Základní školy na Havlíčkově náměstí a Jaroslava Seiferta se zapojily do projektu Pedagogicko-psychologické poradny v Praze 3. Ta tvrdí, že když děti úkoly nemají, lépe si odpočinou a ve škole budou nové informace lépe přijímat.
Pokud mají rodiče z nové metody strach, nemusí děti ze škol odhlašovat. "Každý rodič si bude moci vybrat, zda máme jeho dítěti úkoly dávat, nebo ne. Zapojení do projektu je dobrovolné," podotkla ředitelka školy Jaroslava Seiferta Břetislava Mardešičová.
Rušení úkolů nevadí ani radnici Prahy 3, pod kterou školy patří. "Je to novátorství a nejprve musíme počkat na výsledek," uvedla starostka městské části Vladislava Hujová.
Z ostatních pražských základních škol však úkoly zřejmě jen tak nezmizí. MF DNES oslovila dvě desítky ředitelů a ptala se jich, zda by o podobném kroku uvažovali. Ti tuto myšlenku vesměs odmítli.
Tvrdí, že například slovíčka z cizích jazyků nebo matematiku si děti doma procvičovat musí. Školní vyučování na to prý nestačí.
Na druhou stranu přiznávají, že zahlcení domácími úkoly dětem také neprospívá. "Je třeba, aby si odpočinuly a doma se tomu jen chvíli věnovaly a připomněly si to," míní zástupkyně ředitele školy v Horáčkově ulici v Praze 4.
Souhlasili byste se zrušením domácích úkolů na základních školách?
Většina učitelů se shodla na tom, že úkoly už nemusí být jenom o "biflování". "Když jsou dobře zadané, přivedou dítě naopak k tomu, aby mělo o učivo zájem. Dítě si může třeba samo vyhledávat odpovědi na některé otázky, napsat svůj názor na něco," řekla ředitelka Základní školy a Gymnázia J. Gutha Jarkovského v Praze 1.
Dvě z oslovených ředitelek se přesto domnívají, že zrušení úkolů nemusí být úplně špatný nápad. Na své škole to však zatím zavádět nechtějí. Jde o Danu Kvačkovou ze školy U Školské zahrady v Praze 8 a Dagmar Malinovou ze školy U Krčského lesa v Praze 4.
Rodiče jsou v názorech na rušení úkolů poněkud rozpolcení. Ulehčilo by jim to život, ale současně se bojí, aby se dětem nezhoršily známky.
"Jako pracující matku by mě to potěšilo, protože pár chvil, které mám ve všední den na svoji dceru, bych s ní radši strávila něčím jiným než psaním úkolů. Na druhou stranu je mi jasné, že procvičování a opakování má svůj smysl," řekla Tereza Kadlecová.