Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šámal nevysvětluje, ale mlží, píše Drtinová o sporu ve zpravodajství ČT

  17:09aktualizováno  17:09
Spor o nestrannost zpravodajství uvnitř České televize pokračuje. Nespokojená moderátorka Daniela Drtinová sepsala stanovisko k obhajobě ředitele zpravodajství ČT Zdeňka Šámala. Rozeslala jej Radě ČT i odborníkům, kteří mají celou situaci posoudit. Tvrdí v něm, že Šámalovo vyjádření mlží.

Ředitel Zdeněk Šámal vysvětluje Radě ČT stanovisko vedení zpravodajství ČT (6. listopadu 2013). | foto:  Petr Topič, MAFRA

"Při pečlivém čtení vyjádření ředitele Šámala zjistíme, že ani on počet zpráv, v nichž k zásahům došlo, nezpochybňuje, jen je to popsáno tak, aby to trochu pravý stav věci zamlžilo," píše Drtinová.

Odlišný úhel pohledu

Šámal Radě ČT na začátku listopadu rozebral každý z 12 bodů podnětu od části redaktorů, editorů a moderátorů. Mezi ně patří i Drtinová. Zpochybňování nestrannosti zpravodajství ČT odmítl (více o jednání Rady čtěte zde).

Nespokojení zaměstnanci tvrdí, že televize zasahovala do jejich práce. Jmenují především šéfredaktora Petra Mrzenu. Podle stěžovatelů zásahy nastaly v případech, kdy se informace týkaly Hradu, Zemanovců nebo někdejšího křídla Michala Haška v ČSSD.

Podnět se týkal například toho, že vedení zpravodajství odmítalo opakovaně používat záběry Miloše Zemana vrávorajícího nad korunovačními klenoty.

"Záběry indisponovaného prezidenta se v období od 9. do 11. května objevily ve všech třech hlavních zpravodajských relacích," uvedl radním Šámal. Záhy ale doplnil, že "neustálé opakování záběrů nemocného člověka v rámci ČT24" považovalo vedení zpravodajství za neetické.

Drtinová je však přesvědčena, že ČT neměla přijmout vysvětlení z Hradu, ale měla jej podrobit vlastnímu kritickému hodnocení.

"Televize veřejné služby neměla nekriticky přijmout oficiální stanovisko, které jí dá Hrad o nemoci hlavy státu a podle toho neprodleně začít vystřihovat či jinak upravovat autentické záběry prezidenta. Nevíme, zda prezident měl opravdu virózu, jak tvrdil Hrad. Divák by měl mít možnost udělat si názor a závěr sám. Nepotřebuje, aby mu televize, kterou si platí, upravovala realitu," píše moderátorka. Podle ní tak Šámal svým vyjádřením nevysvětluje, ale mlží.

Spor se veřejně řeší už čtyři měsíce

Spor uvnitř zpravodajství začal ven probublávat v srpnu. Tehdy televize stáhla Drtinovou z Událostí, komentářů. Dodatečně jí pak vedení nabídlo moderování Interview ČT24.

V říjnu spor o to, zda je zpravodajství cenzurováno, či nikoliv, vygradoval podnětem 23 redaktorů Radě ČT (později začali nespokojení zaměstnanci uvádět číslo 24). Jejich jména zná předseda Rady Milan Uhde. Zveřejněno bylo jen to Drtinové a odboráře Adama Komerse.

ČT zároveň zveřejnilo petici na podporu ředitele zpravodajství Šámala. Nejprve s veškerými podpisy, pak mluvčí ČT prosila, ať je média nezveřejňují, protože jejich rozeslání byl omyl.

Ředitel ČT Petr Dvořák 20. listopadu představil pětičlennou komisi odborníků, která má posoudit situaci. Z ní o týden později odstoupila novinářka Dana Schmidt (více čtěte zde). Jedenáctého prosince oznámí Dvořák Radě ČT závěr vyšetřování komise a také to, zda a kdo pochybil.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Tvůrce Kanceláře Blaník opouští Seznam. Důvodem jsou neshody s vedením firmy

Z natáčení filmu Prezident Blaník

Lobbista Tonda Blaník bouchl do stolu. Tvůrce, který oceňovaný seriál vytváří, opouští internetovou televizi Stream...

Další z rubriky

Meteorologové varují před sněhovými jazyky, může nasněžit i 40 centimetrů

Sníh v okolí Ještědu

Meteorologové varují před sněhovými jazyky, které se mohou tvořit v horských oblastech od nedělního poledne do...

Čuba zůstává senátorem, i když není k sehnání a na jednání nejezdí

Noví senátoři zvolení ve Zlínském kraji - František Čuba (vlevo) a Ivo Valenta.

Senátor František Čuba už déle než rok nedojíždí na jednání horní komory parlamentu a nebývá k zastižení ani ve své...

Armádní speciál s týmem lékařů zachránil tříměsíční dívenku ze Slovenska

Novorozeně cestuje letounem CASA ve speciálním inkubátoru do Prahy

Unikátní záchranný let má za sebou armádní letoun CASA. Se speciálním týmem lékařů a zdravotnickým vybavením na palubě...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.