Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dveřím metra selhalo zabezpečení

  15:30aktualizováno  15:30
Praha - Po dvou dnech technici zjistili, proč se v tunelu metra náhle otevřely dveře jedoucí soupravě. Zavinila to shoda dvou poruch. Závada byla na tlačítku otevírání dveří, zároveň se rozbil i systém bezpečnostního blokování, říkají technici. Dveře zůstaly podle svědků otevřené deset vteřin.

Podle ředitele metra Ladislava Houdka se potvrdilo, že se dveře otevřely v celé soupravě. "Závadu jsme objevili na dveřích na levé straně," dodal. Otevřely se tak dveře, kterými cestující ve stanicích Skalka a Strašnická nastoupili.

Technický náměstek metra Josef Němeček k události uvedl, že kontroly dveří všech souprav zatím technici nechystají. Dveře se totiž podle něho mohly otevřít i kvůli chybě řidiče.

"Zatím to ještě vyšetřujeme. Strojvedoucí nás neinformoval o závažnosti poruchy. Ze začátku tvrdil, že se dveře několikrát za sebou pootevřely a zase zavřely. Musíme také ještě zkontrolovat, zda nejel rychleji, než měl," řekl iDNES Němeček.

Souprava vyjela ze stanice Skalka ve středu ráno krátce po osmé hodině. Podle tří svědků, kteří to iDNES nezávisle na sobě potvrdili, se dveře otevřely v tunelu mezi Strašnickou a Želivského. Všichni se shodli na tom, že souprava jela s otevřenými dveřmi asi deset vteřin.

Specialisté metra tvrdí, že otevření dveří za jízdy není technicky možné. Strojvůdci však připouštějí, že na starých soupravách se může stát cokoli.

Metro jelo s otevřenými dveřmi

Vadná souprava skončila v hostivařském depu, kde ji prověřili technici. Podle Houdka se musí zjistit, zda by taková závada nemohla vzniknout i u jiných souprav.

"Dal jsem příkaz k došetření poruchy na soupravě. Přečetl jsem si dosavadní protokoly, jsou však nedostatečné a v něčem jsou rozpory," uvedl pro iDNES.

Někteří strojvůdci tvrdí, že na starých soupravách je možné všechno. "Teoreticky se taková závada stát nemůže. Na těchto soupravách je ale možné uplně všechno. Navíc se přesná příčina nedá vůbec zjistit, protože těch variant je opravdu mnoho," řekl iDNES strojvůdce Dopravního podniku. Své jméno odmítl zveřejnit.

Podle konstruktéra Petra Tučného neměly ruské soupravy v pražském podzemí vůbec jezdit.

"Tyhle vlaky byly špatné už v sedmdesátých letech, když k nám přišly první soupravy. Už tenkrát jsme je museli u nás předělávat, konstrukčně jsou staré více než šedesát let," řekl Tučný pro MF DNES.

Cestující: Nikdo nechápal. co se děje
"Seděla jsem ve druhém vagoně od začátku. Otevřely se všechny dveře na pět až deset vteřin," řekla iDNES Hana Tejmlová.

Podle další cestující, která seděla na konci soupravy, byl vlak v plné rychlosti. "Jeli jsme dost rychle a najednou se v tunelu otevřely dveře. Trvalo to asi deset sekund," řekla iDNES Lenka Janatová, která vlakem jela.

"Nastoupila jsem na Strašnické do posledního vagonu. Když se v tunelu otevřely dveře, nikdo nechápal, co se děje. Všichni na to koukali dost vyjeveně," upřesnila Janatová.

To potvrzuje i třetí z cestujících, která se iDNES ozvala až po zveřejnění středečního článku. "Vyjela jsem ze stanice Skalka. Dveře se za jízdy opravdu otevřely a trvalo to přes pět vteřin," vzpomíná Markéta Princová.

Stejně mluví i čtvrtý svědek, který sám iDNES kontaktoval. "Středečního otevření dveří v soupravě metra jsem byla svědkem se svým synem. Stalo se tak skutečně v plné rychlosti a mezi stanicemi. Dveře se sice po několika vteřinách opět zavřely a velmi pomalu jsme pak dojeli do stanice Želivského," uvedla Martina Schonauerová.

Když se dveře po několika vteřinách zavřely, souprava podle svědků zpomalila. "Řidič řekl do mikrofonu, ať se cestující nepřibližují ke dveřím, že je tam nebezpečí úrazu. Pak jsme pomalu dojeli do další stanice. Tam nám oznámili, že souprava není schopna další bezpečné přepravy cestujících, ať vystoupíme a počkáme na další vlak," upřesnila Janatová.

Podle šéfa dispečinku Jana Cibulky nahlásil strojvedoucí poruchu dveří až ve stanici. "Ze stanice Želivského nám hlásil závadu dveří. Souprava pak bez cestujících odjela do depa, aniž by byl narušen normální provoz," uvedl pro iDNES.

Problémy s dveřmi jsou u starých ruských souprav poměrně časté. Většinou jde o to, že dveře nelze napoprvé zavřít, nebo se některé naopak neotevřou. (30. ledna 2003)

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Škoda po tragickém požáru, odříznutá alpská střediska a soutěž dřevorubců

Hasiči jim pomáhali uniknout pomocí výsuvných žebříků. (20. ledna 2018)

Sledujte Zprávy iDNES.tv. Dozvíte se, jakou škodu způsobil víkendový požár hotelu v centru Prahy, kolik peněz žádá po...

Plaga jmenoval nové profesory, jsou mezi nimi i držitelé Českého lva

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga předal jmenovací dekrety...

Nové profesorky a profesoři vysokých škol v pondělí v Karolinu převzali jmenovací dekrety od ministra školství v demisi...

Zóna s africkým morem prasat se zmenší, vyhlásil ministr

Jiří Milek, ministr zemědělství

Ministr zemědělství Jiří Mílek při návštěvě Zlínska oznámil, že se od začátku února zmenší vyznačená oblast zamořená...

Najdete na iDNES.cz