat proti bezohledným řidičům.
"Zase bude možné sebrat řidičský průkaz na místě, zavedeme bodovací systém. Po určitém počtu bodů budou moci policisté zakázat řízení," slibuje mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová. Zároveň tvrdí, že se budou snažit řidiče více vychovávat preventivními akcemi.
Nový zákon, který se nyní připravuje, mají poslanci a senátoři projednávat koncem letošního roku. Teprve pak se uvidí, co vlastně umožní.