JAS-39 Gripen českých vzdušných sil

JAS-39 Gripen českých vzdušných sil | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

V Ostravě se ukážou Gripen, jeho „táta“ Viggen i „děda“ Draken

  • 9
V Ostravě bude o víkendu k vidění raritka, za kterou by jinak museli letečtí nadšenci cestovat výhradně do Švédska. Ve vzduchu se předvedou tři generace švédských nadzvukových letounů pohromadě. Ve společné formaci poletí jak moderní Gripen, tak jeho „táta“ Viggen i „děda“ Draken.

Společný průlet formace všech tří švédských supersoniků bude patřit mezi opravdové rarity nadcházejících Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil AČR na mošnovském letišti.

Švédská historická letka vyšle na víkend do Ostravy dva přímé předchůdce dnešních nadzvukových strojů. V dynamických sólových letových úkázkách se představí Saab 35C Draken a AJS 37 Viggen.

Dny NATO v Ostravě

Letošní ročník Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil Armády České republiky proběhne 20.- 21. září. Vstup na akci je zdarma. Je to ojedinělá nekomerční přehlídka, na které mohou návštěvníci vidět vedle nejmodernější armádní techniky také to nejlepší, co má k dispozici policie, hasiči, záchranná služba, celníci, Vězeňská služba a další složky. Loni akci navštívilo 145 tisíc diváků.

Více informací na oficiálních stránkách www.natodays.cz

Společně s letounem JAS-39 Gripen českých vzdušných sil pak utvoří společnou formaci. Průlety v podobném složení bylo prakticky doposud možné vidět jen přímo ve Švédsku.

"Myšlenku na společný průlet jsme měli od samotného počátku, vše však záviselo na doladění organizačně-bezpečnostních pravidel, kdy jsme museli vyřešit opakované vzlety display pilotů (pilotů, kteří předvádí schopnosti letounů veřejnosti, pozn. redakce) během jednoho dne," uvedl Zbyněk Pavlačík ze sdružení Jagello 2000, které akci organizuje.

Premiérovým průletem chce podle jeho slov švédská strana veřejně vyjádřit ocenění České republice za pokračování vzájemné spolupráce na pronájmu gripenů, na kterém se obě strany letos dohodly.

Draken patří mezi mimořádné stroje. Jde o první švédský nadzvukový letoun, jehož prototyp vzlétl v roce 1955 a vyráběl se až do roku 1974. Byl určen primárně pro letecké souboje.

Konstruktéři jej vybavili přelomovým dvojitým delta-křídlem, díky němuž má stroj výtečné manévrovací schopnosti a velmi specifický vzhled.

Švédská historická letka provozuje Draken ve verzi Sk 35C. Kromě Švédska drakeny sloužily i v letectvech Rakouska, Finska a Dánska. Celkem jich bylo vyrobeno 651 kusů. Například  v rakouském letectvu byly v aktivní službě až do roku 2005.

Letoun Saab 35C Draken

Letoun AJS 37 Viggen

Ve stejném roce byl z aktivní služby vyřazen i poslední Saab 37 Viggen, který však patřil do výzbroje pouze švédského letectva. Přes jeho vynikající vlastnosti, mezi než patřil start a přistání na velmi krátké dráze či snadná údržba, se jej kvůli omezením na vývoz zbraní ze strany švédské vlády nepodařilo prodat zahraničním zájemcům. Vyrobeno bylo celkem 329 kusů.

"Viggen je přímým následovníkem, zhruba o 15 let mladším, mezi jeho úlohy však patřil i průzkum či útok na pozemní cíle. Naskytne se tak výjimečná možnost srovnání po sobě následujících generací letounů švédské konstrukční školy, jejímž nejnovějším produktem jsou stroje Gripen," konstatoval Pavlačík.

Letouny JAS Gripen při zásahu: 

25. července 2012

, natoaktual.cz

Video