Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dvacet tisíc letů kolem Země. Zalistujte milníky končící éry raketoplánů

  11:56aktualizováno  11:56

Raketoplán Discovery - tablo s emblémy misí | foto: NASA

Třicet let, dvacet tisíc obletů Země, 833 milionů kilometrů vesmírného putování. Také čtrnáct zmařených lidských životů a zklamání některých nadějí. Zalistujte historií raketoplánů a připomeňte si první let Enterprise, dým, v němž vyhasly životy posádky Challengeru či fascinující snímky z oběžné dráhy.

Jak to vlastně všechno začalo? V roce 1969 začali Američané přemýšlet, co přijde po projektu Apollo, vesmírných lodích, s nimiž lidé poprvé přistáli na jiném kosmickém tělese - na Měsíci.

Spustit infografiku

Připomeňte si milníky třicetileté éry raketoplánů

Plány to byly smělé: za tři roky vyšleme na dráhu okolo Země menší orbitální stanici, v roce 1975 začneme létat s raketoplány, za další rok vznikne stálá stanice s lidskou posádkou kroužící kolem Měsíce. Vyzkoušíme atomový motor, kolem roku 1990 bude na oběžné dráze Země stanice s dvanácti kosmonauty, stálá základna na Měsíci a začneme přemýšlet o Marsu...

Ale konstruktéři měli na mysli i přízemnější cíl: plavidlo, které bude moci letět do vesmíru až stokrát, uveze sedm lidí a dvacet tun nákladu a časem nahradí klasické rakety. Vznikl tak nejsložitější stroj, který lidé do té doby postavili, se 2,5 milionu součástek a 370 kilometry kabelů.

Ve čtvrtek večer odstartoval k poslednímu letu raketoplán Discovery. Derniéra během letoška čeká i Atlantis a Endeavour. Pak se tyto kosmické stroje stanou uzavřenou kapitolou průzkumu vesmíru.

Celá sestava - orbitální část, palivová nádrž a dva doutníky raketových motorů po straně - vážila víc než dva tisíce tun a stála přes dvě miliardy dolarů.

Začátek byl velmi nadějný: 12. dubna 1981, na den přesně dvacet let po slavném letu Jurije Gagarina, zaburácely motory Columbie a oči světa se upnuly k Johnu Youngovi a Robertu Crippenovi, kteří v ní dva dny létali kolem Země. Američané poprvé vypustili pilotovaný stroj, který předtím neozkoušeli v automatické verzi - to je v kosmonautice dost velké riziko.

Expedice dopadla skvěle, kompozitní destičky tepelného štítu dobře odolaly žáru (z více než 34 tisíc jich odpadlo jen šestnáct) a nové éře kosmonautiky zdánlivě nestálo nic v cestě. Konstruktéři si byli jisti vysokou spolehlivostí raketoplánů.

Mýlili se, dva stroje havarovaly v okamžicích, kdy to nikdo nečekal. Sedmičlenné posádky zahynuly. Způsobily to chyby a nepozornost pozemního personálu, ale to není omluva. (čtěte Pokračujeme na plný výkon, zněla poslední slova z Challengeru)

Také příprava raketoplánů ke startu byla složitější, než se čekalo. Každý start vyšel asi na 600-750 milionů dolarů, navíc vysílaných družic nebylo tolik. Rychlý nástup miniaturizace umožnil satelity značně zmenšit a k jejich vynášení postačily klasické rakety. Novou práci raketoplány dostaly při stavbě Mezinárodní kosmické stanice. Rovněž vynášely těžké astronomické a špionážní družice.

Třebaže americké raketoplány odvedly velký kus práce, ukázaly se - aspoň v této konfiguraci - být slepou cestou. Ovšem to se při rozvoji nové techniky občas stává, to je riziko všech tvůrců.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Postoj Pirátů ke kandidátovi ANO se mění. Kvůli SPD a komunistům

Vedení Pirátů komentuje povolební vyjednávání. (31. 10. 2017)

Piráti budou o víkendu znovu hlasovat o tom, zda mají na šéfa Sněmovny podpořit kandidáta ANO Radka Vondráčka, a to...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Jednání o německé vládě bylo přerušeno, neshody panují v řadě témat

Kancléřka Angela Merkelová po jednání v Berlíně o nové německé vládní koalici....

Jednání o německé vládní koalici bylo v pátek časně ráno po patnácti hodinách intenzivních rozhovorů překvapivě...

Fico chce po Kiskovi milion eur za jeho soukromé lety vládním speciálem

I Kiska umí šlápnout vedle. Za rodinou léta vládním speciálem

Slovenský premiér Robert Fico chce od prezidenta Andreje Kisky, aby uhradil milion eur za používání vládní letky za...

Tělo zamořené parazity, zběh z KLDR měl v sobě i 27centimetrového červa

Severokorejského vojáka postřelili při dezerci do Jižní Koreje

Severokorejský voják, který v pondělí uprchl přes hranici do Jižní Koreje a byl přitom postřelen svými kolegy ve...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.